Page 1 of 2

Risiko ved oppgradering.

Posted: 13 Jan 2015, 20:32
by Krs10an
Vil en nyere 883/1200 ta skade om man monterer åpen eksos og filter uten å optimalisere tenninga med feks en screamin' eagle powertuner?

Om så, hvor mye skade vil det gjøre på 5-6000km?

Re: Risiko ved oppgradering.

Posted: 13 Jan 2015, 21:22
by cokatommy
Ville ikke testet... kjørte med slip -ons (har Roush slip ons til sportster tilsalgs;) helt nye) før jeg monterte tuner og filter. Fikk en del smelling i eksosen , ble bra med tuneren .

Re: Risiko ved oppgradering.

Posted: 13 Jan 2015, 21:55
by Krs10an
Skjønner. Greia er at jeg har funnet en sykkel jeg ønsker å kjøpe, men den har eksos og filter, uten tuneren montert. Følger med da....

Re: Risiko ved oppgradering.

Posted: 14 Jan 2015, 22:00
by cokatommy
den monteres ikke, brukes kun for oppdatering av software, så om det er gjort så er alt i orden.

Re: Risiko ved oppgradering.

Posted: 15 Jan 2015, 10:32
by Krs10an
Det er jeg klar over. Men sykkelen har V&H eksos og filtersats, men med original software. Kan motoren ta skade av dette? Takker for svar.

Re: Risiko ved oppgradering.

Posted: 15 Jan 2015, 11:00
by Jan-Ivar
Det sitter lambda sonder i hvert eksos rør som bør kunne hjelpe til å korrigere for de små forandringene

Re: Risiko ved oppgradering.

Posted: 15 Jan 2015, 11:06
by Krs10an
OK. Er redd sykkelen kan ha gått med tenningsbank, men dette er altså ikke et problem på disse motorene?

Re: Risiko ved oppgradering.

Posted: 15 Jan 2015, 12:23
by Vesper
Riktig nok er dette noe jeg har hørt, men dog fra troverdig kilde, at sykler har blitt kjørt med åpnere filter og potter uten etterjustering av bensintilførsel og det har gått helt bra.
Problemet er vel, slik jeg forstår det, at du får for mager blanding. Hvis du har mistanke om det kan fargen på pluggene si mye. Er de hvite er blandingen sannsynligvis for mager.

Re: Risiko ved oppgradering.

Posted: 15 Jan 2015, 20:47
by mustang
På min 2003 som er oppgradert fra 883 til 1200 og satt på SC2 potter så var det ikke gjort noe med forgasserern fra han som kjøpte den ny og heller ikke eier nr 2. og da jeg ble eier nr 3 så var det en smell og bråk i pottene av og til. Så byttet jeg til større dyser i forgasseren og dette ble noe helt annet å kjøre med . Smellingen borte og det er ikke registrert noen skader selv om den var gått over 20000km med for lite bensin. Pluggene var helt hvite men nå er det normalt. :D :D

Re: Risiko ved oppgradering.

Posted: 15 Jan 2015, 22:22
by Jan-Ivar
det er stor forskjell på en forgasser motor og en innsprøytnings motor.
på en forgasser motor må man ofte sette inn større dyser for p kunne levere rett menge bensin om man bytter luftfilter . ikke fordi motoren nødvendigvis få rmer luft men fordi undertrykket i forgasseren synker når luft tilgangen blir lettere som det gjør med et åpent filter.
tenningen må også grunn innstiles for å bli riktig.

en insprøytnings motor har givere som måler luftmengde, belastnins, spjeldvinkel, lufttemp, motortemp og avgasser. ut i far verdiene giverne leverer kalkulerer styreenheten hvor mye bensin som skal sprøytes inn, den regulerer også tenningen.
hvis en insprøytnings motor går med tenningsbank er det noe feil, regner med Harley som ale andre har en bankesensor som overvåker tenningsbank.