V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster

Post Reply
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster

Post by chrissenator »

2007 Modified Harley-Davidson Sportster XL1200R a Sportster with an attitude!
Image
by Kirk Johnson
June 2007

Image

Link til artikkel:
http://motorcycletestdrive.com/turbosportster.html" onclick="window.open(this.href);return false;
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster

Post by Harlex »

Rått.. :err: Men prisen på 5000,- dollar pluss norsk moms (for turbo-kitet) er relativt rå den også... :?
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster

Post by chrissenator »

Harlex wrote:Rått.. :err: Men prisen på 5000,- dollar pluss norsk moms (for turbo-kitet) er relativt rå den også... :?
Jepp $5000 er litt penger men det er ikke egentlig så vilt når en kan ta en plain standard 1200 EFI og få såpass med POWER med et bolt on kit, fiks ferdig map og kline det på Sportsteren og så er det blitt en liten rakett :D
Image
Image
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster

Post by Harlex »

chrissenator wrote:
Harlex wrote:Rått.. :err: Men prisen på 5000,- dollar pluss norsk moms (for turbo-kitet) er relativt rå den også... :?
Jepp $5000 er litt penger men det er ikke egentlig så vilt når en kan ta en plain standard 1200 EFI og få såpass med POWER med et bolt on kit, fiks ferdig map og kline det på Sportsteren og så er det blitt en liten rakett :D
Image
Image
Det er sant... Selv om 5000,- dollar er mye så er det ikkje så mye at det er urealistisk.... :err: :err: :err: Men det spørs om ikkje iallefall clutsjen bør oppgraderes... Ellers så kan man vel ikkje forvente en like driftsikker sykkel som med litt mildere oppgraderinger....
Men allikevel..... Hadde ært kult...
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster

Post by mustang »

Harlex wrote:
chrissenator wrote:
Harlex wrote:Rått.. :err: Men prisen på 5000,- dollar pluss norsk moms (for turbo-kitet) er relativt rå den også... :?
Jepp $5000 er litt penger men det er ikke egentlig så vilt når en kan ta en plain standard 1200 EFI og få såpass med POWER med et bolt on kit, fiks ferdig map og kline det på Sportsteren og så er det blitt en liten rakett :D
Image
Image
Det er sant... Selv om 5000,- dollar er mye så er det ikkje så mye at det er urealistisk.... :err: :err: :err: Men det spørs om ikkje iallefall clutsjen bør oppgraderes... Ellers så kan man vel ikkje forvente en like driftsikker sykkel som med litt mildere oppgraderinger....
Men allikevel..... Hadde ært kult...
Hva med oppgradering av bremser da,en må jo stoppe også. :err:
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster

Post by chrissenator »

mustang wrote:
Hva med oppgradering av bremser da,en må jo stoppe også. :err:
Det er et veldig godt moment som mange "glemmer" ved en effektøkning, og en del har smertelig fått erfare at bremsekraften ikke har vert tilstrekkelig proposjonert :o :shock: :shit: :heh: :err: .
Fysikken som ligger bak akselerasjon av en masse og hvilken krefte som skal til for å stoppe massen igjen er egentlig utrolig enkel men det er et elegant regnestykke som viser et progressivt resultat i takt med effektøkningen.
Sånn litt eh! grovt regnet så er en dobbling av effekt = firedobbling av bremsekraft!!.

For å refreshe Sporter bremse mods, så er stålomspunnet slange, dobble skiver og gode bremseklosser så er mye gjort - men forbedrede bremser krever visse modifiseringer av gaffelen ellers bare bunner den tvert......
2004-07 og opp Sportstere kan bruke V-rod kalipper og flytende skive, en dyna/fatbob hovedsylinder og skikkelige klosser så har en heftige bremser i bøtter og spann på en Sportster. Men igjen en standard original gaffel vil klaske i bunn og tilslutt bli ødelagt med V-rod bremser :err: :err: :err:

TurboKit isolert sett virker veldig fristende og med en feitere lommebok tror jeg at jeg ville prøvd denne pakken, min eneste bekymring med et Trask TurboKit er driftsikkerheten etterpå, det er en kraftig effektøkning og noe/ettellerannet vil sette lite pris på kreftene og gi tapt - dvs en reperasjon :err: driftsikkerhet er for meg ihvertfall veldig viktig....

