1250 versjon 2.0

User avatar
trøndertore
Posts: 104
Joined: 23 Jan 2011, 17:08

1250 versjon 2.0

Post by trøndertore »

Tenkte jeg skulle lage en liten tråd om motoren min her for de som er interesert.
Synspunkter og meninger er hjertelig velkomne, avsporinger likeså.
Jo mere diskusjon jo bedre, er noe vi alle vil lære av.
Fram til i høst 2011 var jeg en lykkelig eier av en ,86 883 med NRHS 1250 sats og 80 hk.
10 min med fullgass på motorveien gjorde brått slutt på lykken, motoren mistet futt og jeg fikk en stygg bankelyd ved fremre syl. OK, sylinder av og varmeskjært stempel samt gåen rulle på fremre eksosløfter.
Bare å bestille nytt, valget fallt på Hammer da de bruker lettere stempel enn NRHS, ikke at jeg tror jeg vil merke store forskjellen men alle monner drar.
Skal prøve å få lagt ut bilder, har ikke alle her jeg sitter no men har noen her som viser visse mods i veivhuset.


Image

Her sees det som amrikanerne kaller Windage plate, den isolerer oljen i veivhuset fra svinghjulet, denne har levd lykkelig i motoren min i 3 år. det vises ikke her men jeg modifiserte den litt nå, bøyde den opp i framkant slik at den skraper olje av veiva, ca 1mm klaring.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
User avatar
trøndertore
Posts: 104
Joined: 23 Jan 2011, 17:08

Re: 1250 versjon 2.0

Post by trøndertore »

Image

Her ses den utv. returen jeg har fra kam.huset og ned til sumpen, under windage-platen. Hullet mellom kamhus og veivhus som normalt skal gjøre jobben er blokkert. Nå slipper olje fra kamhuset å komme i kontakt med veiva og bli synget rundt.

Image

Har også en oljeforbindelse her, den gjør at oljenivået i den fremre del av sumpen slipper å gå over støpingen for skruene for å komme seg bakover til hullet for oljereturen.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
User avatar
trøndertore
Posts: 104
Joined: 23 Jan 2011, 17:08

Re: 1250 versjon 2.0

Post by trøndertore »

Siden det å holde oljen ute av sumpen er viktig på disse motorene når en begynner å varve dem over tid er det dumt å slippe mere olje inn i dem enn nødvendig.
4-girs Evo er slik konstruert at den slipper den oljen som overtrykksventilen gir fra seg inn i det før nevnte kamhuset.
Den oljen er jeg ikke intresert i å ha inne i motoren. Fjern den og returpumpa vil få et større overtak over fødepumpa, dette overtaket vil øke jo større turtall, akkurat det en ønsker altså, her er løsningen.

Image

Her er det borret gjennom oljefilterhuset og ned i kanalen fra returventilen, en nippel med 1/8 rørgjenger er montert og slangen fra denne går til en nippel i oljetankens påfyllingstopp. Kan skimtes her.

Image
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
User avatar
trøndertore
Posts: 104
Joined: 23 Jan 2011, 17:08

Re: 1250 versjon 2.0

Post by trøndertore »

Litt porting ble utført no også, fra før var det bare montert konverteringsventiler fra Manley og innsugskanalen var kun "ryddet opp i" dvs. overgangen mellom sete og kanal var jevnet ut og overgangen mellom innsugsmanifold og kanal var jevnet ut. No ble det tatt litt mere, kanalen ble ovalisert og det ble også tatt litt ved ventilstyringene. Gulvet i kanalen ble ikke rørt med unntak av partiet før styringen, Er viktig å holde gulvet høyt for godt fløde.
Image
Image
Image
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: 1250 versjon 2.0

Post by Ronin73 »

Blir spennende å følge med på denne tråden:-)
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
trøndertore
Posts: 104
Joined: 23 Jan 2011, 17:08

Re: 1250 versjon 2.0

Post by trøndertore »

Ronin73 wrote:Blir spennende å følge med på denne tråden:-)
Takker :)
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
User avatar
trøndertore
Posts: 104
Joined: 23 Jan 2011, 17:08

Re: 1250 versjon 2.0

Post by trøndertore »

Jeg skiftet fra Andrews V2 til V9 i fjor og gikk fra 69 til 80 gamp, desverre tok den ødelagte løfteren knekken på den fremre eksoskammen. V2 eksoskammene blir derfor kombinert med V9 på innsuget.
Eksoskanalene var tidligere urørte, men fikk seg nå en omgang. Spesielt overgangen mellom sete og kanal var en flaskehals, kanalen var her ca 1mm trangere enn setet.
Skal prøve å få tatt noen bilder i morra, toppene er montert nå så det blir bare fra utsida.
Her er ett hvor en ser litt.

Image
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: 1250 versjon 2.0

Post by chrissenator »

Den e go TT - kan hende flere får litt fart på Sportsterene sine :)) .
Det er ikke mange som tar sjansen på litt trimming så kanskje denne tråden kan bidra til litt mer initiativ i Sportster geriljaen til å ta steget...

There is no replacement for displacement :))
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
trøndertore
Posts: 104
Joined: 23 Jan 2011, 17:08

Re: 1250 versjon 2.0

Post by trøndertore »

chrissenator wrote:Den e go TT - kan hende flere får litt fart på Sportsterene sine :)) .
Det er ikke mange som tar sjansen på litt trimming så kanskje denne tråden kan bidra til litt mer initiativ i Sportster geriljaen til å ta steget...

There is no replacement for displacement :))
Joa, sitt no hær å surfe læll no før det blir sesong, kan jo like så godt bidra litt :)
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
User avatar
trøndertore
Posts: 104
Joined: 23 Jan 2011, 17:08

Re: 1250 versjon 2.0

Post by trøndertore »

Som tidligere nevnt skulle jeg få tatt bilde av eksoskanalen, ser her at det er blitt helt jevnt mellom eksossete og kanal.
Før portinga var kanalen ca 1mm trangere enn setet rett etter setet. Har ikke noe "før" bilde dessverre.

Image
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Post Reply

Return to “Sportster”