Lær

User avatar
Obie
Posts: 31
Joined: 11 Mar 2010, 19:59

Lær

Post by Obie »

Hei

Tenkte jeg skulle klargjøre kjøreutstyret for sesongen og få smørt inn skinnjakka og buksa.
Har dere noen anbefalinger om hva man bør bruke?
Har skinnrens for bilinteriør, men det kan kanskje ikke brukes? Det vil jo smøre og gjøre skinnet mykt, men det er kanskje ikke så mye imprignering i det.

obie
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Lær

Post by Coldman »

Lexol Cleaner og deretter Lexol Conditioner er bra saker, men det er nok like mange meninger om slike ting som det er skinnjakker.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Lær

Post by Erlend »

Mange anbefaler noe som heter Renapur Leather Balsam. Kan ikke si at jeg har sett det i handelen, men syns å huske at det har vært minst én selger av stoffet på hver eneste jakt- og fiske-messe jeg har vært på de siste årene. Det er de som maser om å få pusse skoene dine hele tiden. Har aldri prøvd det selv. Gammelkara drar alltid fram Minkoljen når jaktstøvlene skal impregneres, så den kan man vel trygt gå god for. Trenger ikke lukte mink for å funke, dog…

Selv har jeg brukt vanlig lærimpregneringsspray innkjøpt hos skomaker med brukbart resultat, også på salen min. LeatherMaster har visst også en krem som gjør jobben. Satser på minken i år, tror jeg.

Litt usikker på hvorfor, men det advares mot impregneringsmidler inneholdende silikon. Vet ikke hvor riktig det er.
Keep the rubber side down!
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: Lær

Post by Hanlucky »

Bestill Renapur her: http://www.qvi.no/index.php?page=8&id=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Kjøpte mine 2 bokser i fjor på en messe, og angrer ikke.
Hørte/leste en gang at vepsen ble veldig intr i buksa til en som hadde gnidd dette på...he he :err:
Har ikke sett noen veps på min iallefall... :lol:
Er vel for rask i avtrekkern før den får satt seg...he he
Raskere enn sin egen.....
User avatar
Obie
Posts: 31
Joined: 11 Mar 2010, 19:59

Re: Lær

Post by Obie »

Takker for alle svar.
Den Renapur boksen er faktisk den samme som vi brukte til å smøre potene til bikkjene våres med. :D
Multifunksjonelt produkt!

øyvind
User avatar
Bernt
Posts: 258
Joined: 13 Mar 2010, 19:44

Re: Lær

Post by Bernt »

[quote="Hanlucky"]Bestill Renapur her: http://www.qvi.no/index.php?page=8&id=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Kjøpte mine 2 bokser i fjor på en messe, og angrer ikke.
Hørte/leste en gang at vepsen ble veldig intr i buksa til en som hadde gnidd dette på...he he :err:
Har ikke sett noen veps på min iallefall... :lol:
Er vel for rask i avtrekkern før den får satt seg...he he[/quote


Mange impregnerings produkter for lær bruker bivoks som ingrediens.
User avatar
TonjeP
Posts: 83
Joined: 09 Mar 2010, 23:05

Re: Lær

Post by TonjeP »

Obie wrote:Takker for alle svar.
Den Renapur boksen er faktisk den samme som vi brukte til å smøre potene til bikkjene våres med. :D
Multifunksjonelt produkt!

øyvind

Min første skinn hjørnesofa - rosa! - innkjøpt på slutten av 80-tallet fikk opp til flere runder med svamp og Renapur med utmerket resultat. Har brukt dette vidundermiddel på alt fra skinnsofa, marsjstøvler, kjøreklær og hansker og vært godt fornøyd - uten vepseproblematikk.

Tror fortsatt bokser blir solgt i møbelforretninger også.
For livets glade gutter går solen aldri ned, ei heller for jentene !!!

TonjeP
Cyph3R
Posts: 95
Joined: 09 Mar 2010, 21:11

Re: Lær

Post by Cyph3R »

Jeg kjøper Sadelolje på hesteutstyrsbutikker. Ca kr 70,- for en liter. Skinnet blir mykt og faktisk ganske så vantett etterpå.
Bruker det på både Jakker, bukser og boots.
Cyph3R
2001 HD FLSTCI Heritage Softail Classic
...men det e' flott det! Sånn som ungdommen like'
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Lær

Post by tutte »

Må si meg enig med Cyph3r, hestebutikk er tingen. Der får man også kjøpt såper og balsam til å vaske skinn og lær før man impregnerer.
De er ofte rimeligere,har flere varianter og ikke minst de bak disken har kanskje litt bedre kunnskap om produktene.Har brukt en god del Minkoil fra Kiwi, men synes overflaten blir litt klebrig. Pusset shapsene med god gammeldags sort Kiwivoks sist gang, det ble jeg mest fornøyd med. Husk å gnikk av ALL overflødig voks..
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: Lær

Post by Guffen »

Jeg har ei kilosbøtte med hestesmurning. Fett og bivoks. Noe som resulterer i ivrige innsekter når jeg smører. Jeg smører på rikelig, lar det stå, tørker av overflødig og polerer. På høsten smører jeg på i tykke lag, og lar det stå innfettet til våren. Læret tørker ikke her i gården :-)
Post Reply

Return to “Klær, hjelmer og annet personlig utstyr”