Nykommer trenger hjelp!

User avatar
Thebigpimp
Posts: 9
Joined: 15 Jul 2011, 12:11

Nykommer trenger hjelp!

Post by Thebigpimp »

Hei alle sammen!
Mitt navn er Johannes, jeg er 18 år og elsker HD-sykler.
Har akkurat begynt på tung-lappen, og skal fullføre den før jeg drar til militæret, slik at de to påkrevde årene passerer fort.

Uansett, mitt store spørsmål er: er Iron 883 sykkelen en god sykkel for en som aldri har hatt en harley før? Eneste som er problemet er at jeg er 1,95 cm høy og veier 95 kg ( vekt vil bare øke ettersom jeg driver med løfting og bygging). Fremflyttere blir et must, men er jeg fremdeles for høy for sykkelen? Nå kjører jeg en 50cc scooter, og den er jo mye mindre enn iron-sykkelen, og den har jeg jo en god sittestilling på.. Sykkelen vil bli brukt til helgeturer, briefing og småkos. Bil vil bli hoved fremkomstmiddel til å starte med.

Takker for alle svar, med vennlig hilsen Johannes :err:
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Nykommer trenger hjelp!

Post by Svima »

jeg kjøpte min sportster c av en lang mann,m han ønsket seg noe større som passet ham bedre. Spørs vel akkurat hvor mye du vil ha en iron det :D
Prøv en når du kan og kjenn etter.
/ Svima
User avatar
Thebigpimp
Posts: 9
Joined: 15 Jul 2011, 12:11

Re: Nykommer trenger hjelp!

Post by Thebigpimp »

Svima wrote:jeg kjøpte min sportster c av en lang mann,m han ønsket seg noe større som passet ham bedre. Spørs vel akkurat hvor mye du vil ha en iron det :D
Prøv en når du kan og kjenn etter.
Iron er en nydelig sykkel, men jeg er selvfølgelig åpen for andre modeller. Var innom MC-senteret i kr.sand, og han mente at jeg måtte ha en større. Også viste han meg en enorm HD, og jeg satt kanskje bedre på den, men utseendet var kjedelig og sykkelen virket tung og slapp.. Sportster er nok det jeg går for. Nightster er også en fin sykkel som likner på Iron, bare med større motor, som kanskje er litt unødvendig? Takker fremdeles for svar :lol:
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Nykommer trenger hjelp!

Post by Svima »

Tja, motormessig vil du nok ha en 1200 etterhvert. Men det kan hende det er like lurt å velge sportster uansett som begynnersykkel, den er litt lettere å håndtere enn big twins på noe vis. Mest vekt kanskje. Evt en dyna super glide, minner mye om sportsteren synes jeg, men er litt lengre og større. Koster litt mer med big twin da.... å kjøpe altså.
Når lappen er i boks vil jeg anbefale å prøvekjøre et par modeller i og med du er usikker på str. Flere typer Dyna kan være et alternativ til sportsteren, og flere av de får du også i sort denim farge hvis du kjøper en relativt ny sykkel. Jeg prøvesatt noen dynaer sist uke, og flere av de virker slett ikke så kolossale selv om de er som en storebror til sportsteren.
Når det er sagt så har sportsteren flere tøffe modeller nå.
/ Svima
User avatar
Thebigpimp
Posts: 9
Joined: 15 Jul 2011, 12:11

Re: Nykommer trenger hjelp!

Post by Thebigpimp »

Svima wrote:Tja, motormessig vil du nok ha en 1200 etterhvert. Men det kan hende det er like lurt å velge sportster uansett som begynnersykkel, den er litt lettere å håndtere enn big twins på noe vis. Mest vekt kanskje. Evt en dyna super glide, minner mye om sportsteren synes jeg, men er litt lengre og større. Koster litt mer med big twin da.... å kjøpe altså.
Når lappen er i boks vil jeg anbefale å prøvekjøre et par modeller i og med du er usikker på str. Flere typer Dyna kan være et alternativ til sportsteren, og flere av de får du også i sort denim farge hvis du kjøper en relativt ny sykkel. Jeg prøvesatt noen dynaer sist uke, og flere av de virker slett ikke så kolossale selv om de er som en storebror til sportsteren.
Når det er sagt så har sportsteren flere tøffe modeller nå.
Takk Svima, det var en fin post som ga mye hjelp. Visste ikke om dyna super gliden! En vakker sykkel som minnet meg om en sportster! Men når vi snakker om motorstørrelsen, hvor mye skiller det? Hvor rask er dyna super glide i forhold til ironen? Og hvor sier folk at etterhvert så ville jeg "ønske" meg en større motor?
Takker fremdeles for alle svar! 8-)
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Nykommer trenger hjelp!

Post by Toro »

Det går vel ikke på større motor men mere sykkel. Kjørte sjøl sportster en sesong og var kjempefornøyd men syntes sykkelen blei for liten i omfang. Ville ha mere sykkel å sitte på. Sært kanskje men angrer ikke at jeg bytta til Fat Boy :D
01 Fat Boy stage 1 SEST
User avatar
Thebigpimp
Posts: 9
Joined: 15 Jul 2011, 12:11

Re: Nykommer trenger hjelp!

Post by Thebigpimp »

Toro wrote:Det går vel ikke på større motor men mere sykkel. Kjørte sjøl sportster en sesong og var kjempefornøyd men syntes sykkelen blei for liten i omfang. Ville ha mere sykkel å sitte på. Sært kanskje men angrer ikke at jeg bytta til Fat Boy :D
Jeg forstår godt hva du mener Toro! Men som du sier, du hadde jo en sportster først, og dette er jo min første sykkel :) takk for innspill!
User avatar
DaddyCool
Posts: 755
Joined: 09 Mar 2010, 18:30

Re: Nykommer trenger hjelp!

Post by DaddyCool »

Eier ikke en Sportster så kan ikke svare konkret på det, men kan gi råd sånn generellt. Alt kommer som sagt an på (som Svima sier) hva du er ute etter. Selv er jeg MYE kortere enn deg og kjører en Dyna Wideglide. Jepp - store og tunge sykler for små folk, men alt går på teknikk så det skal ikke være noe problem med dagens opplæring for kommende MC førere. Dette er min første HD og jeg har (som veldig mange andre her inne) modifisert den etter egne behov og ønsker, både kosmetisk og praktisk.

Anbefaler å prøve ut flere modeller før du bestemmer deg, merker meg forresten at de fleste Sportster eierene konverterer fra 883 til 1200 før eller siden, da får du selv best oversikt over hva du liker og ikke, samt hvilke modeller som passe deg. Husk at alt kan modifiseres til eget forbruk! Synes selv at 1450 motoren som sitter i Dynaen min er i grenseland til det minste laget, så spørs om ikke neste store prosjekt blir å bytte ut med en større motor. Ellers vil jeg ønske deg velkommen hit og lykke til med lappen, fett at ungdommen også er med her inne!
Male masculine icon...athletic godlike clone
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Nykommer trenger hjelp!

Post by Svima »

Thebigpimp wrote:
Svima wrote:Tja, motormessig vil du nok ha en 1200 etterhvert. Men det kan hende det er like lurt å velge sportster uansett som begynnersykkel, den er litt lettere å håndtere enn big twins på noe vis. Mest vekt kanskje. Evt en dyna super glide, minner mye om sportsteren synes jeg, men er litt lengre og større. Koster litt mer med big twin da.... å kjøpe altså.
Når lappen er i boks vil jeg anbefale å prøvekjøre et par modeller i og med du er usikker på str. Flere typer Dyna kan være et alternativ til sportsteren, og flere av de får du også i sort denim farge hvis du kjøper en relativt ny sykkel. Jeg prøvesatt noen dynaer sist uke, og flere av de virker slett ikke så kolossale selv om de er som en storebror til sportsteren.
Når det er sagt så har sportsteren flere tøffe modeller nå.
Takk Svima, det var en fin post som ga mye hjelp. Visste ikke om dyna super gliden! En vakker sykkel som minnet meg om en sportster! Men når vi snakker om motorstørrelsen, hvor mye skiller det? Hvor rask er dyna super glide i forhold til ironen? Og hvor sier folk at etterhvert så ville jeg "ønske" meg en større motor?
Takker fremdeles for alle svar! 8-)
Det har nok noe med at når man blir trygg på sykkelen så kjenner man bedre de eventuelle begrensningene sykkelen måtte ha. Når det gjelder sportster kontra big twin så kan jeg sammelikne de to jeg har, en sportster custom 1200cc og en super glide 1340cc. Supergliden vår har større register, er like sterk og mer behagelig i høyere hastighet (har nok noe med sittestillingen å gjrøe det siste der). Den trenger jeg heller ikke fylle bensin på like ofte :D
Hadde jeg vært lengre i beina hadde jeg kjørt kun superglide men den er ikke komfortabel til meg selv om den er helt knall å kjøre. Jeg tør påstå den går bedre enn sportsteren min selv om andre er uenig med meg i og med en trimmet sportster skal være veldig kvikk. Og det er den også, men super-gliden vår står ikke tilbake for den synes jeg.
Når det gjelder hastighet som du nevner så er ikke det noe interessant synes jeg, for uansett sykkel så finner du en behagelig hastighetsgrense som er mye lavere på Harley enn på tyske Tourere eller R-sykler. Det er komforten og motorvolum som gir kjørekomfort som teller. En 883 er helt ok, men den er seigere akkurat som en bil med liten motor. Og om en stund kan det hende man vil ha litt mer å spille på.

Jeg kjørte 250cc i et par år til å begynne med. Kjempemoro første året, andre året føltes den som moped. Kjøpte 650, syntes den var mye mer sykkel. Da jeg kjøpte den sportsteren jeg har nå var det endelig en voksen sykkel jeg hadde :D
Jeg synes det er fornuftig å begynne forsiktig når man er uerfaren motorsyklist, ikke gå rett på et monster av en sykkel uten å vite hvilke krefter det er snakk om. Kjøreglede vil du få uansett om det er 125 cc eller 1200 cc. Så kan man bytte seg oppover etter hvert som trygghet og ferdighet bygges opp. Men med din høyde kan Dyna være et meget lurt valg. Du bør nok teste begge to en liten runde så du er sikker. Det er til sist kun du som kan avgjøre hva du liker best og setter høyest. Harley er uansett ingen farlig sykkel, det er hva det er. Samboern min gikk da altså rett på super glide da han fikk lappen etter å ha lånt sportsteren min en del.
Det er ingen voldsomt stor forskjell synes jeg, mellom de to. My opinion....
/ Svima
User avatar
Thebigpimp
Posts: 9
Joined: 15 Jul 2011, 12:11

Re: Nykommer trenger hjelp!

Post by Thebigpimp »

Setter utrolig stor pris på svarene deres! Jeg har fått svar på det meste av det jeg trengte å vite, og takker for at dere mottok meg med en slik varm velkomst.

Vil fremdeles høre hva fler har å si, elsker å gå inn på forumet å lese hva folk mener! Sov godt for nå, så prates vi sikkert i morgen :) :)
Post Reply

Return to “Sportster”