Sportster med springer gaffel. Erfaringer?

Post Reply
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Sportster med springer gaffel. Erfaringer?

Post by Ronin73 »

Jeg vurderer veldig å bytte ut demperen med en springer gaffel. Jeg synes de ser utrolig fete ut, spesielt i kombinasjon med et 21" eikehjul. Men, jeg har aldri prøvd noen sykler som har en springer. Er det noen her som har montert en, fortrinnsvis på Sportster. Men uansett erfaringer tas i mot. Har lest litt på amerikanske forum, men erfaringene er så forskjellige.

Har nå solgt mitt Harley Badlander sete, og skal bestille et solo springer sete fra Licks Cycle. Bobber-prosjektet er i gang...

Legger ved et bilde av en Sportster jeg skal ha som mal. Den er fra Sportster Spesialty. Vet at de har laget en lignende sykkel for en nordmann også...
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Sportster med springer gaffel. Erfaringer?

Post by Ronin73 »

Ikke en eneste erfaring med springer-gaffel på et Harley-forum :gaaah:
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Sportster med springer gaffel. Erfaringer?

Post by chrissenator »

Ronin73 wrote:Ikke en eneste erfaring med springer-gaffel på et Harley-forum :gaaah:
Er minst like imponert som du!!!.

Har fundert på springer flere ganger selv....
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: Sportster med springer gaffel. Erfaringer?

Post by Lariat »

Har ikke erfaring med en slik gaffel selv men liker du det så er det vel verdt det :) selv om du skulle miste lit av kjøre egenskapene . :choppericon:
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
User avatar
hd1450
Posts: 65
Joined: 14 Mar 2011, 06:14

Re: Sportster med springer gaffel. Erfaringer?

Post by hd1450 »

Har hatt 2001 mod., med springer gaffel.

Ble ikke gammel i mitt eie. :(

Svampete, kjøre egenskaper. Trodde kanskje demperen var gåen, men nei...

Fikk beskjed på HD butikk når jeg spurte, at de bare er slik :)

Det er mulig at du liker egenskapene på en slik, da vi alle er forskjellige ;)
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Sportster med springer gaffel. Erfaringer?

Post by Ronin73 »

Da må det bli en springer. Regner med at kjøreegenskapene reduseres, men Harley handler vel så mye om utseendet.
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Sportster med springer gaffel. Erfaringer?

Post by chrissenator »

Ronin73 wrote:Da må det bli en springer. Regner med at kjøreegenskapene reduseres, men Harley handler vel så mye om utseendet.
Det er noe jeg har lur en god del på, om hvor mye kjøreegenskapene egentlig reduseres.

Letet litt og fant noen svar:
http://www.cyclespot.com/forums/archive ... -2063.html
http://www.jockeyjournal.com/forum/show ... &showall=1


Litt C&P
-- Here's what I can tell you about springers in general.

They turn a bit quicker and shorter than bikes with forks since the axle is "leading", i.e. out in front of the front end. So turning them around in tight spaces is a lot easier, I've found.

They do have less travel than regular slider style front ends, and on certain really bad roads you might bottom it out. I haven't yet, but I know it's a possibility.

Braking on mine is less than on conventional forks since it has a single piston caliper and a single disc. The torsional loads they can take are less than slider-equipped bikes. In other words, they don't take to being twisted very well. But my braking is still very good, and I have no complaints. Not as good as my XL 1200R Sporty with dual discs, of course. But still acceptable.

Riding them is great. You MUST do the maintenance on them or you are not going to like it. The lower rockers need to be properly torqued, and the neck bearings will need to be adjusted more often and carefully. Springer front ends are heavier and that places more strain on the bearings. So they need to be looked at. They do ride a bit more "supple" than sliders do. The "stiction" factor of the seals in sliders has to be overcome before the slider does any work. In a springer that "stiction" factor is a whole lot less, so the front end smoothes out a lot of stuff that sliders would send your way. They handle the twisty stuff well; give the rider a confident sweep through corners. I have drug stuff on my springer more times than I can count so they handle better than the lean angles are able to accommodate.

Bottom line: Some people love them, some people hate them. They are more work, and you need to be prepared for that. But caring for your bike should be a part of your enjoyment of it. If you just want to gas and ride it, stay with forks. If you will look after it and give it the TLC they dictate, then spingers can't be beat IMO. Of course, YMMV...

-- IMNHO, springers don't handle worth a ten cent fuck. They're not
inherently unsafe, they just have really, really low performance limits.

They're heavy, have too much unsprung weight, aren't strong enough to
carry serious brakes, and they flex under cornering stresses.

But they look cool.

-- Springer Front Forks and Handling
the truth....

compared to a modern hydraulic

conventional or inverted

springers handle like pure shit..... even a very well made and over-engineered unit

I have four springer bikes at this time and I feel qualified to say so

but it doesn't stop me from running them up to and over triple digit speeds.

-- I suppose you should define what you think is good handling.
I have built several springer bikes, and loved each one. Sure they handle differently than a glide, but I dont build a chopper to be a sport bike. So handling is relative.
If it goes straight down the road, and scrapes pegs/boards in the corners thats good enough for me.
A little pogo is going to happen with a springer.. but I have never had one so bad I thought I was going to die.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Sportster med springer gaffel. Erfaringer?

Post by Ronin73 »

Interessant lesing. Litt av det jeg skriver innledningsvis, at det er svært forskjellige meninger om springer gafler. Jeg har i utgangspunktet sett på DNA sine gafler som ligger på rundt $600. Min er en 96-modell, så her er det ingen problem. For de som har Sportster fra 04 og nyere må være litt obs, da de springer-gaflene er spesialkonstruert for 04-modeller og nyere. Inntil nylig fantes ikke disse heller.

Jeg kommer til å senke min med 2" under på springer, tenker jeg, og Licks 2G bakdempere. Og selvsagt må det et 21" framhjul i eiker påsatt et Avon Venom-dekk.

Men rart at det ikke er noen her inne med Sportster springer?
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
Post Reply

Return to “Sportster”