Rubbermount og vibrasjonproblemer

Post Reply
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Rubbermount og vibrasjonproblemer

Post by chrissenator »

Har du sportster med gummiopphengt motor? 2004 -->
Har du vibrasjoner?

Satt i går og leste på xl forums og der var det en tråd om gummiopphengte motorer og vibrasjoner som fanget min interesse, det var mange som oppdaget at den store fremre nederste motorfeste - 1" bolten og mutteren var løsnet - også at forhandlerene ikke fikk med seg denne bolten på service. Flere som leverte inn sine sykkler for å løse vibrasjonsproblemer fikk dem tilbake med den klassiske HD verksted (har ikke peiling) svaret og fikk beskjed om at slik er HD - flere trakk til bolten og mutteren på egenhånd og vips så var problemet borte.

Du trenger en umbrako nøkkel til fothvilerbraketten og en 1" fastnøkkel og en 1" pipe på en momentnøkkel (et leddskaft :err: ) :
Løsne de to unbrakoskruene til fothvilerbraketten(de sitter godt 8-) ) og la den henge ned slik at du kan komme til bolten
og samme på andre siden(det er mutter på høyre side og bolthode på venstre side).
Bruk fastnøkkel på mutteren, den er lettest å holde igjen og få en kompis til å sette pipen på bolthodet og trekke til - bruk momentnøkkel folkens og still den inn på 60-70 kp (i denne anledning har jeg innbygget momentnøkkel i underarmen og trakk den godt til) så tar du en kjørner og setter den mellom mutter og skrue på høyreside, den skal lage et passelig kjørnermerke i gjengene slik at du vet at den ikke skrur seg ut og at du kan for ettertiden enkelt kan se om bolten beveger seg, dvs at den har begynt å rulle(kjørnermerket har flyttet seg) da VET du med et lite blikk at bolten er løs igjen.
Gummien gir etter etterhvert og da blir heile rukkelet løst - sett gjerne et lite merke med neglelakk/blanko over kjørnemerket så det blir lettere å se.

Alternativt til kjørnermerke BRUK BLÅ LOCKTITE PÅ MUTTEREN(tre dråper er nok) og bruk en merking slik at du tydelig ser om det er bevegelse i bolten.

Bolten skal trekkes til med 60 -70kp og ligger innenfor festene til fothvilerene - du må av med braketten til fothvilerene på begge sider - gjorde jobben selv i går på 15min (bare sleng innom Harlex så tar vi det på 9.5min) og jeg hadde ca 2 omdreininger med slakk før jeg kunne trekke til - og for å si det ufattelig enkelt fy fa"# for en forskjell - og jeg anbefaler virkelig å sjekke denne lille detaljen som utgjør så stor forskjell(sjekk samtidig øvrefeste og bakrammen når du er i gang)....

Her er en link til tråden jeg fant på xlforums: http://xlforum.net/vbportal/forums/show ... ount+loose" onclick="window.open(this.href);return false;
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Rubbermount og vibrasjonproblemer

Post by chrissenator »

Hadde en litt spenstig tur nå nettopp i solskinn og fin temp - i farten glemte jeg hansker og det har alltid bydd på litt bekymring for jeg har en ring på hver hånd og de føles normalt som om de skal dette av hele tiden, men ikke nå lenger og vibrasoner i styret er minimale. Det får meg til å trekke konklusjonen at denne bolten har vert løs/slakk i lengre tid og jeg er nesten villig til å bruke ordene "ny sykkel" - forskjellen er helt utrolig og jeg undrer meg på om det er med vibrasjoner som det er med bremser og dempere hvor en over tid etter som det blir slitt ikke helt registrerer endringene og at jeg rett og slett har blitt vant med økt vibrasjon.

Så er det bare til å fiske frem en 34pipe og litt locktite og skifte til progressive fjærer i gaffelen og ny toppskrue med ventil i :D
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Rubbermount og vibrasjonproblemer

Post by Harlex »

Vi snakkes om det derre... :err:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Rubbermount og vibrasjonproblemer

Post by kkanst »

chrissenator wrote:Hadde en litt spenstig tur nå nettopp i solskinn og fin temp - i farten glemte jeg hansker og det har alltid bydd på litt bekymring for jeg har en ring på hver hånd og de føles normalt som om de skal dette av hele tiden, men ikke nå lenger og vibrasoner i styret er minimale. Det får meg til å trekke konklusjonen at denne bolten har vert løs/slakk i lengre tid og jeg er nesten villig til å bruke ordene "ny sykkel" - forskjellen er helt utrolig og jeg undrer meg på om det er med vibrasjoner som det er med bremser og dempere hvor en over tid etter som det blir slitt ikke helt registrerer endringene og at jeg rett og slett har blitt vant med økt vibrasjon.

Så er det bare til å fiske frem en 34pipe og litt locktite og skifte til progressive fjærer i gaffelen og ny toppskrue med ventil i :D
Interessant lesning. Men en tanke slår meg; Er du sikker på at du ikke har dratt for hardt til nå? dvs strammet så mye at du har presset gummien til randen av hva den tåler? Slik at gleden blir kortvarlig?
2001 1550 Deuce.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Rubbermount og vibrasjonproblemer

Post by chrissenator »

kkanst wrote:
chrissenator wrote:Hadde en litt spenstig tur nå nettopp i solskinn og fin temp - i farten glemte jeg hansker og det har alltid bydd på litt bekymring for jeg har en ring på hver hånd og de føles normalt som om de skal dette av hele tiden, men ikke nå lenger og vibrasoner i styret er minimale. Det får meg til å trekke konklusjonen at denne bolten har vert løs/slakk i lengre tid og jeg er nesten villig til å bruke ordene "ny sykkel" - forskjellen er helt utrolig og jeg undrer meg på om det er med vibrasjoner som det er med bremser og dempere hvor en over tid etter som det blir slitt ikke helt registrerer endringene og at jeg rett og slett har blitt vant med økt vibrasjon.

Så er det bare til å fiske frem en 34pipe og litt locktite og skifte til progressive fjærer i gaffelen og ny toppskrue med ventil i :D
Interessant lesning. Men en tanke slår meg; Er du sikker på at du ikke har dratt for hardt til nå? dvs strammet så mye at du har presset gummien til randen av hva den tåler? Slik at gleden blir kortvarlig?

Det er fult mulig den er dradd litt i overkant men ikke veldig mye over, den endret ikke fasong eller ble tydelig skvist så jeg tar den sjansen 8-) en ny koster $ 35 hos Debrix og fleabay har de for $ 25.... Men følgelig en momentnøkkel hadde gjort susen og det hadde jeg følgelig ikke for hånden(får ny i morgen) - og da ble det bare slik :shit: :D
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Sportster”