Sportster 1200 primærolje

Post Reply
User avatar
jøran
Posts: 36
Joined: 05 Mar 2011, 18:07

Sportster 1200 primærolje

Post by jøran »

Hei alle sammen. Da er sesongen i gang. Hadde første turen den 12 Mars. I dag har jeg montert niklet deksel på oljetanken, skiftet olje på motor og primær+filter selvfølgelig.

Dette er andre sesongen med HD. I fjor byttet jeg ikke olje på primæren (kun motor) da selger påsto at 8000km service var relativt nylig tatt. Når jeg tappet av primæren i dag synes jeg det var en del fint metallspon på magneten på avtappingskruen. Er det normalt? Synes også (uten å ha målt nøyaktig) at primærkjeden var litt slakk. Kunne løfte den ca 1.5 cm. Hvor nøye er dette? Fylte på ca 1.1 liter på primæren. Er det for mye?

På forhånd takk! Ha en flott sesong!!
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Sportster 1200 primærolje

Post by chrissenator »

1quart er ca 0.998 liter som er det det skal være - 1.1liter er helt ubetydelig over.
Hvilken årgang har du ?
Litt finfint spon på tappeskruen er normalt, det er grove greier inni den gearen og klaringer/pasninger fra "steinalderen" :))
Husker du å legge inn modell og årgang i signaturen din blir det enklere å hjelpe deg.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
jøran
Posts: 36
Joined: 05 Mar 2011, 18:07

Re: Sportster 1200 primærolje

Post by jøran »

chrissenator wrote:1quart er ca 0.998 liter som er det det skal være - 1.1liter er helt ubetydelig over.
Hvilken årgang har du ?
Litt finfint spon på tappeskruen er normalt, det er grove greier inni den gearen og klaringer/pasninger fra "steinalderen" :))
Husker du å legge inn modell og årgang i signaturen din blir det enklere å hjelpe deg.

På det forrige forumet var disse opplysningene med: HD Sportster 1200 C 2002 mod. Takk for tilbakemelding.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Sportster 1200 primærolje

Post by chrissenator »

jøran wrote: På det forrige forumet var disse opplysningene med: HD Sportster 1200 C 2002 mod. Takk for tilbakemelding.

http://www.youtube.com/watch?v=HbDSFPmlwXA

Here's how to adjust an Evolution Harley Davidson Sportster motorcycle primary chain. http://www.hoohoohoblin.com is where you can see more about my Sportster-Engine bikes. Adjusting the primary chain tension and changing the fluid is really easy to do, and you can see everything involved in this video. If you have a 2002 or older tube-framed Buell motorcycle with the Harley Davidson Evolution Sportster Engine, this will work for you as well. Just open the inspection hole, measure the gap, crank the engine over 5 or 10 times and measure to see if there is less than 1/2 inch of play at the tightest point with the engine cold. It's really easy to do, and these chains don't stretch much, so most of the time you won't need to adjust it. To change the oil, drain it, and then dump in a quart. I show you how to check the Evolution Sportster primary fluid in this video....
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Sportster 1200 primærolje

Post by Ronin73 »

Kjøp en flaske med HD Formula+ som er en meget god olje for primæren. Mange andre oljer er ikke tilpasset våt clutch. En flaske er akkurat 1 qrt så da slipper du å måle.

Kjedet på min 1996 modell (tror det er likt på 1988-2003) skal ha mellom 9,5-12 mm slakk. Det er på kald motor. Og juster det heller mot det slakkeste enn det strammeste, da det gir minst belastning på mekanikken. Jeg stilte på 10 mm slakk.
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
Post Reply

Return to “Sportster”