En annen ting jeg ikke kunne finne noe info om er kvassere kammer, porting, clutch fjær/racing clutch og omdreving som jeg tror ville gitt enda bedre resultater på dynoen...

Og hvorfor ikke sette på et 180 bakdekk , for det går rett på en 2007 :err: :err:
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster

Post by Harlex »

chrissenator wrote:
mustang wrote:
Hva med oppgradering av bremser da,en må jo stoppe også. :err:
Det er et veldig godt moment som mange "glemmer" ved en effektøkning, og en del har smertelig fått erfare at bremsekraften ikke har vert tilstrekkelig proposjonert :o :shock: :shit: :heh: :err: .
Fysikken som ligger bak akselerasjon av en masse og hvilken krefte som skal til for å stoppe massen igjen er egentlig utrolig enkel men det er et elegant regnestykke som viser et progressivt resultat i takt med effektøkningen.
Sånn litt eh! grovt regnet så er en dobbling av effekt = firedobbling av bremsekraft!!.

For å refreshe Sporter bremse mods, så er stålomspunnet slange, dobble skiver og gode bremseklosser så er mye gjort - men forbedrede bremser krever visse modifiseringer av gaffelen ellers bare bunner den tvert......
2004-07 og opp Sportstere kan bruke V-rod kalipper og flytende skive, en dyna/fatbob hovedsylinder og skikkelige klosser så har en heftige bremser i bøtter og spann på en Sportster. Men igjen en standard original gaffel vil klaske i bunn og tilslutt bli ødelagt med V-rod bremser :err: :err: :err:

TurboKit isolert sett virker veldig fristende og med en feitere lommebok tror jeg at jeg ville prøvd denne pakken, min eneste bekymring med et Trask TurboKit er driftsikkerheten etterpå, det er en kraftig effektøkning og noe/ettellerannet vil sette lite pris på kreftene og gi tapt - dvs en reperasjon :err: driftsikkerhet er for meg ihvertfall veldig viktig....

En annen ting jeg ikke kunne finne noe info om er kvassere kammer, porting, clutch fjær/racing clutch og omdreving som jeg tror ville gitt enda bedre resultater på dynoen...

Og hvorfor ikke sette på et 180 bakdekk , for det går rett på en 2007 :err: :err:
Her er vi i ferd med å (minst) dobble/tripple de $ 5000,- ser jeg.. :D :shit: Uansett... Dette sier endel om mulighetene vi har... :err: :err: :err:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster

Post by chrissenator »

Harlex wrote:
chrissenator wrote:
mustang wrote:
Hva med oppgradering av bremser da,en må jo stoppe også. :err:
Det er et veldig godt moment som mange "glemmer" ved en effektøkning, og en del har smertelig fått erfare at bremsekraften ikke har vert tilstrekkelig proposjonert :o :shock: :shit: :heh: :err: .
Fysikken som ligger bak akselerasjon av en masse og hvilken krefte som skal til for å stoppe massen igjen er egentlig utrolig enkel men det er et elegant regnestykke som viser et progressivt resultat i takt med effektøkningen.
Sånn litt eh! grovt regnet så er en dobbling av effekt = firedobbling av bremsekraft!!.

For å refreshe Sporter bremse mods, så er stålomspunnet slange, dobble skiver og gode bremseklosser så er mye gjort - men forbedrede bremser krever visse modifiseringer av gaffelen ellers bare bunner den tvert......
2004-07 og opp Sportstere kan bruke V-rod kalipper og flytende skive, en dyna/fatbob hovedsylinder og skikkelige klosser så har en heftige bremser i bøtter og spann på en Sportster. Men igjen en standard original gaffel vil klaske i bunn og tilslutt bli ødelagt med V-rod bremser :err: :err: :err:

TurboKit isolert sett virker veldig fristende og med en feitere lommebok tror jeg at jeg ville prøvd denne pakken, min eneste bekymring med et Trask TurboKit er driftsikkerheten etterpå, det er en kraftig effektøkning og noe/ettellerannet vil sette lite pris på kreftene og gi tapt - dvs en reperasjon :err: driftsikkerhet er for meg ihvertfall veldig viktig....

