Turtallsvillig sportster og rød-streken

Post Reply
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Turtallsvillig sportster og rød-streken

Post by kkanst »

Etter at jeg fikk satt på v&h+++ på lazy, merker jeg nå en reell effektøkning i form av en turtallsvillig motor på sportsteren. Kommer over et viss turtall så setter "turboen" inn, og sykkelen skyter fart.

Men når i huleste vet jeg når sperregrensen er nådd? Når jeg er på 6000 o/min?

Hva er forresten turtallet på en 883 v/100 km/t?
2001 1550 Deuce.
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken

Post by Harlex »

Du merker når turtallsperren slår inn.... den vil bare ikkje mer.... :D
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken

Post by BikerEva »

Fnis ja, jeg hilste på min engang. Hvorpå selgeren på HD-Bergen på Torget etterpå kunne fortelle meg at R'en min IKKE stod for Racing.

Hvorpå en japsekjørende kompis sa "Hæææ??" :err:
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken

Post by kkanst »

aha, ok.. så det ER turtallsperre??!!
2001 1550 Deuce.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken

Post by chrissenator »

kkanst wrote:aha, ok.. så det ER turtallsperre??!!
2006 modeller er fabrikkinnstilt på 6,000rpm
Har du tenkt deg over 7000rpm så bør du begynne med litt heftigere topper...
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken

Post by Harlex »

chrissenator wrote:
kkanst wrote:aha, ok.. så det ER turtallsperre??!!
2006 modeller er fabrikkinnstilt på 6,000rpm
Har du tenkt deg over 7000rpm så bør du begynne med litt heftigere topper...
JA med litt omprogramering får du an opp i underkant av 7000 rpm har max registrert 6850 på dakotaen min per nå og jeg har ikke hatt fokus på å dra den helt ut (ennå)
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken

Post by Coldman »

Det lønner seg vel ikke å dra mototoren helt ut til turtallssperra? Hvis man har det travelt altså.
Jo, på høyeste gir selvfølglig - men for å akse kjappest mulig bør man vel gire opp litt før fordi motoren gjerne mister en del kraft noe før max RPM. Stemmer ikke det?
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Turtallsvillig sportster og rød-streken

Post by Harlex »

Coldman wrote:Det lønner seg vel ikke å dra mototoren helt ut til turtallssperra? Hvis man har det travelt altså.
Jo, på høyeste gir selvfølglig - men for å akse kjappest mulig bør man vel gire opp litt før fordi motoren gjerne mister en del kraft noe før max RPM. Stemmer ikke det?
Det er sant... Man trenger ikkje alltid makse turtall i alle gir...... alltid..... Men av og til går det.... Spesielt når man har fått dakota digital og kan se hvor høyt turtall man oppnådde... :err:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Post Reply

Return to “Sportster”