gummioppheng ?

Bygging, modding, lakkering…
Post Reply
User avatar
plexi66
Posts: 7
Joined: 23 Mar 2010, 06:59

gummioppheng ?

Post by plexi66 »

Etter å ha bygget 2 choppere med evomotor, tenkte jeg å bruke en twin cam motor.
Kan få tak i en 2000 mod dyna wide glide der er motoren gummiopphengt.
Mine spørsmål er som følger.
1:Er motoren i en Softail og en wide glide like utvendig(motorfester).
2:Kan man montere en gummiopphengt motor rett i ramma(stumt montert)

Mvh
Plexi66
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Post by Guffen »

Nei. TCB til Softail og TC til WideGlide går ikke om hverandre. Montere en TC UTEN gummi høres ut som et vibrerende prosjekt.
bobber-48
Posts: 220
Joined: 13 Mar 2010, 12:32

Re: gummioppheng ?

Post by bobber-48 »

TCA er vel uten balanseaksler, mens TCB er med og har dermed mindre vibrasjoner?
Er det A eller B ?
"ække no' som heter "BOLT ON""
-En vis mann.
User avatar
plexi66
Posts: 7
Joined: 23 Mar 2010, 06:59

Re: gummioppheng ?

Post by plexi66 »

Motoren er en 1450 88b. så det er vel balanseaksler på den?
Men etter det jeg forstår så er motorfestene forskjellige på twincam motorene?.
Slik at en TC softailmotor ikke passer i en Dyna wide glide ramme.
Er det noen som har en link eller noe til en side hvor dette står.
Mvh
Plexi66
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: gummioppheng ?

Post by Coldman »

plexi66 wrote:Motoren er en 1450 88b. så det er vel balanseaksler på den?
Men etter det jeg forstår så er motorfestene forskjellige på twincam motorene?.
Slik at en TC softailmotor ikke passer i en Dyna wide glide ramme.
Er det noen som har en link eller noe til en side hvor dette står.
Mvh
Plexi66
Ja, det er balanseaksler i en TC88B.
TC88A er skrudd fast i gummioppheng som så er skrudd fast i ramma. Men det er ikke bare å fjerne gummiopphenget og så skru motoren inn i f.eks. en Softail. Det vil ikke passe. Heller ikke omvendt. Det er bare Softail som har B-motor.

Baksvingen på en Dyna (TC88A, TC96A osv) henger fast i girkassa - og girkassa henger fast i motoren. Når motoren vrir seg sidelengs i gummiopphenget, vrir også baksvingen seg. På en Softail er baksvingen hengt opp i ramma. Dersom motoren på en Softail var gummiopphengt ville man få problemer med at pullyen foran og bak ikke ville stå på linje (vertikalt) når motoren vred seg. Big trouble.

En annen forskjell mellom de to motorene (utenom balanseakslene og gummiopphenget) er at TC96A har oljetanken festet under girkassa.

Konklusjonen blir vel at det ville bli vanskelig med en gummiopphengt motor på en Softail - pga. av baksvingens konstruksjon.

Min Dyna (TC96B) rister mye på tomgang, men holder seg i ro når jeg kjører. En Twin Cam Softail er vel ganske rolig hele tiden. Balanseakslene gir selvfølgelig en mer komplisert konstruksjon og tar litt kraft fra motoren. Hva som er best og verst kan sikkert diskuteres. Det at Dyna, Touring og nyere Sportstere er konstruert slik at bakhjulet "vrir" seg vertikalt i forhold til ramma, høres ikke helt bra ut. Men hva vet jeg.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Post Reply

Return to “Custom”