Oljer på motor og gear.

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
Frankeren
Posts: 39
Joined: 18 Aug 2013, 13:41

Oljer på motor og gear.

Post by Frankeren »

Hallo.
Har nylig skaffet meg en ombygd HD deuce 1450 TC 2001 mod.
Har søkt litt rundt på nettet og lest meg opp på emnet, men allikevel er jeg like grønn og usikker :)
Tingen er hvilken olje som bør brukes. Noen sier at harley skal ha tykk god mineralolje, noen mener at den bør gå på HD syntetisk olje.
Jeg har selv aldri vært helt fan av syntetisk. Har heller kjørt mineral og byttet oftere. Er tross alt ikke mye jobb så hvorfor skal jeg kjøre lenger med skitten syntetolje...?
Har også fått anbefalt Castrol GTX 15w-50 mineral som motorolje. En annen jeg snakket med (mc guide på route66) anbefalte noe biltema 5w-60 syntetisk.
GTX'en skal være ekstra rensende men forhindre oljelekasjer og har ekstra additiver mot slitasje spesielt for motorer som har gått langt. Sååå heller litt mot den.
Den overgår uansett Alle HD sine egne oljespesifikasjoner.
Men hvilken olje er grei å bruke på primær og girkasse? Girolje på begge? Lurer på viskositet 85w-140 da en harley kasse er ganske grove greier.
2001 Deuce 1450 ombygd med softail bakpart.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Oljer på motor og gear.

Post by chrissenator »

Ett fett om du bruker den ene eller andre oljen du har nevnt, de er gode oljer alle sammen.
80/90 - av kjent produsent er god sort - husk at det må være en gear olje som også er beregnet på clutch ..

Velkommen BTW

Den verdensberømte oljetråden på hd-forum.no : http://hd-forum.no/viewtopic.php?t=2507" onclick="window.open(this.href);return false;
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Frankeren
Posts: 39
Joined: 18 Aug 2013, 13:41

Re: Oljer på motor og gear.

Post by Frankeren »

Okei. Har drevet litt detektivarbeid den siste uken nå og surfet rundt på det jeg kunne finne av HD forum. Ser det er mange i statene som sverger til Lucas olje. Denne er jo å få tak i hos mekonomen. Det samme er "red line" produktene som det ble snakket varmt om rundtom. Etter en del surfing rundtom ser jeg at det er mange som sverger til ATF olje i primæren. ( Ikke dexron III!! da denne har tilsetninger som kan gi clutch slipp på vanlige clutcher ved "heavy load") Etter mitt resonnement virker jo det ganske logisk da Automatkasser inneholder det samme som primæren bare i mye høyere antall. Altså kjeder, drev strammere og clutcher. I girkassen blir det stort sett snakket om 75w-140 heavy duty olje. Nå bytter jeg olje på min så ser vi hvordan det lyder.
Castrol GTX 15w-40. Fullsyntetisk 10w-40 på primær (får prøve ATF neste gang og se forskjellen) og helsyntetisk 75w-90 på gear.

Noe Redline og all Lucas oil er bestillingsvare hos mekonomen.
2001 Deuce 1450 ombygd med softail bakpart.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Oljer på motor og gear.

Post by chrissenator »

Ta deg en tur ned til Grønner på nøstet, der finner du Mobil1 sin gear olje til 70-80kr literen, helt utmerket olje på gear og den bruker jeg selv.
På europris og jula får du Mobil1 sin peaklife 5W-50 helsyntetisk til 399kr 4liter helt konge olje, bruker samme selv.

Olje ala redline og Lucas er sikkert super gode men jeg hadde ikke tatt meg bryet med å bestille når det er så mye annet like bra hyllevare :-)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Frankeren
Posts: 39
Joined: 18 Aug 2013, 13:41

Re: Oljer på motor og gear.

Post by Frankeren »

Så han fører oljer også. Den sjappen der hakkje eg tenkt på.
2001 Deuce 1450 ombygd med softail bakpart.
User avatar
Frankeren
Posts: 39
Joined: 18 Aug 2013, 13:41

Re: Oljer på motor og gear.

Post by Frankeren »

Da har jeg nå byttet olje på Tc'en. Castrol GTX på motor, og helsyntetisk 10w/40 mc olje på primær. På primær har det visstnok vært noe formula+ greier, men woww for en forskjell det ble på "grepet" på clutchen! Nå "hugger" den ikke tak lenger.
Skylte gjennom motor med mineral 10w/40 før jeg fylte ny olje på. "Skylle oljen" var like svart som bytte oljen. Men ble blank og fin til slutt. Så i morgen står giroljen for tur. Der kommer det 75w/90 helsyntetisk på.
2001 Deuce 1450 ombygd med softail bakpart.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Oljer på motor og gear.

Post by chrissenator »

Frankeren wrote:Da har jeg nå byttet olje på Tc'en. Castrol GTX på motor, og helsyntetisk 10w/40 mc olje på primær. På primær har det visstnok vært noe formula+ greier, men woww for en forskjell det ble på "grepet" på clutchen! Nå "hugger" den ikke tak lenger.
Skylte gjennom motor med mineral 10w/40 før jeg fylte ny olje på. "Skylle oljen" var like svart som bytte oljen. Men ble blank og fin til slutt. Så i morgen står giroljen for tur. Der kommer det 75w/90 helsyntetisk på.
God sort, scavenger er et knall produkt du kan bruke når du bytter olje monteres der oljefilteret sitter og når oljen er byttet setter du på nytt oljefilter og bedre kan det ikke bli :D
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”