Olje temp?

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
User avatar
ace66
Posts: 19
Joined: 23 Mar 2010, 01:03

Olje temp?

Post by ace66 »

Hva er "normal" temp på olja?
Var på tur i helgen og kjørte tyve tredve mil i strekk. Tempen kom opp i litt over 200 farenheit. Hva er normalt?
Når jeg stoppet og sykkelen gjikk på tomgang er det null oljetrykk. Må ruses litt for å få trykk.

Noen som vet om dette er "normalt"?
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Olje temp?

Post by Coldman »

Så vidt jeg har forstått er 200 - 240 grader F det ideelle.

Kanskje du har for lav tomgang siden du mister oljetrykket? Lyser oljetrykkslampa eller har du en måler du ser det på?

Har hørt at en varm EVO har lavt oljetrykk på tomgang, men null oljetrykk er jo selvfølgelig skadelig for motoren. TwinCam har en god del høyere trykk, men så skal de som regel også høyere tomgangsturtall - i alle fall de med innsprøytning.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Olje temp?

Post by kkanst »

Er vel plaskesmøring likevel? Så motoren får smøring. Men så kan man jo nappe litt i gassen iblant mens sykkelen idler.
2001 1550 Deuce.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Olje temp?

Post by Coldman »

kkanst wrote:Er vel plaskesmøring likevel? Så motoren får smøring. Men så kan man jo nappe litt i gassen iblant mens sykkelen idler.
Nei, det er tørrsump. Klart man må ha oljetrykk også på tomgang.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Olje temp?

Post by tutte »

Min Evo har ganske lav tomgang og da blunker det litt i lampa når den er varm, men jeg ser på måleren at jeg har bittelitt trykk.
Har ikke sett oljetemp over 200 F,har ekstern oljekjøler.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: Olje temp?

Post by Lariat »

Eg har skiftet dyser og nå går sykkelen lit magert i påvente på orginal pottene og oljetempen har steget fra 180 f til 200 f så det kan være mye som spiller inn men verre er det om oljetrykket forsvinner på en hd som det sies her er det tørsump og man må ha oljetrykk .
Det kan være slitt oljepumpe siden den mister trykket når oljen blir tynnere på grunn av temperaturen 8-)
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
User avatar
Bernt
Posts: 258
Joined: 13 Mar 2010, 19:44

Re: Olje temp?

Post by Bernt »

Har man temperatur på olja målt i oljetanken så har man også oljetrykk og at pumpa fungerer, ellers har en ikke fått sirkulasjon i systemet.
User avatar
ace66
Posts: 19
Joined: 23 Mar 2010, 01:03

Re: Olje temp?

Post by ace66 »

Er minimalåt med trykk, men ikke heeelt på null. Har måler som jeg ser på ja. Lurer litt på å bytte oljepumpa etterhvert. Men er ikke mange omdreiningenne som skal til for at trykke stiger.
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: Olje temp?

Post by Guffen »

ace66 wrote:Er minimalåt med trykk, men ikke heeelt på null. Har måler som jeg ser på ja. Lurer litt på å bytte oljepumpa etterhvert. Men er ikke mange omdreiningenne som skal til for at trykke stiger.
Hvilket tomgangsturtall har du da? Det er noen som justerer det lavest mulig for at det skal høres tøft ut, og da blir det lite trykk igjen.
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Olje temp?

Post by mustang »

Guffen wrote:
ace66 wrote:Er minimalåt med trykk, men ikke heeelt på null. Har måler som jeg ser på ja. Lurer litt på å bytte oljepumpa etterhvert. Men er ikke mange omdreiningenne som skal til for at trykke stiger.
Hvilket tomgangsturtall har du da? Det er noen som justerer det lavest mulig for at det skal høres tøft ut, og da blir det lite trykk igjen.
Også er det vel ikke noe bra for motoren og gå på så veldig lavt turtall på tomgang eller lavt turtall på høyt gear. :err:
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”