Tid for dekkbytte

User avatar
Spire
Posts: 36
Joined: 29 Mar 2012, 08:17

Tid for dekkbytte

Post by Spire »

Bakdekket på sportsteren begynner å bli vel tynnslitt, så det skal byttes rimelig snart. Jeg kontaktet H-D forhandleren som sa at et nytt dekk kostet 2081,- pluss en times arbeid for å skifte det, han påsto at det ville bli på ca 4000, noe jeg ikke fikke hlet til å stemme på timepris o.l..
Det jeg da lurer på er hvilke alternativer som finnes for å skifte dekket rimeligst mulig. Jeg har hverken utstyr eller kunnskap til å gjøre det selv. Hvilke andre dekk, en de Harley-Davidson selv sellger er bra på en sportster 883?
Blir glad for svar og tilbakemeldinger på dette.

-Spire
Sportster Iron 883, 2010
User avatar
jenst
Posts: 70
Joined: 20 Sep 2010, 15:30

Re: Tid for dekkbytte

Post by jenst »

Har selv kjøpt for og bakdekk på dekkonline.com med godt resultat . Har funnet et lokalt bilverksted som har hjulpet å legge om dekket på min Sportster . Jobben du gjør selv er selvsagt å ta av bakhjulet og kjøre det til verkstedet . Det lønner seg å avtale pris og tid på forhånd .
Noen er skeptiske til å kjøpe dekk i utlandet pga feil osv . Det ene dekket jeg fikk hadde en liten skade , men de sendte meg nytt umiddelbart uten ekstra omkostninger .
Vet at dette har vært tema på forumet før , med alle slags råd og meninger .
Lykke til :D
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Tid for dekkbytte

Post by Jan-Ivar »

Har handle dekk hos Motorsykkeldekk.com flere ganger. mye billigere og bedre dekk en det HD pusherne selger.
jeg har kjørt på Metzeler ME880 Marathon på den gamle Super gliden. kjøpte Metzeler ME888 foran og bak til Tour Gliden nå i vinter.
har kjørt snart 200 mil og er så langt veldig fornøyd. godt feste på både kald, våt og vår varmasfalt.
betalte 2700 kroner for to dekk rett hjem i postkassa. har tilgang på dekk omlegging på jobben så den jobben tar jeg selv.
det satt Dunlop Harley Davidson dekk på Tour gliden når jeg kjøpte den i fjor høst riktig nok var de 5 år gamle men noe mer bedriten har jeg ikke kjørt på.

hvis det er lenge siden fordekket er skiftet bør du gjøre det med det samme. dekk er fersk vare. er dekke noe særlig mer en 3 år gammelt er det hardt og glatt.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Tid for dekkbytte

Post by chrissenator »

Ingen som kan hjelpe deg med å ta av hjulet Spire?. Hvor i geografien holder du til?.
Har selv brukt dekkonline og det var god sort, Pirelli Night Dragon dekk helt rå på min Sportster. Fikk nytt Michelin commander?!... Etter kollisjonen i fjor, det virker som et greit dekk men ikke helt så bra som Pirelli Night Dragon i svinger og på vått føre.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Spire
Posts: 36
Joined: 29 Mar 2012, 08:17

Re: Tid for dekkbytte

Post by Spire »

Jeg bor på Austrheim, Norhordaland. Det er en på jobben som pusser opp gamle kjøretøy o.l. som har sagt han muligens kan hjelpe meg å få av bakhjulet. Han anbefalte også at jeg brukte Dekkhuset på Alverflaten til å få det av felgen og få på nytt. Jeg vet at på bil så tar de blodpris for omlegging om du har med dekk selv. Ringte dem og de hadde Bridgestone dekk med mønster BT45, til rett over 1600 med omlegging på felg. Av dem de hadde inne var det dette dekket de anbefalte for min form for kjøring (uansett vær og på våt asfalt). Men folk har jo forskjellige erfaringer. I fjor byttet jeg fremdekk. Der står det ett Metzeler Marathon dekk, som jeg så langt er veldig fornøyd med. Dekkhuset hadde vanskeligheter med å få levert Metzeler hevdet de.
Spørsmålet no blir hvilke dekk jeg bør satse på til min sykkel og min kjøring, hvem som kan legge om dekkene på felgen rimeligst mulig, og hvordan jeg kan ta av bakhjulet enklest mulig.
Fruen hadde gode erfaringer med dekkonline for dekk til bilen, så det frister å bruke dem eller motorsykkeldekk.com.
Jeg lurer også pa hva bokstavene forand siste siffer i dekkstørrelsen betyr (f.eks B,R,V, VB, VR ol.)

Takkf or råd og hjelp så langt.
-Spire
Sportster Iron 883, 2010
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Tid for dekkbytte

Post by chrissenator »

Spire wrote:Jeg bor på Austrheim, Norhordaland. Det er en på jobben som pusser opp gamle kjøretøy o.l. som har sagt han muligens kan hjelpe meg å få av bakhjulet. Han anbefalte også at jeg brukte Dekkhuset på Alverflaten til å få det av felgen og få på nytt. Jeg vet at på bil så tar de blodpris for omlegging om du har med dekk selv. Ringte dem og de hadde Bridgestone dekk med mønster BT45, til rett over 1600 med omlegging på felg. Av dem de hadde inne var det dette dekket de anbefalte for min form for kjøring (uansett vær og på våt asfalt). Men folk har jo forskjellige erfaringer. I fjor byttet jeg fremdekk. Der står det ett Metzeler Marathon dekk, som jeg så langt er veldig fornøyd med. Dekkhuset hadde vanskeligheter med å få levert Metzeler hevdet de.
Spørsmålet no blir hvilke dekk jeg bør satse på til min sykkel og min kjøring, hvem som kan legge om dekkene på felgen rimeligst mulig, og hvordan jeg kan ta av bakhjulet enklest mulig.
Fruen hadde gode erfaringer med dekkonline for dekk til bilen, så det frister å bruke dem eller motorsykkeldekk.com.
Jeg lurer også pa hva bokstavene forand siste siffer i dekkstørrelsen betyr (f.eks B,R,V, VB, VR ol.)

Takkf or råd og hjelp så langt.
-Spire
Betaler normalt 100kr for omlegging her i byn.
Legger de om for 1600kr inkl å ta av og på hjulet?.

Det er en del på Austrheim som kjører HD - kjenner et par tre av dem - de har kansje noen tips!. Mr Madsen og Mr Tangen
Hvilken Sportster har du og årgang?.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Spire
Posts: 36
Joined: 29 Mar 2012, 08:17

Re: Tid for dekkbytte

Post by Spire »

chrissenator wrote:
Spire wrote:Jeg bor på Austrheim, Norhordaland. Det er en på jobben som pusser opp gamle kjøretøy o.l. som har sagt han muligens kan hjelpe meg å få av bakhjulet. Han anbefalte også at jeg brukte Dekkhuset på Alverflaten til å få det av felgen og få på nytt. Jeg vet at på bil så tar de blodpris for omlegging om du har med dekk selv. Ringte dem og de hadde Bridgestone dekk med mønster BT45, til rett over 1600 med omlegging på felg. Av dem de hadde inne var det dette dekket de anbefalte for min form for kjøring (uansett vær og på våt asfalt). Men folk har jo forskjellige erfaringer. I fjor byttet jeg fremdekk. Der står det ett Metzeler Marathon dekk, som jeg så langt er veldig fornøyd med. Dekkhuset hadde vanskeligheter med å få levert Metzeler hevdet de.
Spørsmålet no blir hvilke dekk jeg bør satse på til min sykkel og min kjøring, hvem som kan legge om dekkene på felgen rimeligst mulig, og hvordan jeg kan ta av bakhjulet enklest mulig.
Fruen hadde gode erfaringer med dekkonline for dekk til bilen, så det frister å bruke dem eller motorsykkeldekk.com.
Jeg lurer også pa hva bokstavene forand siste siffer i dekkstørrelsen betyr (f.eks B,R,V, VB, VR ol.)

Takkf or råd og hjelp så langt.
-Spire
Betaler normalt 100kr for omlegging her i byn.
Legger de om for 1600kr inkl å ta av og på hjulet?.

Det er en del på Austrheim som kjører HD - kjenner et par tre av dem - de har kansje noen tips!. Mr Madsen og Mr Tangen
Hvilken Sportster har du og årgang?.
Hvor betaler du 100,- for omlegging?
1600kr var hvis jeg kom med hjulet.
Jeg vet at det er flere som kjører H-D her ute, noen av dem veldig entusiastisk til og med. Men kjenner dem ikke. Tror en av dem bor bare et slapt steinkast unna, ned en sidevei i forhold til hvor jeg bor.

-Spire
Sportster Iron 883, 2010
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Tid for dekkbytte

Post by chrissenator »

100kr på en dekkbutikk like før Sotra på Janaflaten/dalen - 1600kr for å legge om kun dekk på felg er en uhørt pris. Bruker dekk online og tar med meg nye dekket og felg med gammelt dekk, 2 min og 100kr fattigere så er det bare til å montere hjulet igjen. :D

Dyreste jeg har hørt for den jobben er 250kr så 1600kr er absolutt en ny høydare :D
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
oveber
Posts: 14
Joined: 25 Apr 2014, 20:27

Re: Tid for dekkbytte

Post by oveber »

chrissenator wrote:100kr på en dekkbutikk like før Sotra på Janaflaten/dalen - 1600kr for å legge om kun dekk på felg er en uhørt pris. Bruker dekk online og tar med meg nye dekket og felg med gammelt dekk, 2 min og 100kr fattigere så er det bare til å montere hjulet igjen. :D

Dyreste jeg har hørt for den jobben er 250kr så 1600kr er absolutt en ny høydare :D
1600 for dekk med omlegging.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Tid for dekkbytte

Post by chrissenator »

Ja da ble det stor forskjell :D
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Sportster”