Hjelp

Panhead
Post Reply
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Hjelp

Post by Assman »

Nå står jeg helt fast og trenger sårt hjelp.

Min 1958 Panhead har blitt vrang og spiller ikke lenger på lag med meg.
Den var, sist høst, lettstartet og grei å ha med å gjøre.
Det sto en stoooor Keihin Screaming Eagle forgasser på den med et luftfilter som stakk så langs ut at den var i veien for kneet.
Jeg kom over en mindre Keihin forgasser med en rundt, lite luftfilter for en billig penge i vinter og tenkte at dette var tingen for å heve det estetiske nivået på sykkelen.
Forgasseren ble vasket og renset i ultralydbad og satt opp med nye pakninger og div.
Etter at den ble montert var sykkelen umulig å starte.
Jeg skiftet tilbake til den forige forgasseren, som sykkelen hadde startet med tidligere, men det hjalp heller ikke.
Noe hadde tydligvis skjedd i løpet av vinteren, så jeg begynte på den vanlige feilsøkningen.
Luft, bensin og gnist.
Først luft. Av med luftfilteret og tester. Ikke forandring. Skjekker kompresjon. Den er innenfor spesifikasjoner og lik på begge sylyndre.
Ser det drypper bensin ut av innsuget (etter mange startforsøk (svetten renner nå)), så jeg skrur det av og oppdager råttne gummipakninger. Skifet disse.
Skjekker ventilløftere og de ser ut til å virke. De går opp og ned.
Begynner å se på tenning og ser at stiftene er slitt. Bytter disse og bytter samtidig condensator.
Så begynner morroa. Jeg har aldri justert tenningen på en Harley før.
Jeg har den orginale verkstedshåndboken og begynner å lese. Forklaringen her er veldig vag og dette i tillegg til at sykkel har en navnløs ettermarkeds distributor (hva heter det på norsk?) gjør at jeg klør meg mer i hodet en normalt.
Distributoren er av typen dual fire auto advance, altså en stift som sender gnist til begge tenpluggene samtidig og som avanserer tenningen automatisk. Greit nok.
Det samme gjelder Haynes manualen. Begge manualene beskriver prossedyren for å stille tenningen for denne type, men det er fortsatt uklarheter for meg så jeg er ikke sikker på at at jeg har klart dette riktig.
Har saumfart internett uten og finne en virkelig god beskrivelse på prossedyren.
Jeg har også skiftet tennplugger og oppdager at det bare er gnist på ene pluggen.
Bytter om pluggledningene på coilen, men det er fortsatt samme pluggen som ikke har gnist.
Kjøper ny coil og monterer denne i går kveld. Gnist på begge pluggene.
Prøver å stille tenningen på nytt, da jeg fant en post i et diskusjonsforum som forklarte det på en noe bedre måte.
Skrur ut tennpluggene og stiller tenningsmerket i hullet på blokken og kobler på prøvelampe på stiftene og jorder andre enden.
Løsner distributorhuset og stiller samtidig inn full advance på lokket på distrubutoren.
Skrur på tenningen og begynner å vri på distributoren. Prøvelampen skal nå lyse når stiftene åpner seg.
Det gjør den, men jeg får samtidig støt gjennon hånden som vrir på distributoren.
Er det riktig? Har jeg en overledningefeil i tennigssystemet?
Uansett så fester jeg distributoren akkurat der lampen tenner, skrur tilbake full advanve og prøver igjen å starte uten hell.
Jeg ser forgasserens akselerasjonspumpe spruter bensin inn i innsuget, så jeg vet det er bensintilførsel.
Det som forundrer meg er at uansett hvor mye jeg prøver blir aldri pluggene våte av bensin.
Det er et par usikre momenter her for meg.
Får virkelig sylindrene bensin?
Er tenningen stilt riktig?
Er det at jeg får støt fra distributoren riktig?
Er det andre ting jeg ikke har skjekket?

Jeg blir veldig glad for innspill fra dere, hvis det er noen som har noe å komme med.
Det jag hadde blitt mest glad for hadde vært hvis noen som er gode på dette kunne truffet meg og hjulpet meg med feilsøking.
Sykkelen står i Fetsund ( i en bra utstyrt mekkebås med varme og godt lys) og jeg spanderer pizza og øl og sikkert en flaske vin også :-D
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
MagnusB
Posts: 67
Joined: 16 Oct 2011, 23:07

Re: Hjelp

Post by MagnusB »

Jeg er ingen ekspert, men det må da være noen erfarne her inne som kan hjelpe med noen tips? Kom igjen folkens!

