Kjededrift eller belte?

User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Kjededrift eller belte?

Post by Ronin73 »

God jul & godt nytt år alle Harley-folk!

Jeg må kjøpe nye dekk førstkommende sesong. På min 1200 Sportster står det på et 130-dekk nå. Jeg er ikke noe spesiell fan av yber-brede bakdekk på 250-300, men bakdekk på 180-200 synes jeg er sprekt. Har skjønt det sånn at jeg maks kan ha et 140-dekk eller så kommer beltet i veien. Skal jeg ha plass til større bakdekk, så må jeg ha kjede, leser jeg.

Så spørsmålet er:

- Er det komplisert å bytte om fra belte til kjede-drift? Har sett noen enkle sett som selges i USA, og ut fra de sidene ser det enkelt ut...
- Er det fordeler/ ulemper med kjede? Akselerasjon, slitaske, eller andre ting...?
- Kan jeg f.eks sette på et 180-dekk dersom jeg bytter til kjede eller er det ikke så enkelt? Ønsker ikke å gå veien om å bytte baksving, da det blir for dyrt.
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Kjededrift eller belte?

Post by chrissenator »

Ronin73 wrote:God jul & godt nytt år alle Harley-folk!

Jeg må kjøpe nye dekk førstkommende sesong. På min 1200 Sportster står det på et 130-dekk nå. Jeg er ikke noe spesiell fan av yber-brede bakdekk på 250-300, men bakdekk på 180-200 synes jeg er sprekt. Har skjønt det sånn at jeg maks kan ha et 140-dekk eller så kommer beltet i veien. Skal jeg ha plass til større bakdekk, så må jeg ha kjede, leser jeg.

Så spørsmålet er:

- Er det komplisert å bytte om fra belte til kjede-drift? Har sett noen enkle sett som selges i USA, og ut fra de sidene ser det enkelt ut...
- Er det fordeler/ ulemper med kjede? Akselerasjon, slitaske, eller andre ting...?
- Kan jeg f.eks sette på et 180-dekk dersom jeg bytter til kjede eller er det ikke så enkelt? Ønsker ikke å gå veien om å bytte baksving, da det blir for dyrt.
Sportstere mister mye kjøreegegenskaper når en paserer 200 dekk så 180 er et godt valg. Du skriver ikke hvilken årgang din XL er så jeg er litt usikker på om 180 går på din, rubbermountene tar et 180 dekk uten å pingse baksving, kun noen skruer som må byttes.
Kjede vet jeg lite om, men det er det nok flere med erfaring som kan hjelpe deg med.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Kjededrift eller belte?

Post by Ronin73 »

Jeg glemte å si at det er en 1996-modell.
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Kjededrift eller belte?

Post by Ronin73 »

Ingen med erfaringer eller meninger om dette?
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Kjededrift eller belte?

Post by Coldman »

Sammenliknet med en BigTwin er det skitenkelt å bytte fra belt til kjede på en Sportster. Årsaken er at fremre pulley er meget lett tilgjengelig på Sportster. På BigTwin må man av med kløtsj og innerprimær. Og kanskje til og med baksvingen på noen modeller.

Ellers: Hver sin smak. Jeg liker belte best... i alle fall til det ryker. :mrgreen:
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Kjededrift eller belte?

Post by Ronin73 »

Det jeg egentlig er ute etter er et bredere bakdekk enn det som sitter originalt. Jeg synes 180-dekk er passe til en Sportster, og lurer vel på om det er en enkel måte å få det til. Helst vil jeg beholde belte-drift.

Fant denne siden, og lurer på om noen kjenner til en slik metode?

http://www.cas4.com/primo/Pulleys/Trans ... Y-BELT.htm

Er det plass til 180-dekk uten å bytte svingarm?
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Kjededrift eller belte?

Post by chrissenator »

Uten å vite, så mener jeg at det ikke er plass til mer enn 160 dekk på eldre enn 04 - uten å modifisere litt. Leste en tråd på XLF om bredere dekk for lenge siden og der mener jeg de klarte 160 dekk uten modifisering eller offsett pulley.

Forøvrig står jo svaret i linken din så jeg, det er IKKE plass til et 180 dekk under skjerm og struts - men det finnes bolter med lite/lavt hode som kan byttes og snues da går et visst nok et 180 dekk på kusehåret!!!... Har du senket den med lowering blocks eller kortere dempere enn originalt så går det kanskje ikke...

Søk på XLF der finner du svaret 100% sikkert..
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: Kjededrift eller belte?

Post by Lariat »

Kjededrift er tingen på en sportser og orings kjede er i handelen så mye smøring trengs ikke , mange som ryker belten på sportsere når di trimmer lit kjede er myyye sterkere en beltdrift .
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Kjededrift eller belte?

Post by Ronin73 »

Takker for svar :)

Jeg har sjekket en del til på div US forum, og det kan virke som om det ikke går bredere dekk enn 150 på min 96-modell. Tror kanskje det går å lirke inn et 180-dekk på de helt nye Iron-modellene, men ikke på de eldre XL-modellene, slik jeg leste det. Leste også flere som anbefalte å ikke gå opp så mye i bredden på Sportster, og at selv 180-dekk ville forringe Sportsterens kjøreegenskaper ganske mye. Og DET vil jeg jo ikke. Vil at den skal være kjapp og Sporty; slik som nå. Spesielt nå som jeg nettopp har byttet all innmaten i forgasseren og satt på et Arlen Ness Big Sucker filter 8-)

Kikket på en hjemmeside fra en privatperson som hadde en Sportster med et 140-dekk fra Avon Venom; akkurat slike dekk jeg vil ha. Og det så ikke gæærnt ut i det hele tatt. Skal kjøpe en Iron bakskjerm også, og da vil bakdekket uansett vises mer enn det gjør i dag. I dag sitter det noen gamle, ganske firkantede, 130-dekk på. Og de er verken sporty å se på eller og kjøre med :D

Her var den med 140 Avon Venom bakdekk. Tøff nok den må jeg si!

http://www.ironhead-bobbers.com/ironhea ... dave_1.php (ny link)
Last edited by Ronin73 on 30 Dec 2011, 13:37, edited 2 times in total.
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Kjededrift eller belte?

Post by tutte »

Etter 4 beltskift på fire år bruker jeg nå kjede. Har BT eldre modell og det blir 5 sifret hvergang belten røyk. Av med primær,clutch, dele baksvingen...........URK
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Post Reply

Return to “Sportster”