Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Importere sykkel selv?
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by Coldman »

Det er jo et sprang mellom det å kjøpe en sykkel for å bruke delene (f.eks. bytte til en identisk motor) og det å kjøpe en sykkel for å bruke den i et bygg... i alle fall hvis bygget skal bli registrerbart. Men det er klart - man kan jo kjøpe en sykkel fra USA, få den registrert og deretter bruke den som donor-sykkel. Men det kan jo godt hende at det lønner seg å kjøpe en hel sykkel i stedet for bare en motor. Da får man jo med noen andre reservedeler i tillegg.

Hvilke planer er det du har, Harlex?
Eller er det bare litt sondering og sånn?
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by Harlex »

Coldman wrote:Det er jo et sprang mellom det å kjøpe en sykkel for å bruke delene (f.eks. bytte til en identisk motor) og det å kjøpe en sykkel for å bruke den i et bygg... i alle fall hvis bygget skal bli registrerbart. Men det er klart - man kan jo kjøpe en sykkel fra USA, få den registrert og deretter bruke den som donor-sykkel. Men det kan jo godt hende at det lønner seg å kjøpe en hel sykkel i stedet for bare en motor. Da får man jo med noen andre reservedeler i tillegg.

Hvilke planer er det du har, Harlex?
Eller er det bare litt sondering og sånn?
Jeg har nok vært litt hemmelighetsfull ja…. ;) Plan eller sondering? Noe midt i mellom kanskje… :) Hva som er def. på et bygg vet jeg ikke men som de aller fleste andre med Harley interesse ønsker jeg meg et prosjekt. Jeg røper meg litt i en annen tråd der jeg snakker om å mixe en Nightster og en 1200R…. En black bike i kontrast til den Chrome-pimpede Sportsteren jeg nå har og fortsatt skal ha… Kan jo si at uansett må man ha en norsk sykkel/ramme å gå ut i fra og man kan derfra bygge opp/ned og modde som man vil…. Selvfølgelig alt ettersom hvilke deler som ønskes modifisert, byttet og/eller endret, har i alle fall jeg foreløpig funnet ut at det kan svare seg med en ”delesykkel” (Komplett evt. ”pent” kondemnert) fra USA. Vi har vært mye innom motor og bakgrunnen for det er at det er en del som er identifiserbar og som det sies 1 av 2 deler som ansees som motorsykkelens hoveddeler. Skal motoren fra den amerikanske sykkelen brukes i prosjektet er det ønskelig å vite om det er en smal sak å få godkjent/registrert. Dette har vi ikke kommet i havn med ennå… Når vi er inne på modifikasjoner så kan jo motoren også være modifisert. Hvis vi samler trådene hittil så ser det ut som om identisk del kan byttes uten problemer (må bekreftes) mens omfattende endringer på motoren må søkes om. Da dukker det opp et nytt 2 nye spørsmål: 1) Hvor mye må motoren være ombygget for at den defineres som ”omfattende ombygget?” 2)Mer generelt: Hvor mye kan en trimme en tung mc før det blir ulovlig?
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by TCB »

Hvis du tar inn en hel sykkel og betaler moms for den, så kan du dokumentere hvor den nye motoren kommer fra. Hvis du oppgir at den er ombygd med diverse trimdeler, kan du komme ut for at staten vil ha mere avgifter. Kjøpte en Chevrolet 383 Cu V8 fra USA på ca 427hk, og dama på tollkontoret begynte å regne ut HK avgift på den på nesten 100.000kr. Fikk forklart henne at det var en delemotor og jeg slapp unna med skrekken den gangen. Så hvis det står noen merker på toppene eller andre plasser når du skal på kontroll, så prøv å lim et Harley merke over. Tror ikke du kan øke HK på et godkjent kjøretøy uten å ha godkjenningspapirer fra fabrikken på at de endringene som gjøres tilfredstiller dere krav eller tester. Dette har vel med bremser, rammestyrke og andre ting å gjøre. Og i USA blir det rettsaker av den minste ting hvis noen skader seg.
Post Reply

Return to “Import”