Starter innslag

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Starter innslag

Post by tutte »

Skulle ut på tur i dag,men startmotoren gikk bare rundt uten å slå inn. Etter å ha satt sykkelen i gear og rugget litt med clutchen ute fikk jeg startet men nå hang starteren med rundt og knurret på det jeg tror må være "overrunning clutch".
Har -89 mod 1340 FLHTP.Her sitter alt i ett både startmotoren og innslaget.
Er det noe jeg får gjort uten å skifte starter?
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
panser
Posts: 58
Joined: 20 Apr 2010, 14:54

Re: Starter innslag

Post by panser »

Hei tutte,

Er 89 modellen så forskjellig fra 99 modellen? Hvis de er like (samme starter) så koster selve starter clutchen kr 684.- hos LB. Det var billigste alternativ fra drag spec.

Enkelt å bytte, men pga konstruksjonen på doningen så var det litt mer omfattende enn ønskelig ;).

På min softail måtte jeg tappe primæren, av med primærdeksel for å skru ut bolten som holder selve starter drevet ( jackshaft). Så var det av med eksosanlegg og skru løs oljetanken. Selve tanke. Svingte jeg bare til siden og hang den opp med tape til styret :). Slapp i allefall å tømme den :-D. Da kommer man enkelt til boltene som fester starteren og kan lett ta den ut.

Selve innslaget byttes på få minutter :). Så er det bare å skru alt sammen tilbake igjen :)
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Starter innslag

Post by tutte »

Den er grei Panser, men det er helg og lite tilgang på nye deler. Prøver å ta en kontroll av ledningsnettet først, skal til Arvika i dag og på jobb i morgen med sykkel.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Starter innslag

Post by tutte »

Med topp ladet batteri gjorde jeg et nytt forsøk etter å ha sjekket de tilknyttede ledninger,
Nå sier det bare KLIKK både i releèt og i innslaget men det er alt.
Blir ikke svensketur og et annet alternativ for å komme til jobb i morgen. :(
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
panser
Posts: 58
Joined: 20 Apr 2010, 14:54

Re: Starter innslag

Post by panser »

Akkurat når det kommer til kun å klikke i releet, så er jeg helt blank.

Innslaget røyk på softailen, men da spant den i allefall rundt hele tiden! Har også en sportster, og der er trøblet at den fra tid til annen kun klikker... For så å starte gang på gang når den først finner det for godt ;).

Så innspill på dette med klikking mottas med takk fra denne kanten også :)

Ellers må jeg si at jeg føler med deg Tutte, typisk at sånne ting kommer midt i sesongen... Burde strengt tatt ha vett til å holde det gående til høsten, for sånne jobber hører jo vinteren til ;)
User avatar
Bernt
Posts: 258
Joined: 13 Mar 2010, 19:44

Re: Starter innslag

Post by Bernt »

Klikk i releet kan ha flere årsaker. Lite strøm på batteri, dårlig kontakter fra batteri, releet kan være gåen. Mål om det kommer strøm fram til startinnslaget fra releet. Prøv å kjøre strøm direkte inn på startmotoren, for å sjekke at den er ok.
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Starter innslag

Post by tutte »

Mye rart kan skje,det viser seg at en skrue hadde løsnet. Av og på med primæren +stramme skruen og vips : Back on the road again.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Bernt
Posts: 258
Joined: 13 Mar 2010, 19:44

Re: Starter innslag

Post by Bernt »

Hvilken skrue?
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Starter innslag

Post by BikerEva »

Haaah, en skrue løs :err:
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Starter innslag

Post by tutte »

BikerEva wrote:Haaah, en skrue løs :err:
Tror det må være en halv pakke (halve pakker rasler mest)
Må være den i enden av akslingen
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”