En annen ting jeg ikke kunne finne noe info om er kvassere kammer, porting, clutch fjær/racing clutch og omdreving som jeg tror ville gitt enda bedre resultater på dynoen...

Og hvorfor ikke sette på et 180 bakdekk , for det går rett på en 2007 :err: :err:
Her er vi i ferd med å (minst) dobble/tripple de $ 5000,- ser jeg.. :D :shit: Uansett... Dette sier endel om mulighetene vi har... :err: :err: :err:
Fiks ferdig bremse og gaffel vil ikke koste mer enn et par tusen Nok om en gjør jobben selv, kan sette opp regnestykket litt senere, nå skal jeg en tur ut :D
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster

Post by Harlex »

chrissenator wrote:
Harlex wrote:
chrissenator wrote:
Det er et veldig godt moment som mange "glemmer" ved en effektøkning, og en del har smertelig fått erfare at bremsekraften ikke har vert tilstrekkelig proposjonert :o :shock: :shit: :heh: :err: .
Fysikken som ligger bak akselerasjon av en masse og hvilken krefte som skal til for å stoppe massen igjen er egentlig utrolig enkel men det er et elegant regnestykke som viser et progressivt resultat i takt med effektøkningen.
Sånn litt eh! grovt regnet så er en dobbling av effekt = firedobbling av bremsekraft!!.

For å refreshe Sporter bremse mods, så er stålomspunnet slange, dobble skiver og gode bremseklosser så er mye gjort - men forbedrede bremser krever visse modifiseringer av gaffelen ellers bare bunner den tvert......
2004-07 og opp Sportstere kan bruke V-rod kalipper og flytende skive, en dyna/fatbob hovedsylinder og skikkelige klosser så har en heftige bremser i bøtter og spann på en Sportster. Men igjen en standard original gaffel vil klaske i bunn og tilslutt bli ødelagt med V-rod bremser :err: :err: :err:

TurboKit isolert sett virker veldig fristende og med en feitere lommebok tror jeg at jeg ville prøvd denne pakken, min eneste bekymring med et Trask TurboKit er driftsikkerheten etterpå, det er en kraftig effektøkning og noe/ettellerannet vil sette lite pris på kreftene og gi tapt - dvs en reperasjon :err: driftsikkerhet er for meg ihvertfall veldig viktig....

En annen ting jeg ikke kunne finne noe info om er kvassere kammer, porting, clutch fjær/racing clutch og omdreving som jeg tror ville gitt enda bedre resultater på dynoen...

Og hvorfor ikke sette på et 180 bakdekk , for det går rett på en 2007 :err: :err:
Her er vi i ferd med å (minst) dobble/tripple de $ 5000,- ser jeg.. :D :shit: Uansett... Dette sier endel om mulighetene vi har... :err: :err: :err:
Fiks ferdig bremse og gaffel vil ikke koste mer enn et par tusen Nok om en gjør jobben selv, kan sette opp regnestykket litt senere, nå skal jeg en tur ut :D
Kan ikkje tenke meg at kalipperne og skivene er billig....?
Legg til forsterket clutsj og oljekjøler på regnestykket då....
Er helt enig i at driftsikkerhet er viktig... Med 1200-konvertering er man "sikret" en driftsikker sykkel... Vi får se om jeg går litt videre etterhvert... ;) Turbokitet er ikke helt urealistisk men da innfinner jeg meg med at ting vil ryke.... :shit:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: V-Rod eater - 2007 Turbo Sportster

Post by chrissenator »

Vrod calipper, skive, slanger, dyna/fatbob sylinder ca $400 ebukta
Oljekjøler $260 tejasthumpcycles..com
Progressive fjærer, ventiler, forkbrace, gaffel olje. $200
Foresterket clutch kit $50
ca $910 + frakt og avgifter
Det blir litt mindre enn $5000

Vil nok hatt en motor i backup om jeg fyrer igang en turbo ja, om jeg engang finner på noe sånt :err:
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Sportster”