Moment på eksos

Loud pipes save lives. 'Nuff said.
Post Reply
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Moment på eksos

Post by Coldman »

Har skifta det bakre røret og skal ettertrekke til riktig moment.

Har noen peiling på hvordan jeg skal få trukket til med riktig moment på den venstre mutteren? På grunn av O2-sensoren er det jo klin umulig å komme til med noe annet enn en fastnøkkel. Får tredd en 1/2-toms pipe på mutteren, men da er det ikke sjans å få på hverken skralle, forlenger eller momentnøkkel...
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
HD-Per
Posts: 101
Joined: 03 Aug 2010, 23:52

Re: Moment på eksos

Post by HD-Per »

..kan du ikke bare skru ut sensoren igjen...? :err:
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Moment på eksos

Post by Coldman »

HD-Per wrote:..kan du ikke bare skru ut sensoren igjen...? :err:
Jo, og da blir det litt bedre plass. Men den stussen som sensoren er skrudd inn i samt retningen på røret gjør det likevel umulig med det verktøyet jeg har. Momentnøkkelen jeg bruker er liten. Har også en sånn overgang som kan vinkles (som et mellomakselledd), men ikke faen om det går likevel.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
HD-Per
Posts: 101
Joined: 03 Aug 2010, 23:52

Re: Moment på eksos

Post by HD-Per »

Coldman wrote:
HD-Per wrote:..kan du ikke bare skru ut sensoren igjen...? :err:
Jo, og da blir det litt bedre plass. Men den stussen som sensoren er skrudd inn i samt retningen på røret gjør det likevel umulig med det verktøyet jeg har. Momentnøkkelen jeg bruker er liten. Har også en sånn overgang som kan vinkles (som et mellomakselledd), men ikke faen om det går likevel.

Kan ikke huske at jeg hadde disse problemene når jeg byttet potter, men så tok jeg en kikk i service manualen, og ser at det er mer bøy på potta på min enn på din, så sensoren står nok ikke like mye i veien selv om den står nokså nære sylinder....
For øvrig skal momentet på mutterne ligge mellom 11.3 - 13.6 Nm
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Moment på eksos

Post by Coldman »

Ja, jeg har stramma den ene til 12,4. Får bare ta den andre på følelsen. 12 Nm er jo ikke rare greiene, men det hadde jo vært ok å få det likt på begge boltene.

Har 10 (ti) ekstra eksospakninger, så da kan jeg vel alltids dumme meg ut et par ganger.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Moment på eksos

Post by Coldman »

Nå ser jeg at man får momentnøkler med utbyttbart hode slik at man kan bruke både piper og "fastnøkler". Men de er jo svinedyre da.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Post Reply

Return to “Eksos”