2500rpm-duppen

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
IvarB
Posts: 17
Joined: 20 Aug 2011, 19:44

2500rpm-duppen

Post by IvarB »

Har en dupp i momentkurven mellom 2000 til 3000 rpm. Stuper fra 120 nm ved 2100rpm til 95 nm ved 2500rpm. Deretter går det rett til himmels igjen.

Noen som har klart å tune/skru den vekk? Er visst en vanlig "svakhet" på en rekke HD-motorer med 2-1 eksos. Ideelt sett bør jo momentkurven være flat eller helst stige i dette feltet.

Duppen plager meg ikke alvorlig - men artig å høre om noen har lykkes i å få den vekk uten å bytte eksosanlegget.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: 2500rpm-duppen

Post by chrissenator »

Hvilke kammer har du, hvilket eksosanlegg, tenning, motor etc...
Det er ikke uvanlig med tilsvarende dipp i samme rpm område med åpne rør/drag pipes
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
IvarB
Posts: 17
Joined: 20 Aug 2011, 19:44

Re: 2500rpm-duppen

Post by IvarB »

1550-borring/redshift577-kammer/høykomp/porta topper/thunderheader-eksos
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: 2500rpm-duppen

Post by chrissenator »

IvarB wrote:1550-borring/redshift577-kammer/høykomp/porta topper/thunderheader-eksos
Thunderheader er jo ikke ukjent med en power dip i 2-3000 rpm området men helt rå oppover, du skal i teorien klare å redusere dippen med god tuning men den tror jeg blir vanskelig å fjerne helt.

Hvis du kikker inn i potten bakfra vil du se en firkant formet baffle, bøyer du 2 sider av den litt ut mot den runde delen av potten din, ikke flat den helt ut men bøy den til den nesten er borti den runde delen. Nå får du litt lollipop effekt som hjelper til med dip i effektkurven ca 2-3000rpm og dette fungerer veldig bra, det gjør ingenting med lyden på potten og det har absolutt ingen effekt over 3000 rpm. Du kan bøye det tilbake om du ikke er fornøyd/får det til etc - får du det til vil du kjenne det med en gang på kreftene som er tilbake når du prøver sykkelen.
Image
Med høykomp OG portede topper, så har du gjort ganske mye for å kreve et serdeles godt eksosanlegg, kammene dine er jo heftige til tusan - prøv deg frem litt med å bøye inn baffelen evnt lag deg en justerbar lollipopp https://www.google.com/search?q=harley+ ... =681&dpr=1" onclick="window.open(this.href);return false; så kan du nok få bort mye av dippen.

Nå antar jeg at du ikke merker så veldig mye om motoren din går skikkelig for da er du forbi 2-3000rpm passelig kjapt, men det kan være plagsomt i lav fart.
Med så åpent eksos er det viktig å få backpressure(mangel på adekvat norsk ord) og det gjelder ALLE Harleyer, kjører en mye på det området hvor dippen er så kan en se på oppå eksosventilene at det er noe som ikke er helt greit, Dragpipes/raka rør, korte rør rør med åpen potte har stortsett alle samme problemet med power dip.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
IvarB
Posts: 17
Joined: 20 Aug 2011, 19:44

Re: 2500rpm-duppen

Post by IvarB »

Takk for interressant svar. Dette skal jeg studere nærmere og forsøke neste gang den skal i dyno-benk.

Sitter original-forgasser med større dyser i sykkelen nå, fikk innspill fra noen om at en mikuni 45 kunne gjøre susen. Men det tviler jeg sterkt på. Mikuni45 er vel først og fremst effektiv i øvre del av turtallet.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: 2500rpm-duppen

Post by chrissenator »

IvarB wrote:Takk for interressant svar. Dette skal jeg studere nærmere og forsøke neste gang den skal i dyno-benk.

Sitter original-forgasser med større dyser i sykkelen nå, fikk innspill fra noen om at en mikuni 45 kunne gjøre susen. Men det tviler jeg sterkt på. Mikuni45 er vel først og fremst effektiv i øvre del av turtallet.
Forgasseren i seg selv mikuni45 kan ikke gjøre noe sus, Du har komp og topper som krever et seriøst eksosanlegg - det er selve eksosanlegget du må få til å fungere mot motoren og det problemet du beskriver er et rimelig kjent fenomen som løses med å lage/konstuere mer backpressure i 2-3000 rpm området - du trenger ikke å vente til du får tilgang på dyno, bøyer du inn baffelen som vist på bildet så vil du kjenne helt tydelig at du får mer krefter ved 2-3000 rpm. Hvis det ikke virker så vipper du ut igjen baffelen og så er du tilbake til utgangspunktet.

Har testet ut flere forskjellige eksosanlegg med og uten lollipop varianter og det er forbausende hvor mange Harley anlegg som gjør seg god nytte av riktig tilpassede lollipops, enkelte ganger holder det med kun en enkel skrue på 6-8mm på tvers ca 5cm inn i potten..
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
IvarB
Posts: 17
Joined: 20 Aug 2011, 19:44

Re: 2500rpm-duppen

Post by IvarB »

Det er ett spørsmål som gnager meg: Hvorfor har ikke produsenten av Thunderheader tenkt på dette selv?

Jeg mener: Vi snakker her om en av de mest anerkjente leverandørene av permformance-eksos.

Kan det være en grunn til at de ikke gjør denne justeringen?
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: 2500rpm-duppen

Post by chrissenator »

Ikke la det plage deg Ivar, anlegget er produsert utviklet testet opp mot racing, det er et effektanlegg som skal levere maks fra ca 4000-5000 til 8-10000 rpm full throttle og da tar de få og ingen hensyn til lower rpm's 1000-3000 rpm det er eneste årsaken. Et eksosanlegg som virker og leverer i hele rpm registeret finnes ikke såvidt meg bekjent. Du har et av de beste effekt anlegg som finnes til HD så det er hele årsaken, max power no more no less.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”