Justere blanding CV

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Justere blanding CV

Post by Nostalgia »

Heisann :)
Som trådemne tilsier, så er spørsmålet om hvordan man justerer blandingsforholdet på en cv-gasser. På min 96' Nostalgia opplever jeg at den soter fort ned ved tomgang og lavt turtallkjør, og jeg fikk også beskjed der jeg kjøpte den at den var justert med litt feit blanding for at den skulle gå optimalt. Men jeg opplever til stadighet at den soter igjen og begynner å skyte (ligger en egen tråd på "Big twin" om dette). Så spørsmålet er, er det noe jeg kan mikke med selv, eller kreves det avgassmåling og greier for å få justert den en smule magrere, og hva kan følgene bli hvis jeg justerer den magrere?
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
torjor
Posts: 56
Joined: 05 Apr 2010, 17:42

Re: Justere blanding CV

Post by torjor »

Står litt om emnet her:
http://www.harley-performance.com/harle ... retor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Frem og tilbake er ikke like langt...
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Justere blanding CV

Post by Jan-Ivar »

justere tomgangs blandingen er normalt ganske enkelt.

med drifts varm motor skrur du justerings skruen sakte innover til turtallet slutter å øke så vrir du en kvat omdreining tilbake.
tilslutt fin justerer du tomgangs tutallet.

ikke bruk for lavt tomgangs turtall. det høres kanskej kult ut men ikke godt for motoren. som omtrent ike har olje trykk.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Justere blanding CV

Post by Ronin73 »

Om den er justert med fet blanding da du kjøpte den, er det godt mulig at det tidligere var montert et åpent luftfilter på den. Den ene skruen styrer tomgang og den andre blandingsforholdet mellom luft og bensin. Skru tomgangsskruen (toppen av CV) slik at tomgang holder seg på 950-1000 rpm. Blandingsskruen (sitter under eller på bunnen av CV) og er som regel plombert med en liten plastbit. Men trolig er din CV skrudd på før, og plomberingen er fjernet. Da stikker du opp et lite skrujern opp til blandingsskruen som har flatt skjær, og følger bruksanvisningen fra linken som ble limt inn over.

Sjøl fulgte jeg sidene på CV Performance slavisk. Kjøpte også deres carb kit, og byttet begge dysene, nål, akselerasjonspumpe, fjær mm. Satt også på en spesiallaget blandingsskrue som har et eget hode som man når med fingrene. Mye enklere å stille på og man brenner ikke fingrene sine. Billig var det også, men man må vite hva man holder på med...

Sammen med Arlen Ness Big Sucker-filter og Cycle Shack slip ons, så er mitt stage 1 komplett.

Jeg kan på det varmeste anbefale en Stage 1 oppgradering. Jeg fikk en ny sykkel rett og slett. Nå er sykkelen slik den var ment fra fabrikk (tror jeg) om ikke H D måtte strupe ned motoren for å tilfredstille støy og utslipskrav. Tror jeg fikk mellom 10-15 hk mer og et vesentlig høyere dreiemoment. Skal koste på en dyno-måling før høsten:)

Men aprops utslippskrav: jeg kjørte fra Fredrikstad til Tyrigrava i går og retur, og målte forbruk på 0,45 liter. Bedre enn før stage 1, da jeg aldri var under 0,6 liter på mila...

Jeg måtte lese mye om CV før jeg skjønte hvordan dette hang sammen. Men prosessen er halve morroa. Harley-butikken tok ca 4500-5000 kr for denne jobben...

Men bare spør så skal jeg forsøke å hjelpe så godt jeg kan:)
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Justere blanding CV

Post by Nostalgia »

Dæven, her kom det mye gode svar :D

Har ikke fått tittet på sykkelen enda da jeg har ekstremt mye som har skjedd denne uken. Men igår ringte forhandleren jeg kjøpte den hos og de vil ha den inn igjen for justering :)

Men jeg skal holde dere oppdatert med hvordan tingenes tilstand blir i etterkant av verkstedbesøket, og jeg vet at sykkelen er skrudd på i form av dyser, filter og potter av tidligere eier. Må bare få hørt med forhandler om hva som faktisk er gjort.
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”