Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Harlex »

chrissenator wrote: Harlex har satt seg inn i 2007 + modellene og vi er så heldige at vi slipper pucken :D
Harlex har en puck og kan sikkert gi deg målene du trenger :D T stykke i messing kan jeg sende deg og da er det ikke mye du mangler.....
Slipper t-stykket mener du vel ;)

Jeg har org. puck ja :) og jeg kan ta mål, legger ut bilder osv... Hvilke mål er aktuell? Diameter og dybde? Ellers så sier jo xlforum linken endel......sikkert lett å lage hvis man har tilgang til rette utstyret....
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by mustang »

Jeg har en 03 mod. og hvis den pucken Du har også passer på den så hadde det vært greit med alle målene som trengs for at den skal fungere på min motor. Da kan jeg få en til å dreie en for meg og gjenge opp hvis det er behov for det, for den skal vel skrues på der filteret sitter hvis jeg ikke tar feil. :roll: Takker på forhånd Harlex hvis Du har tid til dette. :D :D Det er vel ikke noe spesiell aluminium som er brukt vel, eller kan den lages i stål også. :?:
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

Hei alle HD-entusiaster :D

Ny sesong, og nye muligheter. Om hvilken olje som er best, dårligst, mest optimal, billigst, dyrest eller rett og slett mest populær blir vi sikkert aldri enige om her inne. Det viser seg også på de amerikanske forumene. MC-olje er og blir en uendelig debatt ;)

Jeg startet denne tråden for en god stund siden nå, men kunne godt tenkt meg å blåse liv i den igjen. Men med en litt annen vinkling. Kanskje vi kunne fortelle litt om opplevelser og erfaringer med oljene som brukes, isteden for å diskutere den som er best. Og jeg skal være såpass ydmyk at jeg sjøl bøyer meg i støvet, og kan vel bare si at i opphetede diskusjoner så kan ting høres verre ut enn det de er ment. Slik er det i hvertfall for mitt vedkommende :) :)

Ny sesong er straks rundt hjørnet. Jeg har i alle fall vasket og krommet min Sportster, og fått to korte turer. Pent vær men kaldt her nede i Fredrikstad ennå.

Uansett. For de som er interessert og ønsker, så kan jeg henvise til mye info om oljen jeg har brukt de to siste årene. Dynacycle 20W50 semi syntetisk premium olje. Så for de som er interessert og ønsker, besøk gjerne:

http://www.dynacyclenorge.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Her står det MYE info.

Så får jeg bare formane at vi har en fin tone her inne, slik at vi alle kan dra lærdom av erfaringer og kunnskapsrike medlemmer :D
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by tutte »

Har lenge brukt 20w50 men den er tungstartet nå om dagen, etter motoroverhalingen har jeg nå gått over til 10w40 halvsyntetisk etter råd fra verkstedet
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

Min 20W50 semi syntetisk går helt fint å starte, selv om gradestokken viste 0 grader. Hvilken 20W50 brukte du før og hvilken 10W40 har du gått over til?
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by chrissenator »

tutte wrote:Har lenge brukt 20w50 men den er tungstartet nå om dagen, etter motoroverhalingen har jeg nå gått over til 10w40 halvsyntetisk etter råd fra verkstedet
5w50 er jo god sort, men halv synt?.

Hvorfor ikke creme' de la creme' - helsyntetisk - tåler pakninger halvsynt så tåler de helsyntetisk og det er jo det beste du kan gi motoren din..

Mobil 1 5W50 er den oljen jeg har hatt de jevneste temperaturene på motoren med og absolutt den oljen som har sett best ut ved oljeskift(ren/minst sot)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Harlex »

Venter no på den helsyntetiske amsoil-en i år også eg... :)
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by tutte »

Jeg tenkte også helsyntet men det er ikke så lenge nellom oljeskiftene så kanskje jeg prøver det og Scavenger.
Penzoil 10w40 er på nå. Den gamle var Castrol Evotech 20w50. Ikke problem ved 0 grader men ved 10 minus.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Erlend »

Selv bruker jeg en blanding av laksérolje og brukt frityrolje. Det ryker som faen og lukter ganske stramt, men smøreevnen er det ikke noe å si på. Viskositeten er på linje med myrvann, bare litt mer klumpete. Tilsetter en kork tran i olja før vinterlagring, for å sikre passelige mengder omega 3 gjennom vinteren. Konverterte til tørrclutch ved å tømme av primærolja i vinter, så slipper jeg å tenke så mye på hvordan olje det er best å bruke der. De hadde ikke gaffelolje på Rimi da jeg skulle bytte sist, men jeg antar at olivenolje gjør samme nytten. Fyrer'n med rødsprit og vasker'n i diesel, smører alle lagre med vaselin og bruker selvbruningskrem med solfaktor 15 på belten. Jadda...
Keep the rubber side down!
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by chrissenator »

tutte wrote:Jeg tenkte også helsyntet men det er ikke så lenge nellom oljeskiftene så kanskje jeg prøver det og Scavenger.
Penzoil 10w40 er på nå. Den gamle var Castrol Evotech 20w50. Ikke problem ved 0 grader men ved 10 minus.
Det er en til olje jeg liker og det er biltemaets 5W50, den vet jeg ikke helt hvordan den hadde sett ut etter 5-6000 men etter ca2000km bytte så den ganske bra og rein ut og den holdt temperaturen veldig bra.

Den verste oljen jeg har hatt temperaturmessig på var Pennzoil 20W50 - den viste så mye sot og drit jeg aldrig har sett maken til og snitt temperatur var betydelig høyere enn i noen annen olje jeg har prøvd(den virket lovende en stund før den "brøt"sammen(stigende temperatur etter ca500km). Faktisk så var resultatene så sprikende ifht andre oljer at jeg før vinteren i fjor byttet til Pennzoil 20W50 for å teste om det var noe feil med PV eller annet men resultatene ble ganske like tatt i betraktning ute temperatur sommer vs senhøsten - Pennzoil 20W50 er ikke rette oljen for min motor det er helt sikkert.

Scavengeren er uansett oljevalg et fenomenalt verktøy til å besørge et skikkelig og komplett oljeskift, det burde absolutt alle benytte på alle HD motorer siden olje sump designet engang er lite gjennomtenkt..
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Sportster”