Overhaling av motor og gear.

Shovelhead
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Overhaling av motor og gear.

Post by 69-Shovel »

Hei.

Noen som har en formening om hva det vil koste å sette bort sykkelen for gjennomgang av motor og gear?
Bytte pakninger etc, sjekke at alt er som det skal.
Har noen smålekkasjer her og der og har ikke kunnskap til å gjøre dette selv.
User avatar
harleyhaug
Posts: 48
Joined: 26 May 2010, 21:30

Re: Overhaling av motor og gear.

Post by harleyhaug »

vet at man snakket om ca 20 lapper for en komplett overhaling på shovel noen år tilbake, mulig det er mere normalt nå... :D
Gearboks kommer nok noe billigere ut Jeg skiftet 4. gear og alle lager samt pakninger på min for ett par år siden, mener det ble en 2-3 tusen.....da gjorde jeg jobben selv
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: Overhaling av motor og gear.

Post by 69-Shovel »

Det lekker litt i fremre sylinder mellom topp og sylinder (kan kanskje etterstrammes?), og det ser ut som det kommer noe fra fremre plugg , skal bytte plugger nå , det kan vel være at det blir bra da.
lekker litt i oljerøret på bakre sylinder , nede på blokka.
har prøvd å få tak på en kompresjonsmåler i helga uten hell , men skal prøve å få målt den.
motoren virker forsåvidt grei , lyder er det jo , men dette er min første HD så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag for å si om det er som det skal.
trekker godt og oppfører seg stort sett greit når den går.

det som bekymrer meg mest er gearkassa.
når den skal tråkkes igang virker det som om det hopper over noen ganger, lite motstand i kickpedal, og den setter seg i nede stilling noen ganger.særlig når jeg har tråkket en stund(til tider vanskelig å starte)
høylydt klang når den settes i første fra nøytral.
og så lekker det fra akslingen ut av gearkassa
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Overhaling av motor og gear.

Post by Jan-Ivar »

Shovel motorere lager mye lyd. det rakkler og banker men det er ganske normalt.

ikke etter stram noe som helt på toppen det vil ganske sikkert gjøre ting værre.
noe lekkasjer tåler den å så øenge den går som den skal er det ikke noen fare.
hvis ikke olje forbruket er stort kan du forstette å kjøre sykkel å kos deg resten av sesongen å ta lekkasjene til vintern.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: Overhaling av motor og gear.

Post by 69-Shovel »

Nei oljeforbruket er ikke stort , litt klinete innside av olabuksa..men det går
regner med at det er litt fra kjede også.
User avatar
Bernt
Posts: 258
Joined: 13 Mar 2010, 19:44

Re: Overhaling av motor og gear.

Post by Bernt »

Det første er å skifte en kick trans i ytre del av girkassa hvor kicken er. Det er nok gått noen tenner der antar jeg. Det med at den lekker fra aksling er å byte simmering på lukkemutter for clutch hub. Høylytt klang fra nøytral er nok å tune cluthen riktig og evt se om lammeller og pressplater er ok.
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: Overhaling av motor og gear.

Post by 69-Shovel »

Det er nok noen tenner som mangler i Kicken , for jeg ser jo at beltet ikke flytter seg mye når jeg tråkker og det kjennes ut som det glipper.
dette er nok også medvirkende til at den har vært vanskelig å starte innimellom.
Nå har det også dukket opp et litt annet problem, clutsjen slurer når jeg gir på , særlig ved høyere fart og turtall og i oppoverbakke.
merkelig , den var helt fin inn på jobb i går morges , men sluret på vei hjem på kvelden, det ble en lang tur med lav fart...
det er åpen belt , med hydraulisk clutsj.
det sitter 3 muttere på dekselet , disse kan skrues begge veier , så det er vel til justering.
Skal jeg stramme eller slakke ? eller er det slitte plater/lameller som er mest sannsynlig problem?
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Overhaling av motor og gear.

Post by Jan-Ivar »

de 3 muttrne du nevner er justeringa av clutchen. stramm dem en halv rudnde alle 3 å så ut å prøve. hvis det fortsatt slurer så stram en halv runde til. gjørd ette til det slutter å slure.
men aller først må¨du sjekke at et er litt fri gang på clutch armen. det skal være en liten klaring, hvis det ikke er det kan du oppleve at clutchen slurer. så sjekk wiren aller først
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: Overhaling av motor og gear.

Post by 69-Shovel »

Det er ikke wire , men hydraulisk.
Den har alltid "tatt" langt ut
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: Overhaling av motor og gear.

Post by 69-Shovel »

OK , noe er ikke helt rett her , skulle prøve å skru alle inn 1/2 omdregn. som JanIvar skrev , men en av dem er mye løsere , ser ut som den ikke tar tak , dekselet ser ut som det sitter skeivt på.
hva skjer om jeg løsner de tre mutterene ? kommer alt flyende ut? skiver fjærer etc?
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”