Skyter kraftig i gasser

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
B.J
Posts: 120
Joined: 10 Mar 2010, 22:18

Skyter kraftig i gasser

Post by B.J »

Hei.

Noen som har tips.

Har problemer med at det skyter kraftig i gasser ved oppstart. Dette er et problem kun når moped`n er "lunken". Ikke noe problem når den er helt kald, eller når den er god og varm. Under kjøring virker alt som det skal. Fjusker eller skyter altså ingen ting ved kjøring, og den drar jamt og fint ved gasspådrag. Ingen putring ved ( ikke som jeg merker) nedbremsing på gear. Nye plugger som ser fine ut, samt nytt luftfilter.

Forøvrig så var den slik også før jeg byttet plugger og filter

Påmontert forgasser er en Shorty E.
BJ
User avatar
Retroboy
Posts: 136
Joined: 10 Mar 2010, 08:45

Re: Skyter kraftig i gasser

Post by Retroboy »

Denne er jeg veldig interessert i å høre om jeg også for jeg har nøyaktig samme, vil ikke kalle det noe stort problem, men det hadde vært fint med noen tips. Shorty E her også
User avatar
Nalle
Posts: 255
Joined: 28 Mar 2010, 17:46

Re: Skyter kraftig i gasser

Post by Nalle »

Hei!
Dette likner på problem som jeg hadde på min Sportster,hvor også de samme symptomene oppsto. :?
Men etter at jeg skulle bytte tanken på min Hd,tok jeg ut og av den orginale bensinkranen :)
Det viste seg at det var mye partikkler og dritt i tanken som sperrer for gjennomstrømmingen for bensin gjennom filteret på krana.
Det ble ikke jevn nok tilførsel av bensin til forgasseren. :roll: slik at den skøyt og ettertente.Booff
Etter å ha gjort reint forsvant problemet for meg,håper dette kan være til hjelp for Deg. 8-)
Ride Safe Ride Free-Nalle
User avatar
B.J
Posts: 120
Joined: 10 Mar 2010, 22:18

Re: Skyter kraftig i gasser

Post by B.J »

Nalle wrote:Hei!
Dette likner på problem som jeg hadde på min Sportster,hvor også de samme symptomene oppsto. :?
Men etter at jeg skulle bytte tanken på min Hd,tok jeg ut og av den orginale bensinkranen :)
Det viste seg at det var mye partikkler og dritt i tanken som sperrer for gjennomstrømmingen for bensin gjennom filteret på krana.
Det ble ikke jevn nok tilførsel av bensin til forgasseren. :roll: slik at den skøyt og ettertente.Booff
Etter å ha gjort reint forsvant problemet for meg,håper dette kan være til hjelp for Deg. 8-)

Kranen skal sjekkes, men er åpne for flere forslag. Har renset forgasser, og drenert tank nå nylig, så jeg tror ikke det er problemet. Men sjekkes så klart 8-)
BJ
User avatar
Retroboy
Posts: 136
Joined: 10 Mar 2010, 08:45

Re: Skyter kraftig i gasser

Post by Retroboy »

Har også sjekket og rengjort både tank, kran og filter. Har også overhalt forgasseren med nye pakninger og bevegelige deler.

Det jeg imidlertid har erfart er at når jeg kommer under 1/2 tank så blir dette problemet noe hyppigere, så det kan ha noe med bensintilførselen å gjøre.
User avatar
pannechopper
Posts: 63
Joined: 06 May 2010, 23:15

Re: Skyter kraftig i gasser

Post by pannechopper »

Justering av S&S förgasare


Först kontrolleras flottörnivån. När nålen tätar ska den övre kanten på flottören ligga 3-4mm under packningsytan på flottörhuset.

· Innan alla inställningar görs, varmkör motorn ordentligt och ställ tomgången på ca 1000 varv.

· Blandningsskruven "bottnas" mycket försiktigt och ställs till en början 1 ½ varv ut.

· Sedan skruvas blandningsskruven in tills varvtalet börjar sjunka (magrare blandning).

· Skruva sedan ut den tills varvtalet åter sjunker (fetare blandning).

· Ställ sedan blandningsskruven mitt i mellan dessa ändlägen och då ska den vara 1 ½ varv utskruvad +/- 1/4 varv.

· Om skruven hamnar längre in så är lågfartsmunstycket för stort och hamnar den längre ut är lågfartsmunstycket för litet.

· Med blandningsskruven max inskruvad (försiktigt) ska motorn stanna.

· Högfartsmunstycket, från 3000-3500 varv, provas ut genom att mäta accelerationen. Bluddrar motorn eller verkar svag är munstycket för stort, nyser eller poffar den i luft-filtret är det för litet.

· OBS! Använd ett 1 3/4" avgassystem. 2" system ska bara användas till mycket stora racemotorer annars är det svårt att justera förgasaren.
Be a Man ride a Pan
User avatar
B.J
Posts: 120
Joined: 10 Mar 2010, 22:18

Re: Skyter kraftig i gasser

Post by B.J »

takamine4 wrote:Vil egentlig tro at det har noe med avstilling av forgasseren å gjør, eller at den er avstilt slit at den trenger choke til den er varm (muligens litt choke ei stund)
Men tette tanklokk vil også gi liten bensintilførsel, men ikke mer om sykkelen er varm, så jeg hadde vel prøvd med litt choke for å se om det kan hjelpe.

(du skrev at dette kom når sykkelen var lunken, husk at sykkelen ikke er på operasjons varme før den er kjørt 20km, ikke at du skal trenge choke SÅ lenge, men hva mener du med lunken? etter 2 min, da er den fortsatt kald, og trenger muligens litt choke.)
Tjaa si det da :) Lunken mener jeg sykkelen er når den har stått stille en 10 til 15 minutter etter og ha vært god og varm. Når det gjelder pannechopper sin beskrivelse for justering av gasser, så har jeg brukt samme fremgangsmåte ut i fra en lignende beskrivelse på S&S sin hjemmeside. Har prøvd og ta av tanklokket, men uten noe forandring. Ikke har jeg no drit i kranen heller, og slangen er ny. Det jeg har lagt merke til de siste dagene, er at det ofte kommer litt bensin ut av "overlow" tappen. Kan det ha noen sammenheng?
BJ
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”