Kamlager og ulyd

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Kamlager og ulyd

Post by Nostalgia »

Har noen vært borti nålelagre som har delt seg og sluppet et par ruller inn i blokka, altså motsatt vei enn inn i kamhuset?
Trenger en idémyldring om hvordan man kan få dette ut, siste utvei er motor ut av ramme og splitte blokk..
Ringte Lazy og ble fortalt at det kan la seg ordne med en magnet inn hullet hvor lageret sitter, og med litt flaks får man det opp.
Lurer litt på hvordan oljestrømmen er i bunn på blokka der, og det er noen sjans for suksess ved f.eks demontering av returslange, eventuelt oljepumpe (?) og forsøke å flushe rullene ut med ny olje.. Er dette en mulighet eller bare vas?

Takker for alle innspill :)
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Trondsen
Posts: 200
Joined: 10 Mar 2010, 20:49

Re: Kamlager og ulyd

Post by Trondsen »

jeg har min sykkel nå på verksteded for å bytte kanlager , jeg opdaget det for sent og det var nor jeg gjerne skulle gjort om.. om lagtret gåt i stykker så vil det bli bra med omkostninger siden det er en plate som kammer, veiv er lagtet opp u og den polata koster meren sin vekt i gull....[/quote]

Heisann :) Hvordan opplevde du lyden fra motoren når det hadde gått så langt? Hos meg har jeg bare en middels høy hvinelyd som blir noe lavere når motoren har oppnådd driftstemperatur. Ikke noe metallisk lyd/skraping eller noe.[/quote]

jeg hørte alsdri noen hvinelyd, men derimot en usystematisk bankelyd ev type metall. .
Bruk hodet så går det som regel....... bra:)
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Kamlager og ulyd

Post by Nostalgia »

Hørtes ikke moro ut Trondsen :(

Har nå fått fisket litt i veivhuset med en slange med magnet montert i enden, og der var det jaggu en rulle! :)
Spørsmålet nå er; vet noen hvor mange ruller et INA lager består av, så jeg vet om jeg har funnet alle...?
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Kamlager og ulyd

Post by Nostalgia »

Da var sykkelen endelig prøvestartet, med veldig positivt resultat :)
Etter å få fisket lagerdeler, hvor jeg kan opplyse at et INA-lager består av 18 ruller, montering av Torrington-lager, nye Crane støtstenger og ny Andrews EV27 kamaksel, startet sykkelen relativt villig søndag ettermiddag :)
Ikke at Andrews kammen er noe spesielt kvass, men kan høre en merkbar forskjell på måten gasseren suger luft i forhold til den originale kammen.
Kjører med en åpen Wimmer-stack og Mikuni-gasser, som gjør at man hører innsuget på en mye mer åpen måte, og det gir en "smattelyd" hver gang ne av innsugsventilene åpner med den nye kammen :)
Oh joy^^ Blir spennende å se om det er noen merkbar forskjell å kjøre med :)
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”