Innkjøring av 2012 FatBob- ting å ta hensyn til?

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Innkjøring av 2012 FatBob- ting å ta hensyn til?

Post by kkanst »

Da ble det en spillerny FatBob 2012 Black Denim.

Og siden den er spillerny må den selvsagt kjøres inn. Noen som har erfaring med dette som kan fortelle meg hva jeg må være forsiktig med og ta hensyn til?
2001 1550 Deuce.
User avatar
Dude
Posts: 139
Joined: 03 Apr 2010, 13:47

Re: Innkjøring av 2012 FatBob- ting å ta hensyn til?

Post by Dude »

Gratulerer med flott maskin :) Skal vel være greit å ikke ha for høyt turtall, og ikke presse motor med for mye gass på lave turtall. Utenom det har ikke jeg gjort eller kjørt på noen annen måte med ny sykkel, og det har fungert greit.
Etter de første 100-150 milene så har jeg kjørt nærmest normalt. Dette er vel også det som er anbefalt.
Freedom is very expensive.....
`08 FXDF
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Innkjøring av 2012 FatBob- ting å ta hensyn til?

Post by tutte »

Grattis, jeg tror langturer i Sightseeing fart må være det beste. Ikke så mange kaldstarter.
Dette er mine betraktninger ikke noe jeg har lest noe sted.
Lykke til!
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
geirh
Posts: 22
Joined: 11 Mar 2010, 22:54

Re: Innkjøring av 2012 FatBob- ting å ta hensyn til?

Post by geirh »

Gratulerer med ny Fatbob! Som nevnt over, la motor få jobbe lett varier turtallet. Og ikke minst la motoren få varme seg opp et minutt eller to på tomgang før du kjører rolig av gårde. Det gjelder forøvrig en hver kald start etter innkjøring også. Se også innstruksjonsbok ( Break-in Riding Rules) Lykke til med godt sykkelvalg! :)
gh

2010 Dyna Fatbob FXDFSE2
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Innkjøring av 2012 FatBob- ting å ta hensyn til?

Post by kkanst »

Takker for mange gode svar. Henter sykkelen i morgen.

Har forøvrig blitt tipset om at jeg bør kjøre sykkelen inn noe hardere enn hva det står i boka. Og da spesielt de aller første turene da delen sliter seg til på de aller første turene .. Hva skal man forholde seg til?

Snakket med Sverre Aarheim og han kunne bekrefte dette..
2001 1550 Deuce.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Innkjøring av 2012 FatBob- ting å ta hensyn til?

Post by Erlend »

Ikke at jeg påstår at jeg vet mer om dette enn Sverre, men jeg ville nok holdt meg til boka.
Keep the rubber side down!
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Innkjøring av 2012 FatBob- ting å ta hensyn til?

Post by tutte »

Jeg,har også hørt det en gang. Gjorde det med en Honda PX, den gikk bedre en de andre PXene men vet ikke om den holdt lengre. Det er tvilsomt.
Men hva menes med hardere, høyere turtall eller raskere akselerasjon? Det jeg gjorde den gangen var å kjøre på noe høyere turtall enn anbefalt.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Innkjøring av 2012 FatBob- ting å ta hensyn til?

Post by chrissenator »

Ta i betraktning en fly motor(stempelmotor) ny overhalt med nye stempler og sylindere, der er det oppstart, trinnvis opp i turtall med alt fra fire til ti tolv sykluser hvor en starter med snaue ti-femten sekunder kjøring så nedkjøling og ny kjøring osv etter dette er ferdig(break in cycles) er det rett i luften og testflyvning, så er det gjort fiks ferdig.

Husk på at dette er er luftavkjølt motor og den er "prone" for micro welding - stempelringene må få sette seg skikkelig og rimelig fort, HD sylindere utvider seg veldig fort og har litt andre utfordringer enn en vannkjølt.
Moped sammenligningen til Tutte er relevant, akselerere litt kjapt og når en er kommet på rett rpm i rett gear la motoren jobbe lett og greit, bruk gear til å bremse ned med aktivt i begynnelsen...

Ta en titt på Jørgen K sin innkjøring her for å unngå microwelding:
S&S 100" XL Sportster. Axtell Ductile Iron cylinders break in.
http://m.youtube.com/watch?v=Q02TCyxvS5M

OBS! Dette er for de som vet hva de holder på med(JørgenK metoden), legg merke til at nedkjølings sykluser er god sort på mange motorer, Jørgen har spesielle sylindere og skipper det momentet. Forøvrig er konsensusen stadig økende blandt proffe mekanikere/tunere at syklus kjøring for å unngå MW er god sort, så en lettere innkjøring.....

