Motorbytte vs konvertering av sportster

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by Svima »

Åkei, bra det :D
/ Svima
User avatar
NUTS
Posts: 89
Joined: 22 Mar 2010, 22:48

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by NUTS »

Bygde om en 883 til 1200 for noen år siden.Ble en artig sykkel og kjøre,men hadde ordentlig problemer med og få den til og gå mer en en kilometer eller to.Byttet plugger,coil,tenning og mer til men fant ikke ut hva det var. Før et glupt hode borret mer lufting i tanklokket.Da ble det fart i sakene.Mye man skal tenke på :?: .
User avatar
trøndertore
Posts: 104
Joined: 23 Jan 2011, 17:08

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by trøndertore »

Den første konverteringen min var igjennom var med Wiseko dished stempel og uten å sette i større ventiler. Ble ikke noe effektmonster men duverden for et bunndrag pga. de små ventilene og små kanalene. Med original 21/48 utveksling kunne jeg kjøre på bakhjulet "hur lett som helst" så lenge klutsjen holdt iallefall :lol:
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
User avatar
Bjørn1972
Posts: 42
Joined: 19 Mar 2010, 09:19

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by Bjørn1972 »

Da har jeg bestemt meg for å gjøre jobben med konverteringen selv. Noen som har noen tips om andre ting som bør gjøres når man først er i gang? Har ikke planlagt å bytte kammer. Vil ha et bra bunndrag da det stort sett er i det registeret jeg kjører. Hva med topper porting, større ventiler etc?
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by chrissenator »

Bjørn1972 wrote:Da har jeg bestemt meg for å gjøre jobben med konverteringen selv. Noen som har noen tips om andre ting som bør gjøres når man først er i gang? Har ikke planlagt å bytte kammer. Vil ha et bra bunndrag da det stort sett er i det registeret jeg kjører. Hva med topper porting, større ventiler etc?
Har mange tips,!! Men det er litt avhengig av hva du går for.

Porter du toppene så bør du bytte kammer, ellers er det litt bortkastet å få bra flow men ikke utnytte den økte flowen. Setter du i N4 kammer til en stage 1 porting så begynner du å merke potensialet i toppene - skal du først sette igang med porting er stage 2 og et sett N6 eller SE. 536 kammer det som gir deg mest valuta for pengene og du har en solid motor, den er fremdeles driftssiker.
Borrer du til 1200 eller 1212? Eller hopper du rett i et 1250kit?.

En litt sterkere clutch fjær er en fordel -15% gjør susen.
Drev om et par tenner opp foran.
Et godt luftfilter og et godt eksosanlegg, eller skikkelige mufflers som har litt innmat :D

Om du velger å kjøre med original toppene, så kjøp allikevel stempler som tåler stage 2 topper, da slipper du nye stempler om du får tak på rimelige 1200 topper og porter dem. Det ligger et par topper på ebukta til 200ish $ :D de funker som bare pokker med N4 kammer og tut og kjør.
Du kan få mindre pakninger til sylindere og topper så tar du litt power der også :D
Bruk litt tid på gaffel og bremser, det er pinglete og får du mer guffe så trenger du mer stopping power - fork brace, ventiler i topp skruene, progressive fjærer og skikkelige klosser gjør utrolig mye.

Generelt vil du få med kun 1200 sylindere en "ny" sykkel og det fine er at om du nå velger å kun øke fra 883 - 1200 eller mer og du har gjort jobben selv, så er det en smal sak å bytte topper i ettertid om du går for 1200 topper og/eller porting etc.

Uten å stusse så ville jeg ha valgt NRHS 1250 basert på kvalitet og så pris, du får et komplett kit for ca $700 med ALT du trenger til jobben. Og litt ekstra ca 4% mer enn 1200 pakken.
De har enormt god support og et renommé få kan vise maken til.
CMC i Bergen leverer også NRHS pakken..

Du kan nok bli fristet til å investere i et Screamin Eagle 1200 kit med topper, det du skal være OBS på er at SE toppene ikke er et fnugg bedre enn stock 1200 topper så det er penger rett ut av vinduet. Flere proffe tunere påstår sågar at SE toppene er dårligere en de originale, dokumentert med dyno sheets!!!... Stay away...
2004 1200 topper passer på din og 1200 topper fra 2004 og oppover er de beste 1200 toppene som er laget, glem XB, ThunderStorm - originale 2004 1200+ er crem de'la creme :D

Dagens stalltips!.. Bytt kammer i samme rennet, det vil du ha stor glede av og motoren enda mer :D når du først plukker ned toppene er du halvveis i kam bytte allikevel.


BTW: Om du kun velger nye større sylindere og bruker originale kammer og topper får du bra futt uansett og jeg er 99.99% sikker på at du vil synes det er/blir en betydelig forskjell og såpass at du ikke kommer til å angre.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Bjørn1972
Posts: 42
Joined: 19 Mar 2010, 09:19

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by Bjørn1972 »

Da er sykkelen satt sammen igjen. Mangler nå bare å få fylt på motor og primær olje. Har ikke dyset om forgasseren enda. Får håpe den starter :-) Noen tips til ting som bør sjekkes nå før oppstart?

Er det noen som vet hvilken dyse og nål som fungerer best til en konvertert sportster? Har SE luftfilter, og toppene og innsuget er lett portet. Dvs at overflatene er glattet ut. Har 2 1/4" raka rør (Ultima Big Growl Snub Nose) med power cones. Noen forslag?
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by chrissenator »

Hur det går med maskinen?.. Har du fått fyr på den og rette dyser?..
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Bjørn1972
Posts: 42
Joined: 19 Mar 2010, 09:19

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by Bjørn1972 »

Prøvde å starte den i dag, og med nytt batteri starta den med en gang. Syns den tikka mer.....noen som vet hva dette kan skyldes? Kan jo være tusen ting, men kanskje noen har opplevd det før. Har ikke dysa den om enda, men det vil jeg gjøre før jeg tar den i bruk.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by chrissenator »

Du har helt rett, tikkingen kan ha mange årsaker så en nermere beskrivelse av tikkingen samt hva du har gjort i "området" er til stor hjelp.
Det kan være toppakningen/base pakninger er tykkere/tynnere enn tidligere og en liten justering kan fixe det, eller det kan være noe annet. Gi oss litt mer info så ser vi....
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Bjørn1972
Posts: 42
Joined: 19 Mar 2010, 09:19

Re: Motorbytte vs konvertering av sportster

Post by Bjørn1972 »

Forresten noen som vet hvordan jeg finner ut av om oljetrykk o.l er ok. Skifta feeder slangen fra oljetank til oljepumpe da den var lekk. Skifta også filter. (og ny olje). Noen som vet om dette krever noen spesielle tiltak i forhold til oljetrykk eller lignende? Syns lyden er mer boblete (ikke som i bilen) sånn som blobloblob. Ellers er det ikke gjort noe spes. Toppene er overhalt. Nye pakninger, samme originale støtstenger. Fylte nok på i overkant mye olje, (ca 2,8 l). Kan hende det var noe igjen i motoren, for oljetanken er nesten helt full....får tappe av litt igjen...
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”