Plystre lyd

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Plystre lyd

Post by Svima »

Ble lyden helt borte når dere tok inn clutchen? Jeg sliter med liknende lyd som gjør meg sprø, men vet ikke om det er motor eller fremhjul/bremseklosser e.l. Lyden blir svakere når jeg slipper gassen/tar inn clutchen men ikke helt borte... kanskje jeg skal prøve spray på belten før jeg bytter for mange andre deler.... :s
/ Svima
User avatar
Qonrad
Posts: 558
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Plystre lyd

Post by Qonrad »

Svima wrote:Ble lyden helt borte når dere tok inn clutchen? Jeg sliter med liknende lyd som gjør meg sprø, men vet ikke om det er motor eller fremhjul/bremseklosser e.l. Lyden blir svakere når jeg slipper gassen/tar inn clutchen men ikke helt borte... kanskje jeg skal prøve spray på belten før jeg bytter for mange andre deler.... :s
Prøv det først.
Fikk lyden når det var belastning på belten. Når jeg slap gassen eller clutchet ble den borte.
Nå skal det sies at jeg hadde byttet stator/rotor, bakre pulley og montert auto-primærkjedestrammer, derfor fallt det meg ikke inn at det kunne være belten...men så enkelt var det. Tanken slo meg et par ganger, men det virket for enkelt... :D
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
User avatar
hdccm
Posts: 8
Joined: 15 Sep 2010, 05:02

Re: Plystre lyd

Post by hdccm »

Er det noen av dere som har tenkt på en exorsisme på syklene deres neste gang \u/
Plystre lyder fra en mekanisk ting får meg til å stusse he he he.
Silikon er tingen sa kona da front partiet ble større :D
Godt vi har dette forum så slipper vi å tilkalle en prest :err:
Kunne ikke dy meg, ha en fin dag :P
User avatar
panser
Posts: 58
Joined: 20 Apr 2010, 14:54

Re: Plystre lyd

Post by panser »

ha ha, ja måtte ut å kjøpe eksorsisme på sprayboks jeg :-). Ga belten en dusj med silikonspray og vips... ikke mere skriking/plystring fra belten når jeg går av gassen! :-)

Føles jo som jeg har fått ny sykkel! Men, må nok bytte belten i løpet av vinteren tenker jeg... kan jo umulig være sunt at den er så tørr.. Eller hva mener resten av forumet?
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Plystre lyd

Post by Erlend »

Dette er jo ikke akkurat noe ukjent fenomen. Lyden skyldes friksjon mellom belt og pulley, ikke at belten er "tørr", og silikonspray er bare en midlertidig løsning – etter noen mil har du slitt den av, og lyden kommer tilbake. Mulig du kan lette problemet noe ved å rubbe sidene av belten med sandpapir, men det greiste er vel kanskje å gjøre som du foreslår og skifte belten. Den tar meg bekjent ikke nevneverdig skade av dette, men slike lyder blir fort utrolig irriterende når man først har begynt å lytte etter dem...
Keep the rubber side down!
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Plystre lyd

Post by Toro »

Hender det hjelper på justere bakhjulet litt så belten blir mere sentreret på pullyen.
01 Fat Boy stage 1 SEST
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Plystre lyd

Post by Erlend »

Toro wrote:Hender det hjelper på justere bakhjulet litt så belten blir mere sentreret på pullyen.
Godt innspill. At belten bare plystrer når man slakker av på gassen kan jo tyde på en skjevhet et sted, og at denne utlignes ved pådrag. Eller at belten strekker seg og dermed blir smalere ved pådrag, og derfor ikke tar i veggen på pullyen så lenge du har trykk på den. Men nå gjetter jeg bare her, altså.
Keep the rubber side down!
User avatar
Qonrad
Posts: 558
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Plystre lyd

Post by Qonrad »

Toro har et poeng her.
Her er det en som snakker om problemet:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rear belt drives on Harley Davidson motorcycles can make noise due to dust, mis-alignment, bad tensioning, and wear. Correcting these problems is an easy task that most owners can do themselves.

Replacing the oily rear chain on Harley motorcycles with a clean, efficient belt drive raised Harley-Davidson motorcycles to a new level of comfort. It also reduced maintenance greatly. When adjusted properly the new rear belt systems can last 50,000 or more miles with a minimum of adjustment.

One complaint we do get about them is belt noise, usually a squeaking or squealing sound caused by the belt rubbing against the inside or outside of the pulley. This noise is caused by friction and can indicate that maintenance is necessary.

Since the belt is not completely enclosed, a trip down a dirt road or a ride in a rain storm can cause bits of sand and dirt to embed in the rubber belt. These bits of dirt are harder than the surfaces they are rubbing on and cause the squeal and abrasion that will eventually cause premature wear on the motorcycle belt and sprocket surfaces.

The cure for this is to put the motorcycle up on a stand so the rear wheel spins freely, and wash the belt and sprocket off with a mild soap solution. I like warm water and a small bit of Dawn dish soap. Use a rag to wipe the belt off as you rotate the wheel, then rinse with clean water. Let the belt dry thoroughly, or blow the water off with compressed air. Many times this is all you need to do, but for really squeaky belts you can spray the belt lightly with Dry Silicone Spray by Krylon that you find at the hardware stores. This will quiet the squeakiest belt.

One other thing to notice is that the belt should always track to the outside of the front and rear pulleys. If you roll the bike backwards it will track to the inside and sometimes squeak as well. This is normal because Harley Davidson designs a slight angle in the transmission pulley mounting to keep the belt tracking to the outside. Make sure the rear wheel is aligned correctly and that the belt tension is correct as outlined in the motorcycle service manual. I don't recommend using any type of commercial belt dressing, they are designed for friction belts, not for tooth belts like the Harley Davidson type, and because they are sticky they will cause dirt to stick to the belt.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Var gjennom de samme øvelsene som nevnt ovenfor, men det varte bare en kort stund. Så min var nok utkjørt.
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
User avatar
panser
Posts: 58
Joined: 20 Apr 2010, 14:54

Re: Plystre lyd

Post by panser »

Kan nok stemme bra dette med vasking... Min belt var/er mest bråkete når jeg har kjørt i regnvær etc. Og plystringen fortsatte selv når sykkelen tørket opp, dog mye mindre :-). Men, etter en god vask så var den lydløs igjen! Problemet er jo egentlig bare at den forbaskede lyden kommer tilbake igjen og igjen...(så lenge man kjører når det ikke er kun tørr vei)

Men, nå har jeg fått kjørt i regn og generelt bløtt underlag endel den siste uken, og etter dusjen med silikon så er den fremdeles støyfri (og jeg har ikke vasket den enda...)

Så at vannet som spruter opp (full av veistøv) er med på å lage den j...la lyden, det tror jeg nok han som snakket om problemet har helt rett i :-). Så med tanke på slitasje, så bør jeg nok for egen del ta bryet med å vaske selve belten også (noe som jeg ser for meg som en kjedelig jobb utført med en hånd full av småsår imellom kjedekasse og ramme :-) )
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Plystre lyd

Post by Toro »

Hadde det samme problemet med min første sesongen. Selv når det bare var litt duskregn skreik belten når jeg slakket av. Etter at jeg finjusterte belten i forhold til pullyen ble det borte. Er nå inne i 3. sesongen og lyden har så langt ikke kommet tilbake. :kryss:
01 Fat Boy stage 1 SEST
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”