Hammer performance og NRHS har utrolig bra innkjørings prosedyrer for å unngå microwelding, etter den biten er unnagjort så er det normal kjøring og la motoren jobbe lett og fint i ca 100mil, olje og oljefilterbytte etter 50 og 100 mil, fiks ferdig innkjørt.

Fra Hammers side: http://hammerperf.com/ttinstallkit.shtml#BreakIn
Proper break-in is critical to realizing maximum life and performance of your engine kit! We can't stress this enough. Follow these steps to the letter. Ignore any alternative methods you may read about on the internet!
Make sure that your jetting or injection mapping is safely on the rich side and your ignition timing is set for no more than 28 degrees of total advance (23 degrees on dual-plugged motors). Use a cold heat range spark plug such as an HD 10R12.
Minimizing heat is absolutely essential to successful break-in, and excessive heat will damage your pistons and forever condemn your motor to be a mediocre performer. The reason for this is that neither your rings nor your cylinder bores are perfectly round on initial assembly. Therefore, the rings are actually only making contact with the cylinder walls in a few places. The tension of the rings is concentrated in these places, increasing friction and heat. This condition exists until the rings have a chance to carve the cylinders into their shape. While that process is taking place, however, the rings and the pistons are very vulnerable to damage from excess heat. You can learn more about this phenomena by researching "ring microwelding". It's a very real risk to your engine!
The assembly lube you put on the rings and pistons is to help combat ring microwelding. Yes, we know that some shops recommend minimal or even no lube at all to better assist the break-in process. We don't subscribe to that theory. Your rings are at much greater risk of microwelding than they are of failing to seat. They will seat just fine. You need to pay attention to the possibility of damaging them.
On your initial start-up, run the engine no longer than 10 seconds. Use a clock with a second hand or a stop watch. Don't guess! Shut it off and allow it to cool completely to room temperature. A little bit of patience now will go a long way to providing you with a strong motor that lasts a long time.
For your second heat cycle, run the motor no longer than 20 seconds. Again, time it properly, don't guess. Allow it to cool completely.
Repeat these heat and cool cycles with run times of 30 and 40 seconds.
You're now ready for your first ride. Keep the rpm's down as much as possible and keep air flowing across the cylinders. Ride it no more than a mile, shut it down, and let it cool completely
For your second ride, treat it similarly gently. Keep your rpm's below 3500 and keep air moving across the cylinders. Ride it a couple miles and let it cool completely.
For the next 50 miles, do not exceed 3500rpm and avoid using full throttle. Vary your speeds, allowing the engine to pull and then decelerate gradually. This reversal on the rings, from pressure to vacuum, assists in the seating process.
For the next 500 miles, stay below 4000rpm, avoid using full throttle, and keep the heat down. You are now ready to enjoy the full power of your new engine kit
Have your bike professionally dyno tuned. Proper tuning is critical to maximum power, long life, and good gas mileage. It makes no sense at all to spend thousands on motor work and then leave power on the table, and put it all at risk, because you didn't spend a couple hundred on a proper dyno tune.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Sharpeye
Posts: 502
Joined: 01 Aug 2010, 10:27

Re: Innkjøring av 2012 FatBob- ting å ta hensyn til?

Post by Sharpeye »

Burde ikke de som har solgt deg sykkelen komme med kvalitative innspill vedrørende innkjøring?

Jeg kjører inn nye sykler slik:
- Starter opp og lar motor bli varm før jeg kjører en liten tur med hyppig giring.
- Stopper og lar motor bli kald
- Starter opp igjen og lar motor bli varm før jeg kjører en tur igjen med hyppig giring.
- Stopper og lar motor bli kald
- Starter opp igjen og lar motor bli varm før jeg kjører en lengre tur hvor motor arbeider avslappet-
- Belaster ikke motor spesielt mye første 1000km.
Etter dette anser jeg motoren som innkjørt og tråkker til. Har fungert meget bra for meg.

Men nye motorer, også HD, har ikke så store krav til innkjøring som før spør du meg. Men her er det mulig jeg ikke snakker litt mot bedre viten.
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Innkjøring av 2012 FatBob- ting å ta hensyn til?

Post by kkanst »

Takker alle for veldig gode svar. Mye å sette seg inn i gitt..

Men hva er best; korte turer, eller lange turer?
2001 1550 Deuce.
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”