Tips til oppgraderinger

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
User avatar
Fatboy92
Posts: 187
Joined: 28 Mar 2011, 18:54

Tips til oppgraderinger

Post by Fatboy92 »

Noen tips til hva som kan gjøres med en slapp Evo? Jeg er helt blank på sånt, så jeg har booket en mechanic i vinter. Åpen for å vurdere alle oppgraderinger, men bør helst ikke være så kostbart at man like godt kan kjøpe nytt :)
Sykkelen er en 92 Fatboy.
User avatar
panser
Posts: 58
Joined: 20 Apr 2010, 14:54

Re: Tips til oppgraderinger

Post by panser »

Hei,

Her er en link som gir deg en veldig god oversikt over hva som er er vanlig å gjøre :-)

http://www.nightrider.com/biketech/hdbuildstage1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Har selv en 99 modell, og den er jo ikke spesielt sprek :-). Har stage 1 i dag, og går for stage 2 i løpet av vinteren. Koster ikke vannvittig med penger, men gratis er det jo uansett ikke ;-)
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Tips til oppgraderinger

Post by Coldman »

Si meg... har du inntrykk av at den er slappere enn andre EVOer?
Hvor lang tid bruker'n på 0 - 100, f.eks? 0 - 140 ? (Om du våger).
Spør bare for at du skal forsikre deg om at alt er ok med motoren.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Fatboy92
Posts: 187
Joined: 28 Mar 2011, 18:54

Re: Tips til oppgraderinger

Post by Fatboy92 »

Coldman wrote:Si meg... har du inntrykk av at den er slappere enn andre EVOer?
Hvor lang tid bruker'n på 0 - 100, f.eks? 0 - 140 ? (Om du våger).
Spør bare for at du skal forsikre deg om at alt er ok med motoren.
0-140 kan jeg i hvert fall ikke svare på, for den trenger hjemlengsel og bortimot fritt fall for å komme opp i 120. :)
Føles ganske grei fra 0-80, om ikke annet, men er litt dvask.
Jeg har lurt litt på om det kan være noe med motoren, men etter at tenninga ble justert, går den jo greit. Siden det blir litt mer kjøring med passasjer enn jeg i utgangspunktet tenkte, kan det imidlertid være greit med litt ekstra krutt uansett.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Tips til oppgraderinger

Post by Coldman »

Om du har mulighet til å sammenlikne med andre sykler (EVOer) på samme alder, vil du jo få et inntrykk av om din er så sprek som man kan forvente. Du er jo en svær kar, men 120 bør du likevel veldig enkelt få - etter min mening.

Er motoren så sprek som man kan forvente, er det som det blir nevnt flere ting som kan gjøres. Hvassere kammer, høykomp stempler osv.

Kjører ofte sammen med flere EVO 1340 med kun stage 1. De fleste er nesten like spreke som min Twincam 96 med stage 1. Våre sykler er jo trege i forhold til RRRRRRR-folkets turtallsmaskiner, men jeg synes det høres rart ut at du sliter med å få den opp i 120.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Fatboy92
Posts: 187
Joined: 28 Mar 2011, 18:54

Re: Tips til oppgraderinger

Post by Fatboy92 »

Coldman wrote:Om du har mulighet til å sammenlikne med andre sykler (EVOer) på samme alder, vil du jo få et inntrykk av om din er så sprek som man kan forvente. Du er jo en svær kar, men 120 bør du likevel veldig enkelt få - etter min mening.

Er motoren så sprek som man kan forvente, er det som det blir nevnt flere ting som kan gjøres. Hvassere kammer, høykomp stempler osv.

Kjører ofte sammen med flere EVO 1340 med kun stage 1. De fleste er nesten like spreke som min Twincam 96 med stage 1. Våre sykler er jo trege i forhold til RRRRRRR-folkets turtallsmaskiner, men jeg synes det høres rart ut at du sliter med å få den opp i 120.
Du får ta deg en prøvetur neste gang vi ses. Noen RRRR-sykkel savner jeg ikke, og jeg trenger ikke noe over 120, men med kjøring med passasjer blir den litt "tung". Vektbelastningen blir jo mindre med en normal fører ;)
Har booket tid hos Mike Herman, så jeg satser på å få tightet sykkelen litt. Blir nok billigere enn å kjøpe nytt :)
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Tips til oppgraderinger

Post by Harlex »

120 mph då??????!!??? Er ikke ekspert men det må være noe i veien med den hvis den sliter seg opp i 120 km/t.....
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Fatboy92
Posts: 187
Joined: 28 Mar 2011, 18:54

Re: Tips til oppgraderinger

Post by Fatboy92 »

Harlex wrote:120 mph då??????!!??? Er ikke ekspert men det må være noe i veien med den hvis den sliter seg opp i 120 km/t.....
Nei, det er km/t :) Skal ta en prat med CBP, der jeg kjøpte den.
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Tips til oppgraderinger

Post by tutte »

Har en -89 Electra med 1340 EVO og den går mye fortere med 2 på og massse bagasje. Så hør med CBP.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Fatboy92
Posts: 187
Joined: 28 Mar 2011, 18:54

Re: Tips til oppgraderinger

Post by Fatboy92 »

Fatboy92 wrote:
Coldman wrote:Si meg... har du inntrykk av at den er slappere enn andre EVOer?
Hvor lang tid bruker'n på 0 - 100, f.eks? 0 - 140 ? (Om du våger).
Spør bare for at du skal forsikre deg om at alt er ok med motoren.
0-140 kan jeg i hvert fall ikke svare på, for den trenger hjemlengsel og bortimot fritt fall for å komme opp i 120. :)
Føles ganske grei fra 0-80, om ikke annet, men er litt dvask.
Jeg har lurt litt på om det kan være noe med motoren, men etter at tenninga ble justert, går den jo greit. Siden det blir litt mer kjøring med passasjer enn jeg i utgangspunktet tenkte, kan det imidlertid være greit med litt ekstra krutt uansett.

Bytte av dyse og luftfilter gjorde susen. Nå gjør den i hvert fall 150.
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”