Graden av demping, V&H

Post Reply
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Graden av demping, V&H

Post by kkanst »

Fikk nylig satt på et V&H-anlegg via LB-Alna. Trodde jeg fikk rake rør, men det sitter en plugg inni. Ergo er det demping i anlegget. Det er mye lyd, men andre som kjører Harley karakteriserer lyden som "snill" lyd.

Lurer litt på- hvor mye demper den innmaten egentlig? Og hvordan kan man ta den evt ut??
2001 1550 Deuce.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Graden av demping, V&H

Post by Erlend »

Litt vanskelig å si hvor mye dette demper, da du ikke sier noe om hvilken type innmat du har i pottene. Men sannsynligvis dreier det seg om standard baffles, og i så fall demper de ikke lyden veldig mye. Husk forøvrig at denne "pluggen" ikke bare er der for lydens del, men også for at det skal være litt motstand i røret - motstanden påvirker ytelsen i motoren. Coldman eller en av de andre forummedlemmene som fulgte med i fysikktimene på videregående kan muligens forklare hvordan dette henger sammen. :shit:

De fleste V&H-anlegg jeg har vært borti har en liten unbrakoskrue på baksiden av røret. Denne holder innmaten på plass. Det kan hende du må løsne eller fjerne varmeskjoldet for å komme til. Når denne er skrudd helt ut er det bare å trekke innmaten ut.
Keep the rubber side down!
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Graden av demping, V&H

Post by chrissenator »

Du må løsne varmeskjoldet på bakerste rør, da kommer du til en liten 10mm ish skrue og løsne den så kan du trekke ut baffelen og samme i neste rør men der kommer du til skruen.

Det er ganske stor forskjell ytelsesmessig og lydmessig uten innmaten.. Du taper utrolig mye effekt og får en rundere dypere og høyere lyd, ganske fet lyd men det blir så tamt og kjipt motormessig at du setter dem nok på plassigjen.
Generelt er shortshots noe av det verste du kan bruke på motoren din mtp effekt og vippetøyslitasje så om du sliter ut siste rest av motstand så veit du hvilken vei det går --

Har lekt litt med samme eksos på min og jeg har brukt noe jern som Lariat bøyde i 90grader og bruker dem som lollipopps og det er faktisk det som har fungert best til nå og jeg er såpass fornøyd at jeg ikke bruker mer tid på den biten.
Kjøpte noen andre baffles som jeg satte inni sammen med originale baffles og da dempet jeg ned hele greien såpass at jeg er 100% sikker på at jeg hadde blåst noen pakninger om jeg kom over 3500rpms og like sikker på at de ville gått rett igjennom en lydtest. Denne biten skal jeg fikle litt mer med slik at jeg kan lage et hurtigfeste og eventuelt i kontroll så kan jeg bare stappe dem på plass i rørene og så kan biltilsynet stå der med et lydsvakt V&H anlegg og klø seg i fua til de blir blå.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Sharpeye
Posts: 502
Joined: 01 Aug 2010, 10:27

Re: Graden av demping, V&H

Post by Sharpeye »

Har selv Big Shots på min Street Bob. De originale Baffels bør sitte der av flere årsaker som nevnt her.
Selv har jeg satt inn Quiet Baffels for å dempe lyden litt (noen db) da jeg syntes lyden blir vel hard og høy uten. Har fått økt effekt og noe lavere bensinforbruk som resultat.
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
Post Reply

Return to “Sportster”