Justering av støtdempere - Softail 2001

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
User avatar
B.J
Posts: 120
Joined: 10 Mar 2010, 22:18

Justering av støtdempere - Softail 2001

Post by B.J »

Hei.

Ønsker og stramme demperne bak på sykkelen (stivere) Noen som vet hvor langt ut jeg kan skru "innerplaten"?
Ser også ut som om at det er "falset" et spor i ytre del av demperen, så lurer på om det ligger noen låsring eller lignende der.

Noen som vet?
BJ
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Justering av støtdempere - Softail 2001

Post by Toro »

På min 01 fat boy så er det hele demperen som blir skrudd fremover akslingen (strammere). Hvis demperen er skrudd helt i bunn (mjukest) så kan du skru den 4 omdreininger rundt. Når det gjelder det falsede sporet så mener jeg det sitter en låsering der som holder demperen sammen.
01 Fat Boy stage 1 SEST
User avatar
B.J
Posts: 120
Joined: 10 Mar 2010, 22:18

Re: Justering av støtdempere - Softail 2001

Post by B.J »

Ja jeg er litt i tvil.

De fleste steder jeg leter etter svar, så står det at jeg skal skru ut justeringsplaten, men det står ikke hvor langt ut den kan skrus. Jeg er ganske sikker på at det ligger en låsring inne i sporet på min sykkel, og det vil i så fall si seg selv at jeg ikke kan skru ut selve platen lengre, da den butter allerede mot låsringen.

Men om det er slik at jeg kan vri hele demperen rundt, så blir det kanskje litt annerledes. Regner med at demperen da vris mot klokken, eller?

Og hvordan finner jeg ut om det er selve demperen som skal vris, eller om det er kun justeringsplaten som skal skrues ut?
BJ
User avatar
B.J
Posts: 120
Joined: 10 Mar 2010, 22:18

Re: Justering av støtdempere - Softail 2001

Post by B.J »

Å nå ble jeg enda mer i tvil. Ringte det lokalet HD verkstedet, og der sier de faktisk at justeringsplaten skal skrues innover. :shock:

Ja ja, er det rart at mann drikker :? :ikke:
BJ
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Justering av støtdempere - Softail 2001

Post by Toro »

Jeg også var i tvil for servicemanualen sa at ringen skulle skrus rundt, så jeg tok ut demperen for beskue den nærmere. Satte den i skrustikka for å skru ringen innover og den rikket seg ikke en millimeter. Tok deretter å festet støtdemperarmen (den med hull i) i stikka for å se hva som skjedde når jeg skrudde hele demperen bort i fra armen. Målte først med et skyvelær gjennom et av hullene i fronten på demperen. Etterhvert som jeg skrudde en omdreining kom mere av armen til syne og målet i hullet i enden økte. Dermed så må jo fjæra bli strammere. Skrudde fast settskruen og monterte igjen. Det er også viktig at en skrur demperne helt likt. Mine stod på det mykeste (er vist justert slik fra fabrikk). Justerte 3 av de 4 omdreiningene som kan justeres og sykkelen blei stivere så det må jo ha funka.
Last edited by Toro on 14 May 2010, 21:56, edited 1 time in total.
01 Fat Boy stage 1 SEST
User avatar
B.J
Posts: 120
Joined: 10 Mar 2010, 22:18

Re: Justering av støtdempere - Softail 2001

Post by B.J »

Ja vi får se da. :)

Kom akkurat inn i fra garasjen jeg nå, og har gjort det samme som du gjorde Toro.

Tok av begge demperne, satte de i stikka og justerte i rundt, 4 runder for og være sikker. Har satt det sammen igjen, men ikke fått prøvekjørt da det begynte og dryppe fra himmelen i det jeg festet de siste skruene. Meldt bra vær til i morgen, så da får jeg prøve en runde og føle litt på om hekken har stivnet :D
BJ
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Justering av støtdempere - Softail 2001

Post by Toro »

Kunne du se noen forandring på avstanden fra stempelet og til demperhuset og evt om innmaten i demperen flyttet seg noe innover i forhold ringen i front :?:
01 Fat Boy stage 1 SEST
User avatar
B.J
Posts: 120
Joined: 10 Mar 2010, 22:18

Re: Justering av støtdempere - Softail 2001

Post by B.J »

For og være ærlig, så målte jeg ikke

Når du festet demperen i stikka, (armen med hull) holdt du også fast "skruen" i den andre enden når du roterte på platen?

Jeg vridde forøvrig ikke på selve demperen, den holdt jeg fast. Vridde bare justeringsplaten, men da ble jo også skruen i den enden med rundt. Så det vil si at jeg roterte på alt bort sett fra støtdemperarmen og det ytre "skallet" på demperen.
BJ
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Justering av støtdempere - Softail 2001

Post by Toro »

Sorry, visst f--n må du holde igjen sekskanten utenfor den store settskruen for å få strammet fjæra for det er jo den som har gjenger i demperhuset. Så der husket jeg feil (sorry igjen). :oops: Demperen må da skrus mot den sekskanten for at den skal bli strammere.
01 Fat Boy stage 1 SEST
User avatar
B.J
Posts: 120
Joined: 10 Mar 2010, 22:18

Re: Justering av støtdempere - Softail 2001

Post by B.J »

Okidok. 8-)

Ingen problem. Skrur da fort av og prøver en runde til :) Men du, da lurer jeg på en ting til. Vridde du hele demperen med unntak av støtdemperarm og bolten med sekskanten på, eller holdt du igjen demper og sekskant slik at du vridde kun justeringsplaten?

Jeg har tolket det slik at platen skal vris uten at selve demperen roterer. Står tydelig flere steder at man skal sette et merke på justeringsplaten og demper slik at man har kontroll på hvor mange runder man dreier den. :ikke: :shit:
BJ
Post Reply

Return to “Chassis”