Primeren fylles med olje

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Primeren fylles med olje

Post by Assman »

På 1958 Duo Glide'n min fylles primæren sakte med olje. Når den er full renner oljen ut når jeg starter og retter sykkelen opp fra støtten.
Jeg har ikke åpnet primæren enda så jeg tenkte å forhøre meg litt her først.
Det er vel felles olje på primæren og motoren på disse gamle motorene?
Så det skal vel være sirkulasjon. Det jeg tror skjer er at det lekker fra motoren ned i primæren når sykkelen står stille. Når jeg da starter den etter en uke eller to har det fylt seg opp såpass at det renner ut.
Den enkleste løsningen er kanskje og plugge oljetilførselen til primæren for så å ha separat olje i motor og på primæren.
Noen som har tips eller synspunkter?
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Primeren fylles med olje

Post by Jan-Ivar »

du er nok inne på løsningen ja.
plugge olje slangene og bygge om til primær belt så blir du kvitt lekkasjene
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
harleyhaug
Posts: 48
Joined: 26 May 2010, 21:30

Re: Primeren fylles med olje

Post by harleyhaug »

Lurer på om det kan være oljepumpen din som lekker olja igjennom fra oljetanken for motorene har jo ikke store skvetten på seg når de står parkert.......
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Primeren fylles med olje

Post by Assman »

harleyhaug wrote:Lurer på om det kan være oljepumpen din som lekker olja igjennom fra oljetanken for motorene har jo ikke store skvetten på seg når de står parkert.......
Ja, jeg har også vært inne på denne tanken og har faktisk kjøpt ny(e) tettekuler til oljepumpen.
Kanskje jeg skal prøve dette før jeg eventuelt åpner primæren.
Det er jo ikke store jobben å skifte denne kulen og eventuelt bruke en eller to av kulene jeg har kjøpt til å slipe setet med.
Kan jeg bruke vanlig ventilslipepasta til dette tro?
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
harleyhaug
Posts: 48
Joined: 26 May 2010, 21:30

Re: Primeren fylles med olje

Post by harleyhaug »

skulle tro det.... ikke noe spesialist på området men.. :D hadde org. smøringa på den forrige sykkelen funka knall hele tiden det
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Primeren fylles med olje

Post by Jan-Ivar »

prøv med kulene først.
min gamle shovelhead spydde ut olje ved ppstart når den hadde stått 4-5 dager i ro.
tok opp olje pumpa i vinter å skiftet begge kulene samt slipte til nye seter.
det har fungert helt perfekt i sommer.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Bernt
Posts: 258
Joined: 13 Mar 2010, 19:44

Re: Primeren fylles med olje

Post by Bernt »

Skal det ikke være olje i primæren med kjede? isåfall skulle det ikke komme ut noe når pakningene er tette og at returen fungerer. Årsak til at det renner fra primæren er at det ikke er tett i pakningene, eller feil dratt til mht til rekkefølge og moment på skruene.
Det som ofte synes som kommer fra primæren er veivhusventilasjonen som blåser ut olje, her er årsaken enten oljepumpe som tidligere nevnt i tråden eller en topp pakning som er gåen. Hadde samme problem med mye olje ut av veivhusventilasjonen, byttet oljepumpe uten noe bedring. I våres blåste fremre topp pakning. Byttet begge pakningene og har ikke hatt problemet siden.
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Primeren fylles med olje

Post by Assman »

Da har jeg demontert oljepumpen.
Det viste seg at det var en S&S oljepumpe. Denne har nok blitt installert når motoren ble overhalt en gang på 90-tallet.
Det viste seg at setet til tettekulen var ganske ødelagt, så det er ikke rart det rant olje gjennom pumpen.
Dette klarer jeg ikke å ta bilde av.
Jeg forsøkte å slipe opp setet igjen ved å bruke en ventilløfter fra en Evo motor. Kulene i hver ende av støtstangen har samme diameter på kulen som den som sitter i oljepumpen.
Dette viste seg å være bortkastet arbeid da ujevnhetene i setet er for store.
Jeg trenger da et verktøy for å maskinere setet på nytt.
En sånn: http://www.aerosharp.com/catalog_harley_davidson.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller en denne fra Custom Chrome beskrevet her:http://www.harley-heaven.com/forum/viewtopic.php?t=149
Er det noen som har et verktøy til denne jobben jeg kan låne?
Livet er en dans på roser........barbeint
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”