Pussig feil

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Pussig feil

Post by Erlend »

Etter en time på veien i dag ble motoren på Dozer'n plutselig sur - sånn skikkelig "har stått under en presenning på låven i tre år" -sur. Ville ikke gå på tomgang i det hele tatt, men startet helt problemfritt og gikk fint på tomgang når jeg stoppet og slo tenninga av og på igjen. Ti minutter etter skjedde det samme igjen. Da holdt jeg den på gassen til den sluttet å fuske, og etter det gikk den rent resten av turen.

Noen ide om hva dette kan være? Rusk i forgasseren? Kondens? Sota plugger? Nisser, tusser og troll?
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Pussig feil

Post by TCB »

Gammel bensin med kondens i, på tanken ?

Knut.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Post by Erlend »

Symptomene stemmer jo i og for seg, men bensinen er fersk. Fylte tanken mandag. Må i så fall være Shell på Nøtterøy som har kondens i tanken.
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Pussig feil

Post by TCB »

Det kan jo også være forgasseren som tuller litt /blitt treg etter å ha stått ubrukt i 3 år.
Kanskje den blir bedre etter bruk, hvis ikke bør du kankje gå over drivstoff systemet på sykkelen.
Tenker da på rengjøring av tank,bensinfilter og forgasser.

Knut.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Pussig feil

Post by Erlend »

Altså, sykkelen min har ikke stått på en låve i tre år, den er i daglig bruk og har vært det siden begynnelsen av april. Men den fikk plutselig symptomer som man normalt forbinder med første gangs oppstart av sykler som har stått ubrukt lenge. Fusking, effektfluks og manglende vilje til å gå på tomgang. Helt ut av det blå, og etter en times kjøring uten noen som helst symptomer. Problemet forsvant like brått som det kom. Det var det som var så pussig.

Jeg gjetter på kondens eller rusk i forgasseren, men vil gjerne høre det om noen har vært ute for noe lignende og vet hva det kan være.
Keep the rubber side down!
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Pussig feil

Post by TCB »

Sorry, skumleste bare gjennom i full fart, håper du ikke ble sur :oops:
Når det er slik å forstå, hva med en sjekk av ladespenningen på tomgang ?
Hvis den er lav, blir det dårligere gnist på pluggene og urolig tomgang.
Kan sikkert være 1000 ting, f.eks falskluft i innsuget.

Knut.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Pussig feil

Post by Erlend »

Det skal forhåpentligvis litt mer til før jeg blir sur... :D
Siden feilen forsvant av seg selv og resten av turen gikk som normalt, går jeg ut ifra at det var et engangstilfelle. Om den dukker opp på nytt får vi vel sette av en kveld til feilsøking. Men ladespenning kan kanskje være et tips - jeg syns den har vært litt mer tungstartet enn vanlig den siste uka.
Keep the rubber side down!
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: Pussig feil

Post by Hanlucky »

Hadde nesten samme symtomer i fjor på min sykkel...hostet og harket. Trodde da at det var kondens, men startet med
skifting av plugger, pusset rent inne i tilkobling på pluggledningene ( både plugg og coil )...kjørte da på de org pluggene til HD, men gikk over til Screamin Eagle pluggene.
fikk en helt annen respons på gassen enn tidligere. :D

Kan jo være en innbilning...men men...
Raskere enn sin egen.....
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”