Rammebytte??

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
User avatar
Superdude
Posts: 17
Joined: 10 Apr 2010, 10:57

Rammebytte??

Post by Superdude »

Lurte på om det er noen her som har tips til forhandlere/rammer som er TUV godkjent og event. erfaringer med godkjenning av rammebytte?
Har en 84 mod softail som jeg etter mye om og men vurderer å bytte ramme på.
Saken er den at jeg gjerne vil ha bredere bakende (250) på den og har i den forbindelse pratet med noen som visst nok har "greie" på det ,å de sier det sansynlig vil være mest lønnsomt å bytte ramme fremfor å bygge om den eksisterende bakenden på grunn av at det er akkurat den modellen.
Det har med sideforskyvning av girkassa, en må da bla. kappe i midtrøret på ramma å veise inn en "halvmåne" .

Noen som har tips til hvordan jeg kan løse dette evnt. ramme?
User avatar
himmelsenga
Posts: 16
Joined: 17 Mar 2010, 07:32

Re: Rammebytte??

Post by himmelsenga »

Calles chopperdeler kan levere ramme etter ønske og de er godkjente,en "standar" softail ramme ligger på rundt 20000 kr men du må sikkert plusse på noen tusenlapper til hvis du ønsker å bygge den etter egent ønske.
Du har vel girkassa med "gressklipper topp" og da må du nok kappe i rammerøret hvis du skal sideflytte så mye som du må for å få inn ett 250 hjul mulig du kan løse problemet med en nyere girkasse f.eks en 6 trinns Ultima kasse som har en hyggelig pris ny.

http://calleschopperdelar.jetshop.se/va ... 356-1.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Superdude
Posts: 17
Joined: 10 Apr 2010, 10:57

Re: Rammebytte??

Post by Superdude »

Men det må da være flere enn Calles som kan levere godkjente rammer? Eller?
bobber-48
Posts: 220
Joined: 13 Mar 2010, 12:32

Re: Rammebytte??

Post by bobber-48 »

Får tak i norske rammer også, Bla, Opheim og Custom speed om jeg ikke husker feil.
Det er sikkert flere også
Av svenske har man bla Calles og hog-tec.
sjekk lit rundt på nettet og i Bikerblader, der er det ofte annonser fra rammeprodusenter.
"ække no' som heter "BOLT ON""
-En vis mann.
User avatar
Superdude
Posts: 17
Joined: 10 Apr 2010, 10:57

Re: Rammebytte??

Post by Superdude »

Har kikket litt på denne ramma :http://www.demonscycle.com/Frames-Rolli ... 73116.html
Var veldig billig i forhold til andre levrandører , nesten litt misteksom billig.
Er det noe som kunne funket for meg? Etter det jeg kan skjønne må jeg bytte girkasse til feks. ei ultima kasse om jeg skal bruke denne ramma?
Noen som har erfaring med denne levrandøren?
Hvordan er det å få godkjent dette?
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Rammebytte??

Post by Per-øivind »

Bikeline.se
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Rammebytte??

Post by Assman »

Superdude wrote:Har kikket litt på denne ramma :http://www.demonscycle.com/Frames-Rolli ... 73116.html
Var veldig billig i forhold til andre levrandører , nesten litt misteksom billig.
Er det noe som kunne funket for meg? Etter det jeg kan skjønne må jeg bytte girkasse til feks. ei ultima kasse om jeg skal bruke denne ramma?
Noen som har erfaring med denne levrandøren?
Hvordan er det å få godkjent dette?
For at Veivesenet skal godkjenne rammebyttesøknaden din må riktig dokumentasjon fra produsenten fremlegges.
Det er viktig at bl.a. vektdokumentasjon kommer frem av sertifikatet som følger med rammen.
Dette lønner det seg å sjekke før man kjøper rammen.
Kontakt produsenten, forklar situasjonen og be om kopi av sertifikatet de sender med rammene sine.
Kontakt Veivesenet, vis dem sertifikatkopien og spør om det er bra nok for dem.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

Post by 276ccm »

Det er mulig dette er ut av det blå, men jeg satser på at jeg har lært noe utifra en annen tråd.. selv om det sikkert spiller inn en rolle hvilken vekt den nye ramma er godkjent for.. Skal den registreres med plass til to, bør det være en sal på når den vises med en reim mellom fører og passasjer setet.. Mener jeg leste det om en sportster som bare ble godkjent for en person da den ble vist med solo sete.. Arrester meg hvis jeg tar feil så jeg ikke driver med faktafeil :-)
User avatar
harleymann
Posts: 532
Joined: 09 Mar 2010, 20:18

Re: Rammebytte??

Post by harleymann »

Heihei dere

Kan sikker bidra med litt info her og dette er fakta og ikke tatt ut av det blå

Nr 1: Finn en rett donorsykkel som alle papirene og nr er 100% i orden.
Nr 2: Finn en ramme leverandør som kan dokumentare rammen sine ihenhold til gjeldene regelverk, enten ramme dokumentasjon i henhold til TUV eller dokumentasjon som inneholder vekt garantier som er det samme som eller høyere enn på donor sykkelen din. Ramme leverandører som kan levere dette er som følger: Custom Speed, Opheim, Calles og Hog-Tec i Norden. Så finnes noen få leverandører i USA og andre steder, men får å få disse rammene med dokumentasjon må de som regel kjøpes av feks CBP og Sjappa i Skauen. (Ebay, bikeline, demon og andre levere ikke disse rammene.) generelt sett styr unna alle billig rammer!!!
Nr 3: når disse tingene er på plass, ringer du ditt lokale biltilsyne og informere om planene om søknad om ramme bytte og bestiller til for å vise donor sykkelen. Da kontrollerer dem donoren i mot papirer og nr.
Nr4: lever søknad om ramme bytte (finnes på biltilsynets og bla CBP sine hjemme sider) dette må fylles ut så nøye som mulig, ta fire bilder av donor sykkelen din og skriv en liten tekst om hvordan du har tenkt å bygge sykkelen. (dette er ikke på krevd, men dem liker dette)
Nr5: Hvis du ikke har fått tilbake melding på denne søknaden innen 3uker ring å purr opp. Ikke start å demonter donoren før den du har fått godkjent ramme bytte.
Nr6: Bygg den nye sykkelen din, koz deg og drikk mye øl
Nr7: Når sykkelen er ferdig bestiller du ny time for visning av nytt bygg, ta med deg den gamle rammen på denne timen. Har vil biltilsynes slå inn ramme nr fra donorsykkelen og streke over ramme nr på donor rammen.

Dette er den eneste måten å gjøre det rett på, vet det finnes varianter rundt om. Men dette er loven og så lenge dere gjør det sånn er det ikke noen biltilsyn som kan stoppe dere. Følger dere lokale varianter kan dette gi problem hos andre biltilsyn.

Er det forsatt noe som ikke her helt klart, er det bare å fyre løs.

Har ikke nevnt noen ting om hvordan sykkelen skal/blir bygges. Men følger dere malen over er dere grantert at selve ramme bytte blir godkjent, om bygget blir godkjent er opp til byggeren.

Knut
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Rammebytte??

Post by Assman »

Jeg sendte søknaden min i forrige uke.
Jeg er sååååå spent :-)
Livet er en dans på roser........barbeint
Post Reply

Return to “Chassis”