Batteri Amper timer

torwel

Batteri Amper timer

Post by torwel »

Hei
Starteren på min XR drar ikke akkurat motoren imponernde lett rundt ved start (ved dette gjelder andre også).
Batteriet skal være 12 Ah, vil det hjelpe med mer Ah f.eks 14?
Det står faktisk i instuksjonsboka at hvis en "lagrer" i mindre en 16 C så må en lade en gang i måneden.
Tror mye småkjøring er litt av bakgrunnen for min del.

(tilbake på HD etter 2-3 år i "japan")
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Batteri Amper timer

Post by TCB »

Batteriet blir sterkere når det har flere Ah, men med mye småkjøring så får det kanskje ikke ladet seg skikkelig.
Hvis du har plass til sykkelen i garasje, så kan du kjøpe deg en vedlikeholdsladder (eller hva den nå kalles), den kobler ut og inn ladingen etter behov.
Jeg har den koblet til et hurtigkoblingsett til batteriet (fulgte med laderen) og pluggen til kabelen ligger gjemt under salen ved coilen.
Der får jeg lett tak i den for å koble til laderen, og laderen bruker å stå tilkoblet nesten hele vinteren.
Jeg har en HD lader, men ser det er mange som anbefaler CTEK sin lader med lysdiode på ladepluggen som viser når batteriet trenger lading.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Batteri Amper timer

Post by Jan-Ivar »

Småkjøring er drepen for alle typer startbatterier store elelr små
å sette inn et batteri med mer amper timer vil gi deg noe mer futt en periode til batteriet ike lenge rer fulladet.
ett batteri med 16AH trenger lenger tid på å lades e ett på 14AH.

kjøp deg en vedlikehlds laer du kan koble til mens sykkelen står rolig.et sikkrer deg toppladet batteri heletiden
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Batteri Amper timer

Post by tutte »

Jeg hadde for lite OOMPF i batteriet mitt når det ble kaldt, kjøpte GEL-batteri på Biltema -voila problem solved.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
torwel
Posts: 36
Joined: 27 Nov 2012, 19:47

Re: Batteri Amper timer

Post by torwel »

Hei
En liten up-date. Har kjørt med LED pærer i baklys, parkering og hovedlys i ca 2 mnd nå. Det hjelper på tilgjengelig strøm til starting og jeg er førnyd med det billige tiltaket. LED i hovedlys er ikke akkurat ett flomlys (og sikkert ikke lov) men så lenge jeg for det meste er i gatelys så går det greit. Hvis jeg skulle trenge nytt batteri kommer jeg til å øke fra 12 til 14-16 ampere.
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Batteri Amper timer

Post by TCB »

Prøvde med led H7 pærer som hovedlys på bilen, og det er ikke å anbefale.
Led pærene lyser ca 5 meter foran bilen, og sikten foran bilen var som å kjøre uten lys på mørke veier.
User avatar
torwel
Posts: 36
Joined: 27 Nov 2012, 19:47

Re: Batteri Amper timer

Post by torwel »

Hei
Nytt spørsmål i denne sammenhengen. Er det noen som har prøvd Shorai litium batteri? Skal ha nytt batteri og tror jeg går for litium og 18 A (originalt 12A), tror det er 315 CCA. Jeg vet ikke hva ladestrømmen er.
TW
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Batteri Amper timer

Post by tutte »

Etter det jeg har skjønt er Lithium på full vei inn og de blytunge på vei ut , det er vel bare et spørsmål om tid og penger.
Måtte bytte ut mitt GEL batteri mot et nytt AGM (Absobent Glass Matter) batteri, det tåler lengre belastning enn det gamle.
Men jeg leser rundt omkring at ingen finner noe galt å si om de lette Lithium-jern-fosfat batteriene, bare positive responser.
Så kjør på. :D
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Batteri Amper timer

Post by kane »

Jeg har testet ut et lithiumbatteri siden jeg fikk hjem bussen og sålangt er jeg mektig imponert.
Det er ikke på mer enn 13Ah men til gjengjeld er det under halve størrelsen og om jeg ikke tar mye feil under en tredjedel av vekten på det orginale batteriet (ikke at vekt har mye å si når man har aerodynamikken til en middels brødrister men...) og siden det er bare 13Ah blir kaldstarter alltid litt annerledes for folk som ser på;
Jeg skrur på tenninga og pumper og alt får gjøre seg ferdig med lydene sine, kjinner batteriet tomt, slipper knappen så pumper og alt får gjøre seg ferdig med lydene sine, kjinner batteriet tomt.... osv. til den starter på 3-6 forsøket avhengig av hvor lenge den har stått, hvor kaldt det er osv. Poenget er at selv om batteriet er lite er det kraftig og har en stor fordel, det lader seg utrolig fort opp igjen. det fungerer mer som en diger elektrolyttbank som suger seg full med strøm, sender overskytende videre og dumper alt så fort som mulig når den trengs.

Jeg er så fornøyd at jeg kjøpte et til sportsteren også men der gikk jeg for et 10Ah, MER enn nok :)

Så ja, lithium er nok det nye svart :D
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Batteri Amper timer

Post by chrissenator »

kane wrote:Jeg har testet ut et lithiumbatteri siden jeg fikk hjem bussen og sålangt er jeg mektig imponert.
Det er ikke på mer enn 13Ah men til gjengjeld er det under halve størrelsen og om jeg ikke tar mye feil under en tredjedel av vekten på det orginale batteriet (ikke at vekt har mye å si når man har aerodynamikken til en middels brødrister men...) og siden det er bare 13Ah blir kaldstarter alltid litt annerledes for folk som ser på;
Jeg skrur på tenninga og pumper og alt får gjøre seg ferdig med lydene sine, kjinner batteriet tomt, slipper knappen så pumper og alt får gjøre seg ferdig med lydene sine, kjinner batteriet tomt.... osv. til den starter på 3-6 forsøket avhengig av hvor lenge den har stått, hvor kaldt det er osv. Poenget er at selv om batteriet er lite er det kraftig og har en stor fordel, det lader seg utrolig fort opp igjen. det fungerer mer som en diger elektrolyttbank som suger seg full med strøm, sender overskytende videre og dumper alt så fort som mulig når den trengs.

Jeg er så fornøyd at jeg kjøpte et til sportsteren også men der gikk jeg for et 10Ah, MER enn nok :)

Så ja, lithium er nok det nye svart :D
Hvor kjøpte du Li batteri og hva er prisen på et sånt?..
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Elektronikk”