Åpner spjellet i forgasseren ved gasspådrag? Hjelper ikke med bensin i forgasseren som den ikke kommer videre. Regner også med at dysene er rene pg fine?

Syns det høres rart ut at du får støt fra fordeleren...
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Hjelp

Post by Assman »

MagnusB wrote:Jeg er ingen ekspert, men det må da være noen erfarne her inne som kan hjelpe med noen tips? Kom igjen folkens!

Åpner spjellet i forgasseren ved gasspådrag? Hjelper ikke med bensin i forgasseren som den ikke kommer videre. Regner også med at dysene er rene pg fine?

Syns det høres rart ut at du får støt fra fordeleren...
Jada, spjellet åpner seg. Som sagt så er forgasseren gullende ren og begge dyser er rene og pene. Dysenålen er ny og flotøren er justert. Alt etter boken.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Hjelp

Post by Jan-Ivar »

er ingen ekspert på Panhead og fordeler tenning men det virker noe rart at du skal få støt av fordeleren.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Hjelp

Post by Assman »

Nå har jeg hatt en ny runde i mekkebåsen.
Tenning er stilt riktig, jeg fant en god oppskrift på nettet.
Coil er som sagt montert og det er fine, kraftige gnister fra begge tennpluggene.
Jeg monterte tilbake den første gasseren som jeg vet sykkelen har startet med tidligere.
Det hører med til historien at denne gasseren begynte å lekke bensin i høst og den har også hatt seg en runde i ultralydvaskeren og fått nye pakninger, dysenåler osv.
Det er bensin i gasseren og jeg fikk startet den etter et par tråkk. Den gikk fint og jeg finjusterte tenningen etter øre mens den gikk på tomgang til den gikk fint og reagerte på gasspådrag.
Siden jeg sto inne så tenkte jeg at jeg fikk ta finjusteringen ute.
Jeg skrudde av tenningen og trillet sykkelen ut.
Tråkket i vei igjen og ikke liv. Tråkket og tråkket. Skrudde ut pluggene og de var våte, men det dryppet ikke akurat bensin av dem. Tittet inn gjennom gasseren og ser at det er en damm av bensin som ligger og skvulter inne i innsuget.
Skrur av bensinkranen, tømmer flotørhuset og lener sykkelen til siden så bensinen renner ut av innsuget.
Får hjelp til å spraye startgass foran innsuget mend jeg tråkker en gang til.
Den starter og gir et skikkelig tilbakespark fra kickstarteren.
Konklusjonen min da er at tenning er i orden og at det er forgasseren(e) mine som fortsatt ikke er bra.
Det er helt tydelig at jeg ikke har peiling på å overhale forgassere og at begge gasserne er feil overhalt.
Nå tror jeg at jeg kaster inn håndkleet og ringer Falla Mc Rep eller Custom Service i morgen.
Hvis det da ikke er noen som har veldig gode råd her inne da.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Hjelp

Post by Assman »

Da ser det ut som om problemet er løst.
Jan-Ivar var så snill å tilby seg å se på forgasseren sammen med meg.
Det viste seg at han bodde 10 minutters kjøring unna mekkebåsen min :-)
Så vi rigget oss til og gikk igjennom tenning, tennplugger, forgasser, osv.
Det ble litt TLC på pluggkabler og litt justeringer på forgasseren så startet den og gikk jevnt og fint.
Back in business.
Stor takk til Jan-Ivar og hans kompetanse thewave:
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Hjelp

Post by tutte »

Så bra, våren er kommet og både sykkelen og sesongen har startet.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Hjelp

Post by Jan-Ivar »

Assman wrote:Da ser det ut som om problemet er løst.
Jan-Ivar var så snill å tilby seg å se på forgasseren sammen med meg.
Det viste seg at han bodde 10 minutters kjøring unna mekkebåsen min :-)
Så vi rigget oss til og gikk igjennom tenning, tennplugger, forgasser, osv.
Det ble litt TLC på pluggkabler og litt justeringer på forgasseren så startet den og gikk jevnt og fint.
Back in business.
Stor takk til Jan-Ivar og hans kompetanse thewave:


Bare hyggelig å kunne hjelpe!
satser på at vi møtes på veien elelr på en fest i løpet av sommer´n
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”