Kjededrift eller belte?

User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Kjededrift eller belte?

Post by chrissenator »

takamine4 wrote:De beste kjøreegenskaper oppnås normalt med orginal bredde av dekk
Det stemmer ikke!.
Det er fullstendig kjørestil avhengig hvilken bredde som fungerer best, originalbredde er et kompromiss og settes normalt til "noe midt imellom".

På min 2007 XL er det originalt et 150dekk og jeg har lest flere steder om førere som kjører aktivt vil opp i bredde grunnet bedre kjøreegenskaper og maks bredde 180 blir av flere påstått å være det optimale for min årgang. Dette er virkelig aktive førere som kan kjøre og bruker sykkele hele året, de kjører 180 dekk for egenskapene og driter i utseende.

Selv har jeg avventet til bakdekket er utslitt så går jeg opp til 180 dekk, bytter fire bolter og så passer det fint, uten å bruke offset pulleys men jeg har planer om et kjede ala Tuttes Hyabusa kjede - regner med at jeg får problemer med belt når jeg passerer 90hk på hjulet og da er kjede definitivt løsningen.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Kjededrift eller belte?

Post by tutte »

Mange vil ha bredebak dekk og smale framdekk pga utseende, men jo større forskjellen er jo mere understyrt vil sykkelen bli. Dette er ren fysikk, når du legger over sykkelen vil et 300 mm dekk flytte bakhjulet inn i svingen mye mere enn det 90 mm dekket som sitter foran.
Hvis man derimot bare skal rett frem ut av lyskrysset blir det noe annet.
Ang, belt jeg har sett på "kom hjem belt" men håpet i det lengste at nå skulle det nye beltet holde. Skiftet begge pullyene når beltet røyk første gangen. Smører nå kjedet ca pr 50-80 mil alt ettersom vær og føre. Merker litt svake vibrasjoner fra kjedet ellers ikke noe særlig lyd.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Kjededrift eller belte?

Post by chrissenator »

Jepp det er stor forskjell på utseende og funksjon - og en fin balanse om en er ute etter de gode egenskaper...

Hva koster en kjede og drev pakke?..
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
trøndertore
Posts: 104
Joined: 23 Jan 2011, 17:08

Re: Kjededrift eller belte?

Post by trøndertore »

chrissenator wrote:
takamine4 wrote:De beste kjøreegenskaper oppnås normalt med orginal bredde av dekk
Det stemmer ikke!.
Det er fullstendig kjørestil avhengig hvilken bredde som fungerer best, originalbredde er et kompromiss og settes normalt til "noe midt imellom".

På min 2007 XL er det originalt et 150dekk og jeg har lest flere steder om førere som kjører aktivt vil opp i bredde grunnet bedre kjøreegenskaper og maks bredde 180 blir av flere påstått å være det optimale for min årgang. Dette er virkelig aktive førere som kan kjøre og bruker sykkele hele året, de kjører 180 dekk for egenskapene og driter i utseende.

Selv har jeg avventet til bakdekket er utslitt så går jeg opp til 180 dekk, bytter fire bolter og så passer det fint, uten å bruke offset pulleys men jeg har planer om et kjede ala Tuttes Hyabusa kjede - regner med at jeg får problemer med belt når jeg passerer 90hk på hjulet og da er kjede definitivt løsningen.
Pass på å sjekk med STRO- boka (Scandinavian Tire and Rim Organisation) hva som kan brukes på den felgen du har.
Den er en normalbredde for hver dimensjon , men i tillegg er det oppgitt lovlige diferanser.
Bruker du for bredt dekk på felgen blir det en veldig spiss profil og helt jævlig å kjøre.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Kjededrift eller belte?

Post by Ronin73 »

tutte wrote:Etter 4 beltskift på fire år bruker jeg nå kjede. Har BT eldre modell og det blir 5 sifret hvergang belten røyk. Av med primær,clutch, dele baksvingen...........URK
Men det er vel en helt annen kostnad og jobb å bytte belte på Big Twin kontra Sportster?
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Kjededrift eller belte?

Post by Ronin73 »

Prøver å legge til et lite bilde her, men portalen nekter :cry:
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Kjededrift eller belte?

Post by chrissenator »

Ronin73 wrote:Prøver å legge til et lite bilde her, men portalen nekter :cry:
Heldigvis har vi flinke folk bak forumet så det kommer seg vel snart på plass :D
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Kjededrift eller belte?

Post by chrissenator »

trøndertore wrote:
chrissenator wrote:
takamine4 wrote:De beste kjøreegenskaper oppnås normalt med orginal bredde av dekk
Det stemmer ikke!.
Det er fullstendig kjørestil avhengig hvilken bredde som fungerer best, originalbredde er et kompromiss og settes normalt til "noe midt imellom".

På min 2007 XL er det originalt et 150dekk og jeg har lest flere steder om førere som kjører aktivt vil opp i bredde grunnet bedre kjøreegenskaper og maks bredde 180 blir av flere påstått å være det optimale for min årgang. Dette er virkelig aktive førere som kan kjøre og bruker sykkele hele året, de kjører 180 dekk for egenskapene og driter i utseende.

Selv har jeg avventet til bakdekket er utslitt så går jeg opp til 180 dekk, bytter fire bolter og så passer det fint, uten å bruke offset pulleys men jeg har planer om et kjede ala Tuttes Hyabusa kjede - regner med at jeg får problemer med belt når jeg passerer 90hk på hjulet og da er kjede definitivt løsningen.
Pass på å sjekk med STRO- boka (Scandinavian Tire and Rim Organisation) hva som kan brukes på den felgen du har.
Den er en normalbredde for hver dimensjon , men i tillegg er det oppgitt lovlige diferanser.
Bruker du for bredt dekk på felgen blir det en veldig spiss profil og helt jævlig å kjøre.
Har sett meg ut noen fatspoke felger med rette dim til 180 dekk bak og foran blir det 130 :D
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
RoadKing
Admin
Admin
Posts: 759
Joined: 10 Mar 2010, 16:15

Re: Kjededrift eller belte?

Post by RoadKing »

Ronin73 wrote:Prøver å legge til et lite bilde her, men portalen nekter :cry:
Får du feilmelding? Hva står det der?
Harleys don't leak oil, they mark their territory
User avatar
RoadKing
Admin
Admin
Posts: 759
Joined: 10 Mar 2010, 16:15

Re: Kjededrift eller belte?

Post by RoadKing »

Tror jeg har funnet feilen. Prøv å last opp bilde nå.
Harleys don't leak oil, they mark their territory
Post Reply

Return to “Sportster”