Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

Denne våren skal jeg sette på et olje termometer, slik at jeg kan se nøyaktig temperatur på oljen. Så får jeg se om jeg tar meg råd til å teste ut ett par merker, for sammenligning med Dynacycle oljen. Jeg har Scavenger, så da er jeg og sikker på at all gammel olje er ute, før jeg evt tester ny. Ut i fra alle testene som er gjort på Dynacycle 20W50, så tviler jeg på at jeg bytter vekk fra den oljen etter en evt test ;)
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by chrissenator »

Leste litt av sjølskrytet til dynasykkelolja - dokumentert flere hk?!! Og Nm??!!!
Det virker helt konge... Men hvordan i allverden fungerer det i praksis?.

Får jeg enda mer hk om jeg fyller på max med olje da?. Er det noen gitt faktor min motor øker hk og Nm med ved bytte til den oljen du selger og promoterer?. Litt dokumentasjon er interessant.

Oljen er sikkert grei den du, men i dag(2013) er det vel ingen som går på hk og Nm økningen vel?. Det har jo tom de store oljeselskapene sluttet med da det/de aldri ble eller kunne vitenskapelig bevise noe økning i hverken hk eller Nm - kun teoretisk antatt..
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

Ja, vi fortsetter med den ydmyke og hyggelige tonen hvor du slapp sist ser jeg. Så jeg orker nok ikke en runde til med akkurat det, du. Men les det som står. Så om du tror på de vedlagte utskrifter på dyno-målinger eller ei, får du selv ta stilling til. Avsnitt nr. 2 kunne du kanskje ha spart deg for? Dokumentasjon? Har du lest og sett de vedlagte utskriftene på dyno-målingene? Leste bare et par linjer, kanskje, før besser-visser retorikken overtok? Ja, du om det...

Jeg åpnet tråden igjen etter en lang hviletid, med formaning om en hyggelig og respektfull tone. Gikk det 2 døgn, tro?
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by chrissenator »

Liker gode saklige argumenter etter så fantastiske lovnader og påstander som dynasykkelolja lover.

Du får vel ha litt rett i at eg kan fremstå litt kvass ja men når jeg leser om månelanding på Mongstad eller dynasykkelolja så er det slik at jeg blir provosert av jug enten det er Jens Stoltenberg eller dynasykkelolja - så du kan velge å gjemme deg bak savnet om en hyggelig, respektfull, osv.
De dyno resultatene er som de fleste vet verdiløse da feilmarginen på en Dynobenk normalt er innenfor hk økningen du kan finne i slike snakeoil tester. Det er helt ubegripelig at selv den verste dritt oljen til verdens beste olje "alltid" viser til økning selv om det etter X antall pulls vil også vise noen lavere resultater - hvor er de?.

Dynobenk er et fantastisk verktøy til å tune en motor med. Til å sammenligne med er den så unøyaktig at den til vitenskapelig måling er så godt som verdiløs - beklager men sånn er det uavhengig av hva dynasykkelolja påstår. Det å vise til dynotester som bevis på en påstand særskilt ad olje er første tegn på lite kunnskap om verktøy/utstyr som dokumentasjon og normalt blir sett på som markedsføringsbløff, dog er slike påstander med test i Dynobenk beregnet på å overbevise de få som ikke vet bedre dessverre.

Det som kan godt være en god olje, den som du markedsfører og selger bla her på forumet blir av mange sett på som en lavkvalitets olje som blir veldig superfantastisk med litt "gode" dynocharts!.

Siste avsnittet ditt hvor du ikler deg offerrollen er helt typisk, tonen min du sikter til er vel på samme nivå som påstandene dine!, bortsett ifra at mine påstander finner du vel dokumentert over hele www.
Du påstår at oljen din er så innihampen god og viser til fjollete heimaspøta tester så faller hele påstanden - det er udokumentertet påstander.

Igjen, oljen kan godt være helt knall den men når du forsøker å bevise det med velkjente og veldokumenterte falsum så er det normalt å anta at oljen trenger jug for å fremstå som nogenlunde brukbar.

Du bør tåle litt kritikk og fleip om du slenger ut påstander om "månelanding" i en Harley motor KUN fordi ditt produkt blir brukt. Offerrollen blir litt patetisk light Ronin.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

Flere uavhengige dynomålinger foretatt av folk som har langt mer kunnskap på dette enn det du innehar rundt dyno, har foretatt, ikke bare en enslig test, men mange. De viser det samme fra flere hold og ift flere merker. Byttes det til Dynacycle olje så øker hk og Nm. Men dynomålinger er kun en av testene som legges fram. Dynacycle gjør det bedre i 4-Ball-Wear-test enn selv Amsoil, som er den oljen som er nærmest Dynacycle. Dynacycle blir og gjennomtestet på temperatur og viskositet. Også her er den bedre enn både Amsoil, SYN3 og Mobil 1. Oljen gjennomtestes og i Drag Race miljøet, med stor success. Forskjellen var og stor ved bruk av Dynacycle på de varme saltslettene på Bonneville.

Så hvor mye dokumentasjon og omtaler trenger du?

Men en som deg er egentlig umulig å diskutere med. For kommer man med en påstand, så roper du DOKUMENTASJON. Når dokumentasjon legges frem, roper du LØGN OG BEDRAG. Jeg har ikke som mål å overbevise deg om noe som helst. Oljen taler for seg, og står fint på egne ben. Så om du tror at olje er olje, eller at så lenge den er full synt så er den best, eller at alle full synt er like gode, eller at full synt alltid er bedre enn semi synt, eller som One Call sier: Like bra, bare billig. Du får tro på det du tror på. Det betyr ikke at du sitter på sannheten, eller fordi du tviler på noe at det dermed er usant.

At du omtaler forumdeltakere som patetisk og påta seg en offerrolle. Vel, så er vel det noe jeg absolutt ikke er vant til på forum. På andre forum hadde Administrator strekt opp slike som deg for lenge siden. Diskusjoner med gjensidig respekt er et ukjent begrep for deg, chrissenator. Og med din diskusjonsform og mangel på vanlig folkeskikk, gjør nok at mange kvier seg for å skrive på dette forumet. Forumet her er ikke mye besøkt heller, men det legger jeg ikke på deg. Men du bidrar heller ikke til at forumet blir et trivelig sted for meninger og for å skaffe seg ny kunnskap.

Hersketeknikker takler jeg fint i det daglige, når jeg kan se folk i øya. På forum ønsket jeg heller en hyggelig tone med deling av erfaringer. Så takk for meg. Jeg MÅ ikke diskutere olje med deg, chrissenator, og det velger jeg å ikke gjøre.
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Erlend »

Gutter, kan dere ikke ta krangelen utenfor? Dette sluttet å være underholdende for lenge siden. Den faglige delen av diskusjonen deres er interessant for de fleste av oss, men hold dere til saken. Skal dere diskutere olje, så diskuter olje. Chris, du TRENGER ikke kverulere på absolutt alt Ronin sier, og Ronin du VET at alt du gjør er å fôre trollet. Forøvrig er denne pushingen av olje du selv selger i strid med forumreglene, avsnittet om annonsering, hvor det står:

"Det er ikke tillatt å reklamere for varer, tjenester eller virksomheter med mindre du er registrert som sponsor. Du er ikke sponsor på forumet med mindre du har inngått en avtale med HD-Forum.no og har tittelen "Offisiell Sponsor" under bruker-id'en din.

Anbefalinger av relevante produkter, tjenester og virksomheter anses ikke som reklamering om den som anbefaler ikke har økonomisk fordel av det. Salg av varer som resultat av hobbyvirksomhet (altså ikke serieproduksjon eller videresalg av produkter/tjenester og annet som kan regnes som næringsvirksomhet) omfattes ikke av reglene om reklamering. Er du i tvil om hvilken kategori du havner i, så spør."


Det står mer der, også. Anbefaler dere begge å ta en titt på http://www.hd-forum.no/viewtopic.php?f=34&t=44" onclick="window.open(this.href);return false;
Keep the rubber side down!
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by chrissenator »

Erlend, seriøst! Kverulering? Når det etterspørres fakta og dokumentasjon bør vel en oljepusher kunne svare med litt seriøse tester - å pushe olje med så heftige påstander som gitt over her er det vel langtifra noe troll ei heller å fore noe troll litt integritet burde vel kunne forventes av en admin!.

Har du Erlend vansker med at noen krever reell og seriøs eller å beholde den faglige delen med å fremlegge dokumentasjon for så heftige påstander som Ronin legger frem så blir forumet en smule useriøst - det som skiller dette forumet fra mange andre "motor" forum i Norge er faktisk kvaliteten på det som ligger her, at Ronin ikke har noe brukbar dokumentasjon og bærer over seg med fjas har lite og ingenting med å fore noe troll, reklamen er tull og tøv men synes du Erlend at det er god sort så får vi alle stole på din kvalitetssikring av innleggene!..

Så har jeg ingen problemer med å legge ballen død, at jeg rister litt i klassisk snakeoil påstander bør forumet utmerket tåle før trolle kortet kastes i bordet.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by tutte »

Nå har jeg lest denne tråden fra ende til annen i dag med all dokumentasjon og alle tester.
Når det blir påstått at ting er "svada" og "ljug" blir det for dumt, må si meg helt enig med Erlend om å holde dette på et faglig nivå.
Å bli snurrt og ty til sarkasme er ingen løsning, fordi om noen stiller krav til dokumentasjon av oljen "din" som du litt vel ivrig reklamerer for her på forumet.
Det hjelper vel ikke å si " Får jeg mere hk ved å fylle på max med olje da" vil uten tvil virke nedsettende.

Bra jobb Erlend, kvalitetssikkringen er fin den!
Og Chrissenator, nå må ikke du bli snurrt og angripe Postmannen (Erlend) fordi om du ikke liker brevet du får.

Men en ting skal dere ha gutter, jeg har lært masse om olje og dens egenskaper i dag. :)

En ting er sikkert, prøver med helsyntet og så klart Scavenger ved neste oljeskift.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
trøndertore
Posts: 104
Joined: 23 Jan 2011, 17:08

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by trøndertore »

Benka sykkelen min i går med den gamle Motul 3000 20W50 oljen som var på den, mineral forøvrig.
Skiftet deretter til Motul 300V 10W40 som jeg vil påstå er det beste en får (300V sikter til de 300 GP seiere som var tatt med denne oljen på det tidspunkt den fikk navnet).
Benket deretter på nytt og så ikke noen forskjell, så det er nok ikke dær hestene finnes ;)
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Lariat »

Noen som har erfaringer med Classik Castrol Motor Olje 20w/50 ??
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
Post Reply

Return to “Sportster”