Uforstålig utfordring med LED

User avatar
Vesper
Posts: 26
Joined: 16 Aug 2014, 10:52

Uforstålig utfordring med LED

Post by Vesper »

Sykkelen er en 1999 Dyna WD. Jeg ville montere LED blinkere. Foran speil med blinkere, bak mini bullets. Motstand montert på baklysledninger under setet.
Etter montering virker alt. Dog's bollocks.
Etter en stund får jeg beskjed av en kompis om at venstre blink bak ikke virker. Jeg antar da at det er LED pær(a)ene som har gått. Ved nærmere undersøkelse i mørkvølin garasje viser det seg at pæra lyser og blinker, men veldig svakt.
Jeg kobler så av kontaktene til blinklys og kobler venstre lys til høyre side. Da lyser og blinker lyset som det skal.
Min litt da forhastede feilsøking tilsier at feilen er i kretskortet til baklyset og jeg kjøper et nytt kretskort. Nå virker alt som det skal.
Etter noen dager gjentar feilen seg. Denne gangen krysskobler jeg blinkerne bak og begge virker. Altså, tror jeg, det er ingenting feil med kretskortet.

Men hva i svingende kuromper er feil da?? Er sykkelen overtatt av ailiens? Må man skjønne kvantefysikk og relativitetsteorien for å få dette til å funke?
Nå er jeg riktig nok bare en stabbursrunker, men lell da gut.
Lys og speil er demontert, men før jeg finner en riktig dyp plass i Mjøsa for å arkivere disse... er det noen som har vært borte i lignende og eventuelt har noen ideer om hva som kan være problemet?
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Uforstålig utfordring med LED

Post by chrissenator »

Hvilken motstand har du på led og hvordan har du koblet motstanden?. Det kan lønne seg å kjøpe blinklysrele med led motstand som er litt bedre enn de fleste biltemachina motstandere på alt fra0,5-4W
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Vesper
Posts: 26
Joined: 16 Aug 2014, 10:52

Re: Uforstålig utfordring med LED

Post by Vesper »

Enten har jeg arkivert motstanden, eller så finner jeg den en dag jeg ikke leter etter den. Så, jeg vet ikke spesifikasjonene på den, men den ble kjøpt hos Lazy Boyz til formålet og er som sådan ingen biltemavare. Den ble også koblet etter anvisning, dvs på ledningen som fører bakover til blink, baklys, brems. Jeg har også sjekket strøm inn/ut på respektive ledninger på blinklysmodulen og det er ok.
Selvfølgelig kan det være noe galt med motstanden, men om så ville jeg ikke tro at den selekterte ut ett ledningpar og så lar det virke ei stund? Og hvorfor virket det igjen ei stund etter skifte av kretskort uten annen forandring? Og høyre blinker virker når koblet på venstre side. Ditto venstre blinker på høyre side.
Det bør jo være en logisk løsning på dette, men så langt ser i hvert fall ikke jeg den :oops:
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Uforstålig utfordring med LED

Post by TCB »

Motstanden går det ann å regnes seg ut til, du legger sammen summen av watten av blinklyspærene på en side og regner ut hvor mange ohm dette tilsvarer.
Du kan legge deg litt under totalsummen i ohm med motstanden, og den må tåle effekten i watt.
Dvs : Spenning X Spenning delt på total effekten på pærene
Feks : 12,5 volt X 12,5 volt delt på 30 watt = 5,2 ohm. Som kobles i parallell med en av led blinkerne på hver side.
Grunnen til å motstanden står der er for å nok belastning (ohm) til at blinklysreleet fungerer, uten motstand med led lys vil det lyse konstant uten blink.
Du må ha en motstand til hver side, eller en dobbel motstand med 4 ledninger på.(Dette er det samme som 2 motstander i en modul).
User avatar
RoadKing
Admin
Admin
Posts: 759
Joined: 10 Mar 2010, 16:15

Re: Uforstålig utfordring med LED

Post by RoadKing »

Ohms lov er vel
P = U x I
og då vil vel formelen for Ohm bli
U/(P/U) = Ω

Med tallene ovenfor i formelen:
12,5/(30/12,5) = 5,2 Ω

Ikkje for å gå i djupna på det matematiske plan så fungera jo den andre og då 12,5/30 automatisk blir 1 over 0,416666667 når ein gongar det med 12,5, men det enkle er ofte det beste :p
Faen! Føler meg som ein sånn derre smånerd her no :lol:
Harleys don't leak oil, they mark their territory
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Uforstålig utfordring med LED

Post by Nostalgia »

Jeg opplever samme utfordring på den gamle Fatboyen med LED-blinkers bak og vanlige blinkers foran. De foran virker normalt, mens de bak virker bra de første blinkene for deretter å bli svake og nærmest usynlige i blinkene. Hastigheten er fortsatt den samme.
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Uforstålig utfordring med LED

Post by TCB »

Ohm lov er en samling av diverse formler, og da velger man den som passer best med de tallene man har altså effekt (P) og spenning (V)
Og da kan man bruke den formelen man syns passer best, å regne ut strømmen (I) kan man også gjøre for å få en faktor til.
Men svaret blir det samme .
Ohms lov 1.gif
Ohms lov 1.gif (7.57 KiB) Viewed 9464 times
User avatar
Vesper
Posts: 26
Joined: 16 Aug 2014, 10:52

Re: Uforstålig utfordring med LED

Post by Vesper »

Jeg skjønner egentlig ikke hva Ohms lov har med dette å gjøre som sådan. Det er ett blinklys av fire i samme system, som går gjennom samme motstand, som av en eller annen grunn slutter å virke etter en tid.
Fra Wikipedia om Ohms lov står det: Komponenten motstand, eller resistor, er laget for å ha en konstant R for alle tillatte påtrykk. Ohms lov er gyldig når R er konstant for konstant temperatur, uansett påtrykkets størrelse. Hvis R derimot varierer med f.eks. strømmen, kalles den en ikke-Ohmsk motstand. Et eksempel på dette er en diode, som endrer motstandsverdien sin i forhold til påtrykt strøm eller spenning.
Nå skal fanden vite at jeg lar meg lett forvirre, men så lenge LED er en diode kan ikke Ohms lov brukes rett frem, eller?
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Uforstålig utfordring med LED

Post by TCB »

Ohm lov ble nevnt siden du ikke fant igjen motstanden din, og da kan du regne ut hvor stor den skal være.
Ohms lov er grunnlaget for alle elektriske kretser

Hva mener du med at 4 blinklys går gjennom samme motstand ?
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Uforstålig utfordring med LED

Post by TCB »

Det er en liten feil i regnestykket mitt for lastmotstanden i kretsen.
Regnestykket er for den totale motstanden i en blinklyskrets, man må selvsagt trekke fra den interne motstanden i ledblinkersene for å finne last motstanden.
Det er også viktig at last motstanden tåler effekten som går gjennom den, ca 25 watt eller større. (alt etter hvor mange watt de originale blinklyspærene har)
Post Reply

Return to “Elektronikk”