V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster
2007 Modified Harley-Davidson Sportster XL1200R a Sportster with an attitude!
by Kirk Johnson
June 2007
Link til artikkel:
http://motorcycletestdrive.com/turbosportster.html" onclick="window.open(this.href);return false;
by Kirk Johnson
June 2007
Link til artikkel:
http://motorcycletestdrive.com/turbosportster.html" onclick="window.open(this.href);return false;
To Sportstere er dobbelt så gøy
Re: V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster
Rått.. :err: Men prisen på 5000,- dollar pluss norsk moms (for turbo-kitet) er relativt rå den også...
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster
Jepp $5000 er litt penger men det er ikke egentlig så vilt når en kan ta en plain standard 1200 EFI og få såpass med POWER med et bolt on kit, fiks ferdig map og kline det på Sportsteren og så er det blitt en liten rakettHarlex wrote:Rått.. :err: Men prisen på 5000,- dollar pluss norsk moms (for turbo-kitet) er relativt rå den også...
To Sportstere er dobbelt så gøy
Re: V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster
Det er sant... Selv om 5000,- dollar er mye så er det ikkje så mye at det er urealistisk.... :err: :err: :err: Men det spørs om ikkje iallefall clutsjen bør oppgraderes... Ellers så kan man vel ikkje forvente en like driftsikker sykkel som med litt mildere oppgraderinger....chrissenator wrote:Jepp $5000 er litt penger men det er ikke egentlig så vilt når en kan ta en plain standard 1200 EFI og få såpass med POWER med et bolt on kit, fiks ferdig map og kline det på Sportsteren og så er det blitt en liten rakettHarlex wrote:Rått.. :err: Men prisen på 5000,- dollar pluss norsk moms (for turbo-kitet) er relativt rå den også...
Men allikevel..... Hadde ært kult...
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Re: V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster
Hva med oppgradering av bremser da,en må jo stoppe også. :err:Harlex wrote:Det er sant... Selv om 5000,- dollar er mye så er det ikkje så mye at det er urealistisk.... :err: :err: :err: Men det spørs om ikkje iallefall clutsjen bør oppgraderes... Ellers så kan man vel ikkje forvente en like driftsikker sykkel som med litt mildere oppgraderinger....chrissenator wrote:Jepp $5000 er litt penger men det er ikke egentlig så vilt når en kan ta en plain standard 1200 EFI og få såpass med POWER med et bolt on kit, fiks ferdig map og kline det på Sportsteren og så er det blitt en liten rakettHarlex wrote:Rått.. :err: Men prisen på 5000,- dollar pluss norsk moms (for turbo-kitet) er relativt rå den også...
Men allikevel..... Hadde ært kult...
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster
Det er et veldig godt moment som mange "glemmer" ved en effektøkning, og en del har smertelig fått erfare at bremsekraften ikke har vert tilstrekkelig proposjonert :heh: :err: .mustang wrote:
Hva med oppgradering av bremser da,en må jo stoppe også. :err:
Fysikken som ligger bak akselerasjon av en masse og hvilken krefte som skal til for å stoppe massen igjen er egentlig utrolig enkel men det er et elegant regnestykke som viser et progressivt resultat i takt med effektøkningen.
Sånn litt eh! grovt regnet så er en dobbling av effekt = firedobbling av bremsekraft!!.
For å refreshe Sporter bremse mods, så er stålomspunnet slange, dobble skiver og gode bremseklosser så er mye gjort - men forbedrede bremser krever visse modifiseringer av gaffelen ellers bare bunner den tvert......
2004-07 og opp Sportstere kan bruke V-rod kalipper og flytende skive, en dyna/fatbob hovedsylinder og skikkelige klosser så har en heftige bremser i bøtter og spann på en Sportster. Men igjen en standard original gaffel vil klaske i bunn og tilslutt bli ødelagt med V-rod bremser :err: :err: :err:
TurboKit isolert sett virker veldig fristende og med en feitere lommebok tror jeg at jeg ville prøvd denne pakken, min eneste bekymring med et Trask TurboKit er driftsikkerheten etterpå, det er en kraftig effektøkning og noe/ettellerannet vil sette lite pris på kreftene og gi tapt - dvs en reperasjon :err: driftsikkerhet er for meg ihvertfall veldig viktig....
En annen ting jeg ikke kunne finne noe info om er kvassere kammer, porting, clutch fjær/racing clutch og omdreving som jeg tror ville gitt enda bedre resultater på dynoen...
Og hvorfor ikke sette på et 180 bakdekk , for det går rett på en 2007 :err: :err:
To Sportstere er dobbelt så gøy
Re: V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster
Her er vi i ferd med å (minst) dobble/tripple de $ 5000,- ser jeg.. Uansett... Dette sier endel om mulighetene vi har... :err: :err: :err:chrissenator wrote:Det er et veldig godt moment som mange "glemmer" ved en effektøkning, og en del har smertelig fått erfare at bremsekraften ikke har vert tilstrekkelig proposjonert :heh: :err: .mustang wrote:
Hva med oppgradering av bremser da,en må jo stoppe også. :err:
Fysikken som ligger bak akselerasjon av en masse og hvilken krefte som skal til for å stoppe massen igjen er egentlig utrolig enkel men det er et elegant regnestykke som viser et progressivt resultat i takt med effektøkningen.
Sånn litt eh! grovt regnet så er en dobbling av effekt = firedobbling av bremsekraft!!.
For å refreshe Sporter bremse mods, så er stålomspunnet slange, dobble skiver og gode bremseklosser så er mye gjort - men forbedrede bremser krever visse modifiseringer av gaffelen ellers bare bunner den tvert......
2004-07 og opp Sportstere kan bruke V-rod kalipper og flytende skive, en dyna/fatbob hovedsylinder og skikkelige klosser så har en heftige bremser i bøtter og spann på en Sportster. Men igjen en standard original gaffel vil klaske i bunn og tilslutt bli ødelagt med V-rod bremser :err: :err: :err:
TurboKit isolert sett virker veldig fristende og med en feitere lommebok tror jeg at jeg ville prøvd denne pakken, min eneste bekymring med et Trask TurboKit er driftsikkerheten etterpå, det er en kraftig effektøkning og noe/ettellerannet vil sette lite pris på kreftene og gi tapt - dvs en reperasjon :err: driftsikkerhet er for meg ihvertfall veldig viktig....
En annen ting jeg ikke kunne finne noe info om er kvassere kammer, porting, clutch fjær/racing clutch og omdreving som jeg tror ville gitt enda bedre resultater på dynoen...
Og hvorfor ikke sette på et 180 bakdekk , for det går rett på en 2007 :err: :err:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster
Fiks ferdig bremse og gaffel vil ikke koste mer enn et par tusen Nok om en gjør jobben selv, kan sette opp regnestykket litt senere, nå skal jeg en tur utHarlex wrote:Her er vi i ferd med å (minst) dobble/tripple de $ 5000,- ser jeg.. Uansett... Dette sier endel om mulighetene vi har... :err: :err: :err:chrissenator wrote:Det er et veldig godt moment som mange "glemmer" ved en effektøkning, og en del har smertelig fått erfare at bremsekraften ikke har vert tilstrekkelig proposjonert :heh: :err: .mustang wrote:
Hva med oppgradering av bremser da,en må jo stoppe også. :err:
Fysikken som ligger bak akselerasjon av en masse og hvilken krefte som skal til for å stoppe massen igjen er egentlig utrolig enkel men det er et elegant regnestykke som viser et progressivt resultat i takt med effektøkningen.
Sånn litt eh! grovt regnet så er en dobbling av effekt = firedobbling av bremsekraft!!.
For å refreshe Sporter bremse mods, så er stålomspunnet slange, dobble skiver og gode bremseklosser så er mye gjort - men forbedrede bremser krever visse modifiseringer av gaffelen ellers bare bunner den tvert......
2004-07 og opp Sportstere kan bruke V-rod kalipper og flytende skive, en dyna/fatbob hovedsylinder og skikkelige klosser så har en heftige bremser i bøtter og spann på en Sportster. Men igjen en standard original gaffel vil klaske i bunn og tilslutt bli ødelagt med V-rod bremser :err: :err: :err:
TurboKit isolert sett virker veldig fristende og med en feitere lommebok tror jeg at jeg ville prøvd denne pakken, min eneste bekymring med et Trask TurboKit er driftsikkerheten etterpå, det er en kraftig effektøkning og noe/ettellerannet vil sette lite pris på kreftene og gi tapt - dvs en reperasjon :err: driftsikkerhet er for meg ihvertfall veldig viktig....
En annen ting jeg ikke kunne finne noe info om er kvassere kammer, porting, clutch fjær/racing clutch og omdreving som jeg tror ville gitt enda bedre resultater på dynoen...
Og hvorfor ikke sette på et 180 bakdekk , for det går rett på en 2007 :err: :err:
To Sportstere er dobbelt så gøy
Re: V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster
Kan ikkje tenke meg at kalipperne og skivene er billig....?chrissenator wrote:Fiks ferdig bremse og gaffel vil ikke koste mer enn et par tusen Nok om en gjør jobben selv, kan sette opp regnestykket litt senere, nå skal jeg en tur utHarlex wrote:Her er vi i ferd med å (minst) dobble/tripple de $ 5000,- ser jeg.. Uansett... Dette sier endel om mulighetene vi har... :err: :err: :err:chrissenator wrote:
Det er et veldig godt moment som mange "glemmer" ved en effektøkning, og en del har smertelig fått erfare at bremsekraften ikke har vert tilstrekkelig proposjonert :heh: :err: .
Fysikken som ligger bak akselerasjon av en masse og hvilken krefte som skal til for å stoppe massen igjen er egentlig utrolig enkel men det er et elegant regnestykke som viser et progressivt resultat i takt med effektøkningen.
Sånn litt eh! grovt regnet så er en dobbling av effekt = firedobbling av bremsekraft!!.
For å refreshe Sporter bremse mods, så er stålomspunnet slange, dobble skiver og gode bremseklosser så er mye gjort - men forbedrede bremser krever visse modifiseringer av gaffelen ellers bare bunner den tvert......
2004-07 og opp Sportstere kan bruke V-rod kalipper og flytende skive, en dyna/fatbob hovedsylinder og skikkelige klosser så har en heftige bremser i bøtter og spann på en Sportster. Men igjen en standard original gaffel vil klaske i bunn og tilslutt bli ødelagt med V-rod bremser :err: :err: :err:
TurboKit isolert sett virker veldig fristende og med en feitere lommebok tror jeg at jeg ville prøvd denne pakken, min eneste bekymring med et Trask TurboKit er driftsikkerheten etterpå, det er en kraftig effektøkning og noe/ettellerannet vil sette lite pris på kreftene og gi tapt - dvs en reperasjon :err: driftsikkerhet er for meg ihvertfall veldig viktig....
En annen ting jeg ikke kunne finne noe info om er kvassere kammer, porting, clutch fjær/racing clutch og omdreving som jeg tror ville gitt enda bedre resultater på dynoen...
Og hvorfor ikke sette på et 180 bakdekk , for det går rett på en 2007 :err: :err:
Legg til forsterket clutsj og oljekjøler på regnestykket då....
Er helt enig i at driftsikkerhet er viktig... Med 1200-konvertering er man "sikret" en driftsikker sykkel... Vi får se om jeg går litt videre etterhvert... Turbokitet er ikke helt urealistisk men da innfinner jeg meg med at ting vil ryke....
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster
Vrod calipper, skive, slanger, dyna/fatbob sylinder ca $400 ebukta
Oljekjøler $260 tejasthumpcycles..com
Progressive fjærer, ventiler, forkbrace, gaffel olje. $200
Foresterket clutch kit $50
ca $910 + frakt og avgifter
Det blir litt mindre enn $5000
Vil nok hatt en motor i backup om jeg fyrer igang en turbo ja, om jeg engang finner på noe sånt :err:
Oljekjøler $260 tejasthumpcycles..com
Progressive fjærer, ventiler, forkbrace, gaffel olje. $200
Foresterket clutch kit $50
ca $910 + frakt og avgifter
Det blir litt mindre enn $5000
Vil nok hatt en motor i backup om jeg fyrer igang en turbo ja, om jeg engang finner på noe sånt :err:
To Sportstere er dobbelt